Dissemination of science in public universities: content analysis of information produced by a press office
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202253.107073Keywords:
Scientific divulgation, Communication and press advisory, Public communication, Public university, @UFRNewsAbstract
This article aims to contribute to the discussions on the work of the press office / communication in the dissemination of scientific research carried out in public universities. To this end, it analyzes the contents of the newsletter @UFRNotícias, produced by the Communication Agency of the Federal University of Rio Grande do Norte, in Brazil, related to scientific investigations carried out in the aforementioned organization and to administrative themes (events, services and institutional dissemination). The theoretical debate involves concepts of communication and press consultancy, public communication associated with scientific dissemination and the importance of organizational and strategic communication in the consolidation of the image and the social legitimation of a public teaching and research institution. As methodology, content analysis was used to formulate thematic categories related to scientific dissemination, observe the format of the media product and make inferences about the conditions of production of the material and about the social and institutional context in which it is inserted. The sample consists of 24 newsletters (144 texts) sent in August 2018. Results show that the contents related to scientific research have little prominence (absence of photos and videos) and space in the newsletter (about 8% of the total), and they are mostly superficial. The standardized format and heterogeneous coverage demonstrates an attempt to disseminate content that serves the interests of different audiences such as journalists and the academic community.
Downloads
References
AGÊNCIA DE COMUNICAÇÃO DA UFRN. [Boletim diário da UFRN]. Destinatário: Raul Ramalho. Natal, 23 ago. 2018. 1 mensagem eletrônica.
AGUIAR, Sônia. O papel das universidades na midiatização das ciências: cenários, processos e estratégias. In: FAUSTO NETO, Antônio (org.). Midiatização da ciência: cenários, desafios, possibilidades. Campina Grande: EDUEPB, 2012. p. 15-40.
ALMEIDA, Sandra Regina G. Cortes de verbas na ciência ameaçam o futuro do país. Folha de S.Paulo, São Paulo, 7 jul. 2021.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRANDÃO, Elizabeth Pazito. Usos e Significados do Conceito Comunicação Pública. In: VI Encontro dos Núcleos de Pesquisa da Intercom, 2006, Brasília. Anais [...]. Brasília: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2006. p. 1–14.
BUENO, Wilson da Costa. Comunicação empresarial: políticas e estratégias. São Paulo: Saraiva, 2009.
BUENO, Wilson da Costa. Estratégias de comunicação nas mídias sociais. In: BUENO, Wilson da Costa (org.). Estratégias de comunicação para as mídias sociais. Barueri, SP: Manole, 2015. p. 123–144.
CAMPOS, Luana Rodrigues. Comunicação pública da ciência e as pesquisas sobre o pantanal: reflexões preliminares sobre as assessorias de comunicação em universidades públicas. Revista do EDICC (Encontro de Divulgação de Ciência e Cultura), Campinas, v. 4, p. 1-9, 2018.
CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Vozes, 2006.
CONSELHO NACIONAL DE PESQUISA (CNPq). Séries históricas. 2018. Disponível em: http://www.cnpq.br/series-historicas. Acesso em: 02 ago. 2020.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DO PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Geocapes - Sistema de informações georreferenciadas. 2017. Disponível em: https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/. Acesso em: 02 ago. 2020.
COSTA, Marcílio José de Sousa; LOPES, Sônia Aguiar. A comunicação pública da ciência nos portais das universidades da região nordeste. Revista do EDICC (Encontro de Divulgação de Ciência e Cultura), Campinas, v. 6, p. 103–113, 2020.
COUTINHO, Clara Pereira. Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas: teoria e prática. 2. ed. Coimbra: Almedina, 2015. 421 p.
CURVELLO, João José Azevedo. Legitimação das assessorias de comunicação nas organizações. In: DUARTE, Jorge (org.). Assessoria de imprensa e relacionamento com a mídia. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2020. p. 96–114.
DUARTE, Jorge. Comunicação pública. In: LOPES, Boanerges (org.). Gestão em comunicação empresarial: teoria e técnica. Juiz de Fora, MG: Multimeios, 2007. p. 63–71.
DUARTE, Jorge. Produtos e serviços de uma assessoria de imprensa. In: DUARTE, Jorge (org.). Assessoria de imprensa e relacionamento com a mídia: teoria e técnica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2016. p. 254-273.
FACHIN, Odília. Fundamentos de metodologia. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2005.
FREIRE, Ana Laura; AGÊNCIA DE COMUNICAÇÃO DA UFRN. [Boletim especial da UFRN]. Destinatário: Raul Ramalho. Natal, 21 ago. 2018. 1 Mensagem eletrônica.
KOPPLIN, Elisa; FERRARETO, Luiz Artur. Assessoria de imprensa: teoria e prática. 5. ed. São Paulo: Summus, 2009.
HEPP, Andreas; HASEBRINK, Uwe. Researching transforming communications in times of deep mediatization: a figurational approach. In: HEPP, Andreas; BREITER, Andreas; HASEBRINK, Uwe (orgs.). Transforming communications: studies in cross-media research. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan, 2018. p. 15–48.
HERBELÊ, Antônio. Interações possíveis na midiatização da ciência. In: FAUSTO NETO, Antônio (org.). Midiatização da ciência: cenários, desafios, possibilidades. Campina Grande: EDUEPB, 2012. p. 127-142.
HERSCOVITZ, Heloiza Golbspan. Análise de conteúdo em jornalismo. In: LAGO, Cláudia; BENETTI, Marcia (orgs.). Metodologia de pesquisa em jornalismo. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 123 – 142.
IVANISSEVICH, Alicia. Por que divulgar ciência no Brasil. In: FAUSTO NETO, Antônio (org.). Midiatização da ciência: cenários, desafios, possibilidades. Campina Grande: EDUEPB, 2012. p. 97-106.
LUHMANN, Niklas. A realidade dos meios de comunicação. São Paulo: Paulus, 2005.
MONTEIRO, Graça França. A notícia institucional. In: DUARTE, Jorge (org.). Assessoria de imprensa e relacionamento com a mídia. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2016. p. 115–136.
MOURA, Mariluce. Universidades públicas respondem por mais de 95% da produção científica do Brasil. Ciência na rua, São Paulo, 11 abr. 2019. Disponível em: https://ciencianarua.net/universidades-publicas-respondem-por-mais-de-95-da-producao-cientifica-do-brasil/ . Acesso em: 04 dez. 2021.
OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2007.
OURIQUES, Nildo. Ciência e pós-graduação na universidade brasileira. In: RAMPINELLI, Waldir José; OURIQUES, Nildo (orgs.). Crítica à razão acadêmica: reflexão sobre a universidade contemporânea. Florianópolis: Insular, 2011. p. 73–107.
PASSOS JÚNIOR, José Francisco dos. Caminhos e desafios para uma política de comunicação institucional integrada na Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA. 2018. 140 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Processos Institucionais) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes (CCHLA), Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.
REGO, Teresa Cristina. Produtivismo, pesquisa e comunicação científica: entre o veneno e o remédio. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 2, 2014, p. 325-346.
TEIXEIRA, Danielle Tavares. Comunicação institucional e universidade: diretrizes para a divulgação científica no estado do Mato Grosso. 2016. 263 f. Tese (Doutorado em Comunicação Social) - Escola de Comunicação, Educação e Humanidades, Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE. Programas de Pós-graduação Stricto Sensu. 2020. Disponível em: https://www.ufrn.br/academico/ensino/pos-graduacao/stricto-sensu/cursos. Acesso em: 27 ago. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE. Sobre a UFRN. 2020. Disponível em: https://www.ufrn.br/institucional/sobre-a-ufrn. Acesso em: 27 ago. 2020.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Raul Ramalho, Anabela Gradim

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).