A narrative thread of stories: pioneer professors of the visual arts in the Pedagogy course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.96953

Keywords:

Visual Arts. Pedagogy course. Educator biography. Art teaching. Teacher training.

Abstract

The article discusses the educational trajectory of five pioneer professors in teaching visual arts in the Pedagogy course in Brazil: Ana Angélica Albano, Ana Luiza Ruschel Nunes, Analice Dutra Pillar, Maria Felisminda de Rezende e Fusari e Susana Rangel Vieira da Cunha. Tell the story of the emergence of this area through the testimonies of the professors who pioneered, provides a reflection on the field's most significant needs, values, efforts and goals since the 1980s. We interweave memories with contemporary experiences, since it is from our inheritance that we act in constant build and reconstruct the artistic and educational practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirian Celeste Martins, Universidade Presbiteriana Mackenzie — MACKENZIE, São Paulo/SP

Professora do Curso de Pós-graduação em Educação, Arte e História da Cultura e do curso de Pedagogia da Universidade Presbiteriana Mackenzie onde lidera dois grupos de pesquisa: GPAP - Arte na Pedagogia e GPeMC - Mediação cultural: provocações e contaminações estéticas. Conselheira da América Latina junto à INSEA - International Society of Education through Art. Mestre em Artes pela ECA/USP e doutora em Educação pela Faculdade de Educação/USP.

Lucia Maria Salgado dos Santos Lombardi, Universidade Federal de São Carlos — UFSCar, Sorocaba/SP

Professora do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de São Carlos/Campus Sorocaba onde lidera o GIAPE - Grupo de pesquisa sobre Infância, Arte, Práticas Educativas e Psicossociais. Vice líder do GPAP - Grupo de Pesquisa Arte na Pedagogia. Membro do Fórum de Educação Infantil de Sorocaba e Região. Mestre e doutora em Educação pela Faculdade de Educação/USP.

References

ALBANO, Ana Angélica. Conversas com jovens professores de arte. São Paulo: Edições Loyola, 2018.

BARBOSA, Ana Mae. As mutações do conceito e da prática. In: Barbosa, Ana Mae (org.) Inquietações e mudanças no ensino de arte. 7ª. ed. São Paulo: Cortez, 2012, p. 13-27.

BARBOSA, Ana Mae. O século XXI sem Mariazinha. In: BARBOSA, Ana Mae e AMARAL, Vitória (orgs.). Mulheres não devem ficar em silêncio: arte design, educação. São Paulo, Cortez, 2019, p. 171-175.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Cia das Letras, 1983.

CARINO, Jonaedson. A biografia como fonte para a história da educação: subsídios para um debate necessário. Educação & Filosofia v. 14, n. 27/28, p. 159-173, jan./dez. 2000.

FERRAZ, Maria Heloísa Corrêa de Toledo; FUSARI, Maria Felisminda de Rezende e. Arte na educação escolar. 4ª. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

FERRAZ, Maria Heloísa Corrêa de Toledo; FUSARI, Maria Felisminda de Rezende e. Metodologia do Ensino de Arte: fundamentos e proposições. 3ª. ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2018.

FARIA, Alessandra Ancona de; BONCI, Estela; WOSNIAK, Fabio; LOMBARDI, Lucia; AMERICANO, Renata; MARTINS, Mirian. Arte na Pedagogia: um coletivo em pesquisa. In: MARTINS, Mirian Celeste; FARIA, Alessandra Ancona de; LOMBARDI, Lucia M. S. S. (orgs.). Formação de educadores: contaminações interdisciplinares com Arte na Pedagogia e na mediação cultural. São Paulo: Terracota, 2019, p.148-167.

FUSARI, Maria Felisminda de Rezende e. Memorial/Curriculum Vitae. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo: São Paulo, 1999.

LOMBARDI, Lucia M.S.S. Formação corporal de professoras de bebês: contribuições da Pedagogia do Teatro. 2011. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

MALHEIROS, Bruno Taranto. Metodologia de Pesquisa em Educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011.

MARTINS, Mirian Celeste; LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos. Arte contemporânea no curso de Pedagogia. In: GUIMARÃES, L.; REGO, L. (Orgs.). Ações políticas de/para enfrentamentos, resistências e recriações: Anais do XXVIII Congresso Nacional da Federação de Arte/Educadores do Brasil e VI Congresso Internacional dos Arte/Educadores. Brasília, DF, 2018.

MARTINS, Mirian Celeste; LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos. A Arte na Pedagogia e a formação do professor para Educação Infantil e Anos Iniciais: inquietações e esperanças. Revista Trama Interdisciplinar, São Paulo, v. 6, n. 2, Dossiê Arte na Pedagogia, p. 23-36, maio/ago. 2015.

OESTERREICH, Frankiele. A história da disciplina de Música no curso de Pedagogia da UFSM (1984-2008). Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Santa Maria (UFSM, RS), 2010.

WITTER, Geraldina Porto. Homenagem a Maria Felismina de Rezende e Fuzari. Psicologia Escolar e Educacional. Campinas, v.5, n.2, p.77-78, Dec. 2001. Disponível em:

cielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572001000200011&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 08 set. 2019.

Published

2020-04-02

How to Cite

MARTINS, Mirian Celeste; LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos. A narrative thread of stories: pioneer professors of the visual arts in the Pedagogy course. Revista GEARTE, [S. l.], v. 7, n. 1, 2020. DOI: 10.22456/2357-9854.96953. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/96953. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Ensino de Artes Visuais: histórias e memórias