The path taken by one more GEARTEana: teaching and research, convergent trajectories
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.92180Keywords:
Research. Teaching. Education.Abstract
This article presents my academic and professional journey. In such journey my involvement in research projects, linked to the research group GEARTE / UFRGS (Group of Research in Art and Education - UFRGS) was essential so I could become a teacher-researcher. The contact with the research still in the undergraduation course, as a student with scholarship of scientific initiation, the specialization course, the master's degree and, recently, the doctorate course were moments of intense learning. The collecting and analysis of data, the study of theory and the production and publication of articles constituted me as a researcher. Since my entry as a teacher of the Public Basic Education Network, my analytical perspective is linked to my teaching practice. In the text, I tell a little of this journey and reiterate, teaching classes and researching are inseparable actions.Downloads
References
BECKER, Fernando, MARQUES, Tania B. M. Ser professor é ser pesquisador. Porto Alegre: Mediação, 2010.
CAMPOS, Ricardo. Juventude e visualidade no mundo contemporâneo: Uma reflexão em torno da imagem nas culturas juvenis. Sociologia, Problemas e Práticas, Lisboa, n. 63, p. 113-137, 2010.
MARTINS, Miriam Celeste. O sensível olhar-pensante: premissas para a construção de uma pedagogia do olhar. ARTEunesp, São Paulo, v.9, p.199-217, 1993.
MEDEIROS, Rosana Fachel de. Leitura de imagens na Educação Infantil: imagens de arte na sala de aula. In: BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, Fernanda Pereira da. Abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez, 2010. p. 285-295.
MEDEIROS, Rosana Fachel de. Desenhos animados em sala de aula: Tom e Jerry e Bob Esponja Calça Quadrada uma análise comparativa. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 24, n.1, p. 157-174, 2011.
MEDEIROS, Rosana Fachel de. Projeto: Docência na disciplina de Artes. Revista do Professor, Belo Horizonte, 110. ed. 2012.
MEDEIROS, Rosana Fachel de. Brincar e aprender. Revista do Professor, Belo Horizonte, 109. ed., 2012.
MEDEIROS, Rosana Fachel de. Produções de sentido em Bob Esponja Calça Quadrada. ECCOM - EDUCAÇÃO, CULTURA E COMUNICAÇÃO, Lorena, v. 9, p. 151-158, 2018.
MEDEIROS, Rosana Fachel de. Os adolescentes e os aparelhos celulares: visualidades contemporâneas. Porto Alegre. Tese (Doutorado em Educação) — Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.
MEDEIROS, Rosângela Fachel de; MEDEIROS, Rosana Fachel de. Os super-heróis também envelhecem? Corpos e masculinidades nos desenhos animados. COMUNICAÇÃO, MÍDIA E CONSUMO, São Paulo, v. 15, p. 97-117, 2018.
SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
SONTAG, Susan. Ensaio sobre fotografia. Rio de Janeiro: Arbor, 1981.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.