Triangular Approach and Creative Process
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.120486Keywords:
Triangular Approach, Creative process, Image Reading, Sensations, MetaphorsAbstract
The article aims to explore the contribution of Ana Mae Barbosa's Triangular Approach (2008) to the development of creativity, as well as to demonstrate the importance of image reading with emphasis on the creative process to assist in the construction of authorial poetics. The work will reflect on sensations and metaphors as an image reading strategy based on the work of Yêdamaria (1932-2016) and the Campana brothers (1953-,1961). The theoretical framework has authors such as: Barbosa (1998, 2008), Paulo Freire (1996, 2011); Duarte Júnior (2010), and Lakoff and Jonson (2002). The work infers that the Triangular Approach significantly contributes to the creative process.
Downloads
References
ARAÚJO, Emanoel. (Org.). Museu Afrobrasil – um conceito em perspectiva. São Paulo: Instituto Florestan Fernandes, 2006.
BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. Editora Perspectiva 2008.
BISPO, Alexandre Araújo. Yêdamaria: a cor sem rancor. Revista O Menelick 2º Ato, São Paulo, junho de 2010. s/p. Disponível em: http://www.omenelick2ato.com/artes-plasticas/1195. Acesso em: 19 nov. 2021.
CAMPANA, Humberto; CAMPANA, Fernando. Irmãos Campana, cartas a uma jovem designer: Do manual à indústria a transfusão dos Campana. Rio de Janeiro: Campos, Elsevier, 2009.
DUARTE JR, João Francisco. O sentido dos sentidos. Curitiba: Criar Edições, 2010.
FERNANDES, Fernando Lannes. Os discursos sobre as favelas e os limites ao direito à cidade. Periódico Cidades, Presidente Prudente: Grupo de Estudos Urbanos, v. 2, n. 3, p. 37-62, jan./jun. 2005.
FONSECA, Annelise Nani da. Processo criador no ensino da moda. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes, 2015. Tese (Doutorado em Teoria, Ensino e Aprendizagem) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais. Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. doi:10.11606/T.27.2016.tde-20072016-115216. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27160/tde-20072016-115216/pt-br.php Acesso em: 20 nov. 2021.
FONSECA, Annelise Nani da. Interteias: Processo criador e leituras culturais no ensino da moda. São Paulo: Universidade Anhembi Morumbi, 2011. Dissertação (Mestrado em Design) – Programa de Pós-Graduação em Design. Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, 2011. Disponível em: https://ppgdesign.anhembi.br/wp-content/uploads/dissertacoes/49.pdf Acesso em: 22 nov. 2021.
FONSECA, Annelise Nani da. Ensino da moda: um ensaio sobre processo criativo. ModaPalavra e-periódico. v. 6, n. 11, p. 5-17, jan./jun. 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=514051624001. Acesso em: 04 nov. 2021.
FORCEVILLE, Charles J. Multimodal metaphor. Berlin-New York: Mouton de Gruyter, 2009.
FORCEVILLE, Charles J. Non-verbal and multimodal metaphor in a cognitivist framework: agendas for research. In: KRISTIANSEN, Gitte ; ACHARD, Michel ; DIRVEN, René ; IBÁÑES, Francisco J. Ruiz de Mendoza (eds.). Cognitive Linguistics: current applications and future perspectives. Berlin/ New York: Mouton de Gruyter, 2006, p. 379-402.
FORCEVILLE, Charles J. Pictorial metaphor in advertising. London/New York: Routledge, 1996.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler, em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo; BETTO, Frei. Essa escola chamada vida: depoimentos ao repórter Ricardo Kotscho. São Paulo: Editora Ática, 2001.
HOUSEN, Abigail. The eye of the beholder: measuring the aesthetic development. Tese. (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Harvard University, Cambridge, EUA, 1983.
IAVELBERG, Rosa. Para gostar de aprender arte. Sala de aula e formação de professores. Porto Alegre: Artmed, 2003.
LAKOFF, George; JONSON, Mark. Metáforas da vida cotidiana. São Paulo: Educ, 2002.
LAKOFF, George; JONSON, Mark. The neural theory of metaphor. Berkeley: University of California, 2009.
MARÍN, Ricardo Viadel. Las investigaciones en educación artística y las metodologías artísticas de investigación en educación: temas, tendencias y miradas. Educação, Porto Alegre, v.34, n.3, p.271-285, set./dez.2011.
OJHA, Amitask. An experimental study on visual metaphor. A Thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of degree of Doctor of Philosophy in Cognitive Science. Hyderabad/India: Head, Cognitive Science Lab, International Institute of Information Technology, 2013.
OLIVEIRA, Luciana David de. Abordagem Triangular: epistemologia e cognição. São Paulo: Escola de Comunicação e Artes, 2021. Tese (Doutorado em Artes Visuais) — Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais. Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021.
OLIVEIRA, Ramalho Sandra. Moda também é texto. São Paulo: Rosari, 2007.
PALLASMAA, Juhani. Os olhos da pele. A arquitetura e os sentidos. 1a edição, Porto Alegre, Bookman, 2011.
ROSSI, Wagner Maria Helena. A compreensão do desenvolvimento estético. In PILLAR, Analice Dutra. (Org.). A educação do olhar. Porto Alegre: Mediação, 2009. p. 19-29.
SPERANDIO, Natália Elvira. Multimodalidade da linguagem e metáforas visuais e verbais. UCE. Revista Antares, v. 7, n. 14, p. 3-28, jul./dez. 2015.
VALLADARES, Clarival do Prado. Yêdamaria. Imprensa oficial do Estado de São Paulo. In: DOMINGOS, Bruno; DI GIOVANNI, Daniela (Ed.). Museu Afro Brasil. São Paulo, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista GEARTE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.