Teaching at the National School of Fine Arts — the Travel Prize for Europe and the alumni of the former Academy

Authors

  • Camila Dazzi Centro Federal de Educação Tecnológica do Rio de Janeiro —CEFET/RJ, Rio de Janeiro/RJ

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.78893

Keywords:

eaching of Art. Academy of Fine Arts. School of Fine Arts. Travel Prize to Europe.

Abstract

After the transformation of the Academy of Fine Arts into a School, with the Reform of 1890, a new regulation was created for the European Travel Prize competition. The new regulation put in practice several improvements that had been required by the artistic medium throughout the past years. Its formulators drafted a document in full harmony with the modern system of the teaching of art adopted by the School, without forgetting however the students who were in the process of training at the old Academy, regarded as retrograde when the Reform of 1890 occurred. Although the training of these students - including prominent names such as Eliseu Visconti - was considered deficient, only they were able to compete for the Travel Prize in the first years of the School. The text analyzes the relationship between the teaching system adopted by the School, the place of the students of the old Academy in this new structure and the Regulation of the Travel Prize to Europe.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Camila Dazzi, Centro Federal de Educação Tecnológica do Rio de Janeiro —CEFET/RJ, Rio de Janeiro/RJ

Realizou pós-doutorado (CAPES) junto ao Dipartimento di Discipline Storiche da Università degli Studi di Napoli Federico II/Itália. Doutora em História e Crítica da Arte pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGAV/ UFRJ). Mestre em História da Arte pelo Programa de Pós-Graduação em História do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e graduada em Artes Plásticas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. É Professora Adjunta do Centro Federal de Educação Tecnológica do Rio de Janeiro (CEFET/RJ), lecionando Patrimônio Cultural; Cultura Brasileira e História da Arte na Graduação e na Pós-Graduação, no campus Nova Friburgo. É editora responsável pela revista 19&20 (QUALIS A2). Temas de Pesquisa principais: Arte Brasileira do século XIX e início do XX, Ensino Artístico Oitocentista, Crítica e Teoria da Arte do século XIX, Relações entre Brasil e Itália na Arte Oitocentista.

References

CARTOLANO, Maria Teresa Penteado. Benjamin Constant: reconstrução nacional pela educação. Revista HISTEDBR, Campinas, n. 40, dez. 2010.

CAVALCANTI, Ana. M. T. Les pensionnaires de l’Academie Impériale das Belas Artes. Les Artistes Brasiliens et Les Prix de Voyage en Europe a la Fin du XIXe Siécle. Paris: Université de Paris I, Panthéon-Sorbonne, 1999. Tese (Doutorado em História da Arte), Université de Paris I, Panthéon-Sorbonne, Paris, 1999.

CAVALCANTI, Ana. M. T. Prêmios de Viagem da Academia em pintura. 185 anos da Escola de Belas Artes. Rio de Janeiro: PPGAV/EBA/UFRJ, 2001/2002.

COMTE, August. Cours de Philosophie Positive. Tome I, Primier Volume. Paris: Anthropos, 1830.

DAZZI, Camila. O ensino das disciplinas teóricas na Academia das Belas Artes. 19&20, v. XI, p. 1-20, 2016.

DAZZI, Camila. Arte e Indústria — o ensino de desenho na Escola Nacional de Belas Artes. Educação Gráfica (UNESP), v. 19, p. 10-25, 2015.

DAZZI, Camila. O moderno no Brasil ao final do século 19. Revista de História da Arte e Arqueologia (UNICAMP), 2012.

NUNES, Antonieta de Aguiar. Política educacional no início da república na Bahia: duas versões do projeto liberal. Salvador: UFBA, 2003. Tese (Doutorado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2003.

SQUEFF, Letícia Coelho. A Reforma Pedreira na Academia de Belas Artes (1854-1857) e a constituição do espaço social do artista. Caderno CEDES, v.20, n.51, 2000.

VALLE, Arthur; DAZZI, Camila (Orgs.). Termos de julgamento das provas dos Concursos ao Prêmio de Viagem em pintura durante a Primeira República. 19&20, Rio de Janeiro, v. II, n. 2, abr. 2007.

VAUGHAN, William. Cultivation and control: the ‘Masterclass’ and the Dusseldorf Academy in the Nineteenth century. CARDOSO, R; TRODD, C. Art and academy in the nineteenth century. New Jersey: Rutgers University Press, New Brunswick, 2000.

WANDERLEY, Monica Cauhi. História da Academia — diferentes nomes, propostas e decretos. 19&20, Rio de Janeiro, v. VI, n. 2, abr./jun. 2011.

Documentos

AMOÊDO, Rodolpho. Anexo Q. NASCIMENTO, Alexandre Cassiano do. Relatório do Ministro da Justiça e Negócios Interiores ao Vice-Presidente da República dos Estados Unidos do Brasil, em março de 1894.

Ata de 10 nov. 1892. p. 17A. Arquivo do Museu Dom João VI/EBA/UFRJ.

Ata de 4 jun. 1891. p. 2B. Arquivo do Museu Dom João VI/EBA/UFRJ.

Ata de 8 jun. 1891. p. 6A. Arquivo do Museu Dom João VI/EBA/UFRJ.

Ata de 8 jun. 1891. p. 6A. Arquivo do Museu Dom João VI/EBA/UFRJ.

BERNARDELLI, Rodolpho. Anexo P. FERREIRA, Antônio Gonçalves. Relatório do Ministro da Justiça e Negócios Interiores ao Vice-Presidente da República dos Estados Unidos do Brasil, em abril de 1895.

DECRETO N. 1630, de 14 de maio de 1855. Estatutos referentes a Academia Imperial das Bellas Artes.

DECRETO N.938, de 8 de novembro de 1890. Estatutos referentes a Instituição da Escola Nacional de Belas Artes e do Conselho Superior de Belas Artes.

DIÁRIO OFICIAL DA UNIÃO, Rio de Janeiro, 13 nov. 1892. Regulamento para o processo nos concursos, na Escola Nacional de Bellas Artes, para os lugares de pensionista do Estado na Europa (inclui deveres dos pensionistas). Aprovado em 26 de outubro de 1892.

Published

2018-04-30

How to Cite

DAZZI, C. Teaching at the National School of Fine Arts — the Travel Prize for Europe and the alumni of the former Academy. Revista GEARTE, [S. l.], v. 5, n. 1, 2018. DOI: 10.22456/2357-9854.78893. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/78893. Acesso em: 27 apr. 2025.