Tears of paper: Mestre Pastinha and the regimes of affects in print journalism
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202152.103478Keywords:
Narrative. Anthropology of emotions. Body. Capoeira Angola. Production of meanings.Abstract
Emotions, feelings and affects are socially mediated phenomena, processed in the broad theater of human relations. Journalism composes such a phenomenon, contributing to the production, reproduction and reframing of sensibilities. This article aims to reflect on the expression of emotions in journalistic material, understanding that the affects identified relate to the act of feeling an emotion, but also to the symbolic and mediatized experience of the body and its practices. In methodological terms, our reflection is based on the reading of a set of old articles covering the last years of Mestre Pastinha's life, one of the most important names of Capoeira Angola in Brazil. For analysis purposes, two of these journalistic texts are studied in detail in this article. What meanings can be constructed based on an articulation of the body, emotions and media production? This is the basic question that instigates the reflection and analysis proposed in the article. The study is based on the anthropology of emotions, taking affects as culturally conditioned records that derive first from the repertoire of a social group rather than from natural or spontaneous forces.
Downloads
References
AMARAL, Márcia Franz. Jornalismo Popular. São Paulo: Contexto, 2006.
AMBROISE-RENDU, Anne-Claude. Le fait divers. In: KALIFA, Dominique; RÉGNIER, Philippe; THÉRENTY, Marie-Ève; VAILLANT, Alain (orgs.). La civilisation du journal. Paris: Nouveau Monde, 2011. p. 979-997.
ANGRIMANI, Danilo. Espreme que sai sangue: um estudo do sensacionalismo na imprensa. São Paulo: Summus, 1995.
BARBOSA, Marialva. História da Comunicação no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2013.
BARTHES, Roland. Structure du fait divers. In : BARTHES, Roland. Essais critiques. Paris: Seuil, 1964. p. 224-234.
DANTAS, Raquel Gonçalves. Narrativas de um corpo político à luz do feminismo angoleiro. In: SIQUEIRA, Denise da Costa Oliveira; FORTUNA, Daniele Ribeiro (orgs). Narrativas do eu: gênero, emoções e produção de sentidos. Porto Alegre: Sulina, 2019. p. 209-223.
FERREIRA, Vilma Moreira. A contribuição do Caderno B do Jornal do Brasil durante o período de repressão política do regime militar. In: ENCONTRO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MÍDIA - Alcar. Anais [...]. Niterói: UFF, 2008. p. 1-12.
FORTUNA, Daniele Ribeiro. Emoções deslocadas: o nojo de Deus em Estamira. In: SIQUEIRA, Denise da Costa Oliveira (org.) A construção social das emoções: corpo e produção de sentidos na comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2015. p. 75-89.
GÉLARD, Marie-Luce (org). Le sens en mots : entretiens avec Joël Candau, Alain Corbin, David Howes, François Laplatine, David Le Breton et Georges Vigarello. Paris: Petra, 2017.
KALIFA, Dominique; RÉGNIER, Philippe; THÉRENTY, Marie-Ève; VAILLANT, Alain (orgs.). La civilisation du journal, Paris: Nouveau Monde, 2011.
LE BRETON, David. As paixões ordinárias: antropologia das emoções. Petrópolis: Vozes, 2009.
LE BRETON, David. A sociologia do corpo. Petrópolis: Vozes, 2007.
LE BRETON, David. Les émotions dans la vie quotidienne: approche critique de Klauss Scherer. In: Information sur les Sciences Sociales. Londres: SAGE Publications, 2004. p. 621-631.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: EdUFRJ, 2009.
MEDINA, Cremilda. Notícia, um produto à venda: jornalismo na sociedade urbana e industrial. São Paulo: Summus, 1988.
MOREL, Marco. As transformações dos espaços públicos: imprensa, atores políticos e sociabilidades na cidade imperial. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.
MOTTA, Luiz Gonzaga. Análise crítica da narrativa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2013.
PEDROSO, Rosa Nívea. A construção do discurso de sedução em um jornal sensacionalista. São Paulo: Annablume, 2001.
REZENDE, Claudia Barcellos. Mágoas de amizade: um ensaio em antropologia das emoções. Mana, Rio de Janeiro, v. 8, n.2, p. 69-89, 2002.
SILVA, Gislene. Para pensar critérios de noticiabilidade. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 94-107, 2005.
SIQUEIRA, Denise da Costa Oliveira. Corpo, construção social das emoções e produção de sentidos na comunicação. In: SIQUEIRA, Denise da Costa Oliveira (org.) A construção social das emoções: corpo e produção de sentidos na comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2015. p. 15-35.
SODRÉ, Nelson Werneck. História da imprensa no Brasil. Rio de Janeiro: Mauad, 1999.
TRAQUINA, Nelson. Teorias do jornalismo: porque as notícias são como são. Florianópolis: Insular, 2012.
VAILLANT, Alain. La Polémique. In: KALIFA, Dominique; RÉGNIER, Philippe; THÉRENTY, Marie-Ève; VAILLANT, Alain (orgs.). La civilisation du journal. Paris: Nouveau Monde, 2011. p. 969-978.
BRITO, Reynivaldo. Mestre Pastinha – as mágoas de um ex-capoeirista. Revista Fatos e Fotos Gente, Rio de Janeiro, 28 de abril de 1980.
PASTINHA, tradição da Bahia, em apuros. Jornal da Bahia, Salvador, 22 de outubro de 1971.
AOS 90 ANOS, cego e doente, Pastinha obtém alta do hospital. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 26 de fevereiro de 1980. Caderno B.
PASTINHA ameaçado. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 6 de junho de 1971.
TELEGRAMA afasta Pastinha. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 26 de outubro de 1971.
MENDES, Roque. Saravá, Mestre Pastinha. Revista Placar, São Paulo, 28 de dezembro de 1979.
CASA de Mestre Pastinha vai ser local turístico. O Globo, Salvador, 16 de junho de 1971.
SIMÕES, Bené. O triste aniversário de Pastinha. Jornal O Movimento, São Paulo, 24 de abril de 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Denise da Costa Oliveira Siqueira, Fábio Grotz Majerowicz, Raquel Gonçalves Dantas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).