Epistemologies of formation: the emerging thought on visual arts teaching: the North-South axis
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.75017Keywords:
Research Experiences. Visual Arts. Teachers Formation.Abstract
This article brings part of an investigation about formation of visual arts teachers in Brazil, revealing nuances of a study published in 2008, a result of an academic association between extremes regions, in the north / south axis of our country. Looking at its northern pole, we highlight its emergent aspects by inserting them into local qualities. Located in the North Region, in the Amazon, a vast territory that unfolds along the courses of the rivers and streams, surrounded by the presence of the rain forest, where other landscapes such as those of the amazon “cerrado” are also revealed. We reflected on this place in order to dive into the waters of subjectivities to elucidate not only a way of living but also of thinking about art and education. We developed this work based on a cartographic method of research that could capture fluid experiences in its liquid geographies. In drawing up questions on the North-South axis, we focus on process, the "heart of cartography": not just maps, graphs, tables, or other regular cartographic records, but the extensiveness of thought was our primordial object of attention.Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Chapecó/SC: Argos, 2009.
CAMPOS, Ciro (Org.). Diversidade socioambiental de Roraima: subsídios para debater o futuro sustentável da região. São Paulo: Instituto Socioambiental, 2011.
DELEUZE, Gilles. O que é um dispositivo. Tradução de Wanderson Flor do Nascimento: ¿Que és un dispositivo? In: DELEUZE, Gilles. Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1990. Disponível em <http://escolanomade.org/2016/02/24/deleuze-o-que-e-um-dispositivo/> Acessado em: Jul. 2017.
DUTRA, Ayrton Corrêa (Org.). Ensino das Artes Visuais. Santa Maria: Editora UFSM, 2008.
DUTRA, Ayrton Corrêa (Org.). Cartografias contemporâneas de arte-educação. Santa Maria: Editora UFSM, 2008a.
DUTRA, Ayrton Corrêa; MATTÈ, Simone Witt. Formação, o docente em Artes Visuais e sua relação com a Pesquisa e as Novas Tecnologias. Revista Entreideias, Salvador, n. 6, p. 47-63, 2002.
DUTRA, Ayrton Corrêa; OLIVEIRA, Vinícius Luge. Ensino de Artes Visuais na UFSM: de sua gênese à atualidade. Revista Digital do LAV, Santa Maria, v. 1, n. 1, p. 241-257, set. 2008.
FAUSTO, Carlos. Os índios antes do Brasil. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2000.
FRADE; Isabela; ALVARENGA, Ana. Geopolítica da Formação: desenhando as Paisagens Informacionais dos Processos de Formação na Docência em Arte no Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPAP, 24., 2015, Santa Maria/RS. Anais... Santa Maria, 2015. p. 2968-2980.
KASTRUP, Virgínia; BARROS, Regina Benevides. Movimentos-funções do dispositivo na prática da cartografia. In: KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo; ESCÓSSIA, Liliana da (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2014.
KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo. Cartografar é traçar um plano comum. In: KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo; TEDESCO, Silvia (Org.). Pistas do método da cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum. Porto Alegre: Sulina, 2014a (v. 2).
OLIVEIRA, Vinícius Luge. Programa Alfa e Beto: a submissão do "Local" no Ensino das Artes Visuais. In: CONGRESSO NACIONAL DA FEDERAÇÃO DE ARTE-EDUCADORES DO BRASIL; CONGRESSO INTERNACIONAL DA FEDERAÇÃO DOS ARTE-EDUCADORES, 24; 2., 2014, Ponta Grossa. Anais... Ponta Grossa: FAEB, 2014. p. 01-12.
PAES LOUREIRO, João de Jesus. Códigos do imaginário amazônico. In: Maneschy, Orlando Franco. Amazônia, lugar de experiência. Belém: Ed. UFPA, 2013.
PIZARRO, Ana. Amazônia: as vozes do rio: imaginário e modernização. Trad. Rômulo Monte Alto. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.
ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2014.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia. 5 ed. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.