A narrative thread of stories: pioneer professors of the visual arts in the Pedagogy course
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.96953Keywords:
Visual Arts. Pedagogy course. Educator biography. Art teaching. Teacher training.Abstract
The article discusses the educational trajectory of five pioneer professors in teaching visual arts in the Pedagogy course in Brazil: Ana Angélica Albano, Ana Luiza Ruschel Nunes, Analice Dutra Pillar, Maria Felisminda de Rezende e Fusari e Susana Rangel Vieira da Cunha. Tell the story of the emergence of this area through the testimonies of the professors who pioneered, provides a reflection on the field's most significant needs, values, efforts and goals since the 1980s. We interweave memories with contemporary experiences, since it is from our inheritance that we act in constant build and reconstruct the artistic and educational practices.Downloads
References
ALBANO, Ana Angélica. Conversas com jovens professores de arte. São Paulo: Edições Loyola, 2018.
BARBOSA, Ana Mae. As mutações do conceito e da prática. In: Barbosa, Ana Mae (org.) Inquietações e mudanças no ensino de arte. 7ª. ed. São Paulo: Cortez, 2012, p. 13-27.
BARBOSA, Ana Mae. O século XXI sem Mariazinha. In: BARBOSA, Ana Mae e AMARAL, Vitória (orgs.). Mulheres não devem ficar em silêncio: arte design, educação. São Paulo, Cortez, 2019, p. 171-175.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Cia das Letras, 1983.
CARINO, Jonaedson. A biografia como fonte para a história da educação: subsídios para um debate necessário. Educação & Filosofia v. 14, n. 27/28, p. 159-173, jan./dez. 2000.
FERRAZ, Maria Heloísa Corrêa de Toledo; FUSARI, Maria Felisminda de Rezende e. Arte na educação escolar. 4ª. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
FERRAZ, Maria Heloísa Corrêa de Toledo; FUSARI, Maria Felisminda de Rezende e. Metodologia do Ensino de Arte: fundamentos e proposições. 3ª. ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2018.
FARIA, Alessandra Ancona de; BONCI, Estela; WOSNIAK, Fabio; LOMBARDI, Lucia; AMERICANO, Renata; MARTINS, Mirian. Arte na Pedagogia: um coletivo em pesquisa. In: MARTINS, Mirian Celeste; FARIA, Alessandra Ancona de; LOMBARDI, Lucia M. S. S. (orgs.). Formação de educadores: contaminações interdisciplinares com Arte na Pedagogia e na mediação cultural. São Paulo: Terracota, 2019, p.148-167.
FUSARI, Maria Felisminda de Rezende e. Memorial/Curriculum Vitae. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo: São Paulo, 1999.
LOMBARDI, Lucia M.S.S. Formação corporal de professoras de bebês: contribuições da Pedagogia do Teatro. 2011. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
MALHEIROS, Bruno Taranto. Metodologia de Pesquisa em Educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011.
MARTINS, Mirian Celeste; LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos. Arte contemporânea no curso de Pedagogia. In: GUIMARÃES, L.; REGO, L. (Orgs.). Ações políticas de/para enfrentamentos, resistências e recriações: Anais do XXVIII Congresso Nacional da Federação de Arte/Educadores do Brasil e VI Congresso Internacional dos Arte/Educadores. Brasília, DF, 2018.
MARTINS, Mirian Celeste; LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos. A Arte na Pedagogia e a formação do professor para Educação Infantil e Anos Iniciais: inquietações e esperanças. Revista Trama Interdisciplinar, São Paulo, v. 6, n. 2, Dossiê Arte na Pedagogia, p. 23-36, maio/ago. 2015.
OESTERREICH, Frankiele. A história da disciplina de Música no curso de Pedagogia da UFSM (1984-2008). Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Santa Maria (UFSM, RS), 2010.
WITTER, Geraldina Porto. Homenagem a Maria Felismina de Rezende e Fuzari. Psicologia Escolar e Educacional. Campinas, v.5, n.2, p.77-78, Dec. 2001. Disponível em:
cielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572001000200011&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 08 set. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.