“A world remainder”
the materialities of communication within the Critical Semiotics project
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202254.120863Keywords:
Materialities of communication, Critical Semiotics, Theory of Communication, Epistemology of Communication, Alexandre Rocha da SilvaAbstract
The text discusses the book Semiótica Crítica e as materialidades da comunicação. It highlights, fundamentally, how the theoretical perspective of Hans Ulrich Gumbrecht is appropriated. Above all, it is a critical assessment, a tribute to the intellectual legacy of Alexandre Rocha da Silva, who organized the volume and led the research process in which the book culminates.
Downloads
References
BRAGA, J. L. Midiatização: a complexidade de um novo processo social. [Entrevista cedida a] Graziela Wolfart. IHU On-Line, São Leopoldo, n. 289, 13 abr. 2009.
DELEUZE, G. A imanência: uma vida... Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 10-18 jul./dez. 2002.
FELINTO, E. Da teoria da comunicação às teorias da mídia, ou temperando a epistemologia com uma dose de cibercultura. Revista Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 233-249, out. 2011. Dossiê Cidades Midiáticas.
FELINTO, E. Materialidades da comunicação: por um novo lugar da matéria na teoria da comunicação. C-Legenda, Niterói, n. 5, jan. 2001. Edição especial.
GUMBRECHT, H. U. Crowds: the stadium as a ritual of intensity. Stanford: Stanford University Press, 2021.
GUMBRECHT, H. U. Presença na linguagem ou presença adquirida contra a linguagem? In: GUMBRECHT, H. U. Nosso amplo presente: o tempo e a cultura contemporânea. São Paulo: Ed. UNESP, 2015. p. 19-32.
GUMBRECHT, H. U. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Ed. Contraponto: Ed. PUC-Rio, 2010.
GUMBRECHT, H. U. Até que ponto faz sentido a produção de sentido? Uma retrospectiva californiana para uma questão alemã. Floema: Caderno de Teoria e História Literária, Vitória da Conquista, v. 1, n. 1 A, p. 89-105, 2005. Número especial.
HANKE, M. Materialidade da comunicação: um conceito para a ciência da comunicação? Contracampo, Niterói, n. 14, p. 215-228, 2006.
HORKHEIMER, M. Teoria tradicional e teoria crítica. In: BENJAMIN, W.; HORKHEIMER, M.; ADORNO, T.; HABERMAS, J. Textos escolhidos. São Paulo: Abril Cultural, 1980, p. 117-161. (Série Os Pensadores).
LAZZARATO, M. Signos, máquinas, subjetividades. São Paulo: Editora Sesc: n-1 Edições, 2014.
PEREIRA, D.; SILVA, A. R. Crítica e contágio: comunicação assignificante em Lazzarato e Preciado. Matriz(es), São Paulo, v. 14, n. 2, p. 181-194, maio/ago. 2020.
SÁ, S. Por uma genealogia da noção de materialidade(s) da comunicação. In: INTERCOM, 27., 2004, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: PUCRS, 2004, p. 01-13.
SILVA, A. R. et al. (org.). Semiótica da Comunicação: estrutura e diferença. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 2021.
SILVA, A. R. et al. Semiótica Crítica e as materialidades da comunicação. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 2020a.
SILVA, A. R et al. A aventura crítica da semiótica. Semeiosis, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 17-34, jul. 2020b.
SILVA, A.; ARAÚJO, A. Semiótica crítica: materialidades, acontecimento e micropolíticas. Intexto, Porto Alegre, n. 34, p. 132-145, set./dez. 2015.
SILVA, A.; COLLING, G. Peirce e a política. In: MARTINS, A. T. (org.). Trajetórias de Pesquisa em Comunicação: temas, heurísticas, objetos. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021. p. 75-93.
SILVEIRA, F. Além da atribuição de sentido. Verso e Reverso, São Leopoldo, v. 24, n. 57, p. 183-186, set./dez. 2010a.
SILVEIRA, F. O parque dos objetos mortos: e outros ensaios de comunicação urbana. Porto Alegre: Armazém Digital, 2010b.
SILVEIRA, F. O parque dos objetos mortos: por uma arqueologia da materialidade das mídias. Ghrebh, São Paulo, n. 2, p. 82-104, mar. 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fabricio Silveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).