Twitter as a tool for the sports journalist: the case of TV Esporte Interativo

Authors

  • Lírian Sifuentes PUCRS
  • Fernanda Moro Unochapecó

Keywords:

Twitter. Webjournalism. Sports journalism.

Abstract

This paper investigates the contributions of Twitter as a tool for the work of sports journalists of television. The research was based on the analysis of participations of journalist Rafael Oliveira, a commentator for TV Esporte Interativo, in transmissions of the channel and Twitter simultaneously. Informations from three other journalists from the same TV channel are used to complement the data and to base the results. Through the study, it was revealed that the use of the tool for sports journalists has wide relevance to the dissemination of content and to promove a public debate that accompanies the sports world. Although the current situation is a crisis for Twitter, which registered a decline in the number of fans / users, the scenario regarding the use of the tool by journalists does not seem to be in decline. Twitter does not lose its function to journalism and mainly for journalists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lírian Sifuentes, PUCRS

Doutora em Comunicação pela PUCRS. Mestre em Comunicação e jornalista pela UFSM

Fernanda Moro, Unochapecó

Bacharel em Jornalismo - Unochapecó

References

BEZERRA, Patrícia Rangel Moreira. O futebol midiático: uma reflexão crítica sobre o jornalismo esportivo nos meios eletrônicos. 2008. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Faculdade Cásper Líbero, São Paulo, 2008.

COELHO, Paulo Vinicius. Jornalismo esportivo. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2004.

DEITOS, Bruna. Apropriações do Twitter por jornalistas: estudos de caso. 2010. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Comunicação Social - Habilitação em Jornalismo) – Universidade Regional de Chapecó, Chapecó, 2010.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.

KUCINSKI, Bernardo. Jornalismo na era virtual: ensaios sobre o colapso e a razão ética. São Paulo: UNESP, 2004.

MARTINS, Allysson Viana. Experiência das narrativas Cross e transmidiáticas no webjornalismo. LOGOS 34: Estatuto da Cibercultura no Brasil, Rio de Janeiro, v. 34, n. 1, p. 18-31, 2011.

MELO, José Marques de. A opinião no jornalismo brasileiro. Petrópolis: Vozes, 1985.

MIELNICZUK, Luciana. Sistematizando alguns conhecimentos sobre jornalismo na Web. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 12., 2003, Recife. Anais... Recife: Compós, 2003.

ORIELLA PR Network. Estudo de jornalismo digital. 2011. Disponível em: <http://www.vianews.com.br/PESQUISAORIELLA2011FINAL.pdf>. Acesso em: 7 out. 2012.

PADILHA, Sonia. A Internet, o jornalista e as inquietações. Biblioteca on-line de Ciências da Comunicação, 2009. Disponível em: <http://www.bocc.ubi.pt/pag/bocc-padilha-internet.pdf>. Acesso em: 29 ago. 2012.

PALÁCIOS, Marcos. Jornalismo online, informação e memória: apontamentos para debate. In: CONGRESSO LATINO-AMERICANO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 7., 2004, La Plata. Anais... La Plata: Alaic, 2004.

SEIXAS, Fábio. Micro-blogging. In: SPYER, Juliano (Org.). Para entender a Internet: noções, práticas e desafios da comunicação em rede. [S. l. : S. n.], 2009. Disponível em: <http://stoa.usp.br/oerworkshop/files/1333/7925/Para+entender+a+Internet.pdf>. Acesso em: 2 maio 2012.

SOUSA, Li-Chang Shuen Cristina Silva. Cobertura esportiva na televisão: critérios de noticiabilidade na interface entre Jornalismo e Entretenimento. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM JORNALISMO, 4., 2006, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: SBPJor, 2006.

VASCONCELOS, Pedro Paula de Oliveira; RIOS, Riverson. Quando o futebol está na TV: uma análise da participação do telespectador através do programa Bate-Bola. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 34., 2011, Recife. Anais... Recife: Intercom, 2011.

ZAGO, Gabriela. Apropriações jornalísticas do Twitter: criação de mashups. In: SIMPÓSIO NACIONAL DA ABCIBER, 2., 2008, São Paulo. Anais... São Paulo: ABCiber, 2008a.

ZAGO, Gabriela. O Twitter como suporte para produção e difusão de conteúdos jornalísticos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADOR EM JORNALISMO, 6., 2008, São Bernardo do Campo. Anais... São Bernardo do Campo: SBPjor, 2008b.

Published

2014-12-15

How to Cite

Sifuentes, L., and F. Moro. “Twitter As a Tool for the Sports Journalist: The Case of TV Esporte Interativo”. Intexto, no. 31, Dec. 2014, pp. 96-111, https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/48012.

Issue

Section

Articles