The path taken by one more GEARTEana: teaching and research, convergent trajectories

Authors

  • Rosana Fachel de Medeiros

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.92180

Keywords:

Research. Teaching. Education.

Abstract

This article presents my academic and professional journey. In such journey my involvement in research projects, linked to the research group GEARTE / UFRGS (Group of Research in Art and Education - UFRGS) was essential so I could become a teacher-researcher. The contact with the research still in the undergraduation course, as a student with scholarship of scientific initiation, the specialization course, the master's degree and, recently, the doctorate course were moments of intense learning. The collecting and analysis of data, the study of theory and the production and publication of articles constituted me as a researcher. Since my entry as a teacher of the Public Basic Education Network, my analytical perspective is linked to my teaching practice. In the text, I tell a little of this journey and reiterate, teaching classes and researching are inseparable actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosana Fachel de Medeiros

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Habilitação Séries Iniciais (2004) e graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Habilitação Educação Infantil (2006). Especialista em Educação Infantil (2007), Mestre (2010) e Doutora em Educação e Artes Visuais (2018) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEDU-UFRGS). Professora da Educação Básica ministra a disciplina de Artes no município de Canoas/RS. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação e Arte (GEARTE/UFRGS/CNPq).

References

BECKER, Fernando, MARQUES, Tania B. M. Ser professor é ser pesquisador. Porto Alegre: Mediação, 2010.

CAMPOS, Ricardo. Juventude e visualidade no mundo contemporâneo: Uma reflexão em torno da imagem nas culturas juvenis. Sociologia, Problemas e Práticas, Lisboa, n. 63, p. 113-137, 2010.

MARTINS, Miriam Celeste. O sensível olhar-pensante: premissas para a construção de uma pedagogia do olhar. ARTEunesp, São Paulo, v.9, p.199-217, 1993.

MEDEIROS, Rosana Fachel de. Leitura de imagens na Educação Infantil: imagens de arte na sala de aula. In: BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, Fernanda Pereira da. Abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez, 2010. p. 285-295.

MEDEIROS, Rosana Fachel de. Desenhos animados em sala de aula: Tom e Jerry e Bob Esponja Calça Quadrada uma análise comparativa. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 24, n.1, p. 157-174, 2011.

MEDEIROS, Rosana Fachel de. Projeto: Docência na disciplina de Artes. Revista do Professor, Belo Horizonte, 110. ed. 2012.

MEDEIROS, Rosana Fachel de. Brincar e aprender. Revista do Professor, Belo Horizonte, 109. ed., 2012.

MEDEIROS, Rosana Fachel de. Produções de sentido em Bob Esponja Calça Quadrada. ECCOM - EDUCAÇÃO, CULTURA E COMUNICAÇÃO, Lorena, v. 9, p. 151-158, 2018.

MEDEIROS, Rosana Fachel de. Os adolescentes e os aparelhos celulares: visualidades contemporâneas. Porto Alegre. Tese (Doutorado em Educação) — Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.

MEDEIROS, Rosângela Fachel de; MEDEIROS, Rosana Fachel de. Os super-heróis também envelhecem? Corpos e masculinidades nos desenhos animados. COMUNICAÇÃO, MÍDIA E CONSUMO, São Paulo, v. 15, p. 97-117, 2018.

SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

SONTAG, Susan. Ensaio sobre fotografia. Rio de Janeiro: Arbor, 1981.

Published

2019-04-24

How to Cite

MEDEIROS, R. F. de. The path taken by one more GEARTEana: teaching and research, convergent trajectories. Revista GEARTE, [S. l.], v. 6, 2019. DOI: 10.22456/2357-9854.92180. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/92180. Acesso em: 11 may. 2025.

Issue

Section

Diálogos entre Educação e Arte: GEARTE 21 anos