Memory traces and the dynamics of creation in Brazilian television drama
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583201534.116-131Keywords:
Television drama. Serial fiction. Memory. Semiotics of culture. Creation.Abstract
This study discusses the memory in television drama. Our main theoretical and methodological approach is based on the Semiotics of Culture in confluence with fictional narrative. We started from a survey of narrative techniques rooted in classical matrices for writing fictional stories for TV, especially the characteristics inherited from the melodrama and serials. This trajectory helps us understand the role of memory in cultural systems in the composition of serial fiction for television, particularly the telenovela, considering culture as a collective memory because it embodies the historicity of the systems of signs. We conclude that contemporary televisual fiction series are texts that bring out their own reconfiguration modes of producing and narrating in the digital communication era, constituting gradual and explosive processes; yet, these same narratives remain anchored in classical language.Downloads
References
BALOGH, Anna Maria. O discurso ficcional na TV: sedução e sonho em doses homeopáticas. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2002.
BULHÕES, Marcelo. A ficção nas mídias: um curso sobre a narrativa nos meios audiovisuais. São Paulo: Ática, 2009.
BROOKS, Peter. The melodramatic imagination. New Haven: Yale University, 1995.
COCA, Adriana Pierre. As continuidades e as aproximações ao gênero melodrama na adaptação televisual de Dom Casmurro. Verso e Reverso, São Leopoldo, v. 28, p. 69-80, 2014. Disponível em: <http://revistas.unisinos.br/index.php/versoereverso/article/viewFile/ver.2014.28.68.02/4183>. Acesso em: 1 fev. 2015.
IBOPE. TV aberta segue como meio de maior penetração na América Latina. Ibope, [S.l.], 22 ago. 2013. Disponível em: <http://www.ibope.com.br/pt-br/noticias/Paginas/TV-aberta-segue-como-o-meio-de-maior-penetracao-na-America-Latina.aspx>. Acesso em: 30 abr. 2015.
LOPES, Maria Immacolata Vassallo de; OROZCO GÓMEZ, Guillermo (Coord.). Memória social e ficção televisiva em países ibero-americanos: anuário Obitel. Porto Alegre: Sulina, 2013. Disponível em: <http://obitel.net/wp-content/uploads/2015/07/obitel2013-portugues.pdf>. Acesso em: 27 nov. 2015.
LOTMAN, Iuri. Cultura e explosão. Barcelona: Editorial Gedisa, 2000.
LOTMAN, Iuri. Sobre el concepto contemporâneo de texto. Entretextos, Granada, n. 2, nov. 2003.
LOTMAN, Iuri. Semiosfera I: semiótica de la cultura y del texto. Madrid: Cátedra, 1996.
LOTMAN, Iuri. La Semiosfera II: semiótica de la cul¬tura, del texto, de la conducta y del espacio. Madrid: Ediciones Frónesis Cátedra Universitat de València, 1998.
MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. 5. ed. São Paulo: Sena, 2009.
MACHADO, Arlindo¬¬¬¬¬. Pré-cinemas & pós-cinemas. 6. ed. Campinas: Papirus, 2011.
MACHADO, Irene. Escola de semiótica: a experiência de Tártu-Moscou para o estudo da cultura. Cotia: Ateliê Editorial, 2003.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura, hegemonia. 6. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.
MARTÍN-BARBERO, Jesús; REY, German. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva. São Paulo: Senac, 2001.
PALLOTTINI, Renata. Dramaturgia de televisão. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.
THOMASSEAU, Jean-Marie. O melodrama. São Paulo: Perspectiva, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Adriana Pierre Coca, Nísia Martins do Rosário

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).