Art education and teacher training: the classroom as an invention of possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.121253

Keywords:

Art education. Teacher training. Art class. Pedagogical Residence. Pedagogical creation.

Abstract

The current context of the pandemic and the notions of invention of Ailton Krenak and José Antonio Marina are the starting point for reflections on the notion of art class as invention of possibilities developed in the text. At the same time that relations between art education, public school and teacher training are woven, the work carried out in the initial phase of the Art Subproject of the Pedagogical Residency Program at the Universidade de São Paulo is partially presented and analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sumaya Mattar, Universidade de São Paulo — USP, São Paulo/SP, Brasil

Docente do curso de Artes Visuais e do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais vinculada ao Departamento de Artes Visuais da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. É coordenadora do Subprojeto Arte do Programa de Residência Pedagógica da CAPES. Coordena o curso de licenciatura em Artes Visuais e a Comissão Coordenadora dos Cursos de Licenciatura em Artes da ECA/USP. É coordenadora do GMEPAE — Grupo Multidisciplinar de Estudo e Pesquisa em Arte e Educação. É  autora do  livro Sobre arte e  educação: entre a  oficina artesanal e a sala de aula e organizadora de várias publicações, entre os quais, Arte e educação: ressonâncias e repercussões; A poética de Shoko Suzuki e A lei 11.645/08 nas artes e na educação: perspectivas indígenas e afro-brasileiras

References

ARENDT, Hanna. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2011.

EMEF INFANTE DOM HENRIQUE. Página Inicial, São Paulo, 7 de outubro de 2014. Facebook: EMEF Infante Dom Henrique. Disponível em: <https://www.facebook.com/emefinfante/?ref=page_internal>. Acesso em dez. 2021.

EISNER, Elliot. O que pode a educação aprender das artes sobre a prática da educação? Currículo sem Fronteiras, v.8, n.2, p.5-17, Jul/Dez 2008.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

MARINA, José Antonio. Ética para náufragos. Lisboa: Editorial Caminho, 1997.

MARINA, José Antonio. Teoria da inteligência criadora. Lisboa: Editorial Caminho, 1995.

PIBID RP USP. Educação e Pandemia: os olhos da arte nas janelas da aula. Youtube, 15 de março de 2020. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=QNkLfXrkgHs&t=3s>. Acesso em dez. 2021.

STENHOUSE, Lawrence. La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Ediciones Morata, 1998.

Published

2021-12-31

How to Cite

MATTAR, S. Art education and teacher training: the classroom as an invention of possibilities. Revista GEARTE, [S. l.], v. 8, n. 3, 2021. DOI: 10.22456/2357-9854.121253. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/121253. Acesso em: 9 may. 2025.

Issue

Section

Proposições educativas e formativas em arte: do (im)previsível dessas composições aos arranjos e invenções de uma aula