From performance to likes
production of meanings about selfie practices on Instagram
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583.56.140784Keywords:
cyberculture, selfies, subjectivities, cultural pedagogiesAbstract
This article discusses data from a virtual ethnographic study conducted in an online focus group with 17 young women who use the Instagram app. It analyzes the production of meanings about selfies as cultural practices involved in subjective and identity processes. It elucidates the narrative and performative nature of selfies, through which individuals experience themselves and their bodies in pursuit of social visibility and approval. The analysis also addresses the intentionalities behind likes, views, and comments, and their effects on subjectivities. The conclusion posits that identity shifts from stability to a hypermodern era's traits: ephemeral, volatile, and experimental.
Downloads
References
DITCH THE LABEL. Are you living an Insta lie? Beverly Hills; Brighton: Ditch the Label, 28 mai. 2020. Disponível em: https://ditchthelabel.org/are-you-living-an-insta-lie. Acesso em: 16 jun. 2024.
DITCH THE LABEL. Are you living an Insta lie? Social media vs. reality. Beverly Hills; Brighton: Ditch the Label, 20 fev. 2017. 1 vídeo (3min 12s). Disponível em: https://youtube.com/watch?v=0EFHbruKEmw. Acesso em: 16 jun. 2024.
FACEBOOK. Facebook F8 2019 Developers Conference. San Jose: [s.n.]: 30 abr. 2019. 1 vídeo (80min 23s). Disponível em: https://youtube.com/watch?v=Z-PMcPDbhR8. Acesso em: 16 jun. 2024.
FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: MOTTA, Manoel (org.). Ética, sexualidade e política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004. p. 264-287.
HINE, Christine. Etnografía virtual. Barcelona: UOC, 2004.
HINE, Christine. Estratégias para etnografia da internet em estudos de mídia. In: CAMPANELLA, Bruno; BARROS, Carla (org.). Etnografia e consumo midiático: novas tendências e desafios metodológicos. Rio de Janeiro: E-papers, 2016. p. 11-27.
KRAMER, Sonia. Autoria e autorização: questões éticas na pesquisa com crianças. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 41-59, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000200003. Acesso em: 16 jun. 2024.
LEMOS, André. Comunicação e práticas sociais no espaço urbano: as características dos Dispositivos Híbridos Móveis de Conexão Multirredes (DHMCM). Comunicação, mídia e consumo, São Paulo, v. 4, n. 10, p. 23-40, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.18568/cmc.v4i10.97. Acesso em: 16 jun. 2024.
LEMOS, André; LÉVY, Pierre. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2010.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A cultura-mundo: resposta a uma sociedade desorientada. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
LOPES, Julia da Fonseca; BECK, Dinah Quesada. Narrativas de si na visibilidade das telas hiperconectadas: reflexões sobre ‘selfies’, Instagram e pedagogias culturais. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 28, n. 3, p. 151-165, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.17058/rea.v28i3.14438. Acesso em: 16 jun. 2024.
META. Company information, culture, and principles - about Meta. Menlo Park: Meta, [2021?]. Disponível em: https://about.meta.com/. Acesso em: 27 set. 2023.
RECUERO, Raquel. Curtir, compartilhar, comentar: trabalho de face, conversação e redes sociais no Facebook. Verso e Reverso, São Leopoldo, v. 28, n. 68, p. 114-124, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.4013/ver.2014.28.68.06. Acesso em: 16 jun. 2024.
SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
SIBILIA, Paula. Autenticidade e performance: a construção de si como personagem visível. Revista Fronteiras: estudos midiáticos, São Leopoldo, v. 17, n. 3, p. 353-364, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.4013/fem.2015.173.09. Acesso em: 16 jun. 2024.
SIBILIA, Paula. “Você é o que Google diz que você é”: a vida editável, entre controle e espetáculo. Intexto, Porto Alegre, n. 42, p. 214-231, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.19132/1807-8583201842.214-231. Acesso em: 16 jun. 2024.
TOURINHO, Pedro. Eu, eu mesmo e minha selfie: como cuidar da sua imagem no século XXI. São Paulo: Portfolio-Penguin, 2019.
ZAGO, Luiz Felipe; GUIZZO, Bianca Salazar; PEREIRA, Evelyn Santos. Pedagoselfie: os significados do corpo e da imagem na produção de autorretratos entre jovens meninas. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 20 n. 4, p. 1096-1116, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.20396/etd.v20i4.8650314. Acesso em: 16 jun. 2024.
ZAGO, Luiz Felipe; GUIZZO, Bianca Salazar; SANTOS, Luís Henrique. Problematizações éticas: inquietudes para a pesquisa em educação com gênero e sexualidade. Inter-Ação, Goiânia, v. 41, n. 1, p. 189-212, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5216/ia.v40i3.20931. Acesso em: 16 jun. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Julia da Fonseca Lopes, Dinah Quesada Beck

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).