Fanzines and visuality, exercises of autonomy and creation

Authors

  • Ana Basaglia Universidade Anhembi-Morumbi — UAM, São Paulo/SP

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.75016

Keywords:

Fanzine. Graphic design. Education. Visual literacy. Autonomy.

Abstract

Fanzines, authored publications produced in a low-cost way, have traditionally been celebrated for their independence, both commercially and visually, because it allows their publisher to mix their personal preferences with some design rules. The present paper aims to describe the process of producing a fanzine within a school space in the city of São Paulo, after reflections on some concepts of graphic design, literacy and visual culture, autonomy – and presents some images produced by students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Basaglia, Universidade Anhembi-Morumbi — UAM, São Paulo/SP

Possui graduação em Desenho Industrial pela Fundação Armando Álvares Penteado (1988), graduação em Comunicação Visual pela Fundação Armando Álvares Penteado (1989), especialização em Design Gráfico pela Fundação Armando Álvares Penteado (2011), mestrado em Design pela Universidade Anhembi Morumbi (2016), sob a orientação da professora Ana Mae Barbosa. A monografia da especialização foi exposta no Museu da Casa Brasileira em 2012, por ocasião do 26º Prêmio Design MCB. Atua em estúdio próprio de Design Gráfico, desenvolvendo projetos gráficos nas áreas correspondentes. Ganhou o 2º lugar do Prêmio Jabuti-2007 de Projeto Gráfico, com mais dois parceiros.

References

ALVES, Januária Cristina; RAMO, Regina Mara. O jornal infantil: criticar e produzir. Comunicação e educação. São Paulo, n. 2, p. 106-115, jan./abr. 1995. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/

comueduc/article/viewFile/36143/38863>. Acesso em: 10 jul. 2017.

AZEVEDO, Ricardo. Dezenove poemas desengonçados. São Paulo: Ática, 1999. 56p. Disponível em: <http://www.ricardoazevedo.com.br/livro/poema-do-livro-dezenove-poemas-desengoncados/>. Acesso em: 10 jul. 2017.

BARBOSA, Ana Mae (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2008.

BARBOSA, Ana Mae. A cultura visual antes da cultura visual. Educação, Porto Alegre, v.34, n. 3, p. 293-301, set./dez. 2011.

CARDOSO, Rafael. Uma introdução à história do design. São Paulo: Blucher, 2010.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 2014.

GALVÃO, Demetrios Gomes. Ressonâncias no meio do caminho e/ou no caminho do meio: a poética infame dos fanzines. In: MUNIZ, Cellina Rodrigues (Org.). Fanzines: autoria, subjetividade e invenção de si. Fortaleza: Edições UFC, 2010.

HELLER, Steven. Irreverence you can almost touch. The New York Times, Nova York, 18 fev. 2011. Sunday Book Review: Visuals. Disponível em: <http://www.nytimes.com/2011/02/20/

books/review/Heller-t.html>. Acesso em: 10 jul. 2017.

LUPTON, Ellen; PHILLIPS, Jennifer Cole Phillips. Novos fundamentos do design. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

MAGALHÃES, Henrique. O que é fanzine. São Paulo: Editora Brasiliense, 1993.

NÓBREGA, Maria José; PRADO, Ricardo. Como eu ensino: leitura de imagens. In: SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

TRIGGS, Teal. Fanzines. United Kingdom: Thames & Hudson, 2010.

Published

2017-12-28

How to Cite

BASAGLIA, Ana. Fanzines and visuality, exercises of autonomy and creation. Revista GEARTE, [S. l.], v. 4, n. 3, 2017. DOI: 10.22456/2357-9854.75016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/75016. Acesso em: 11 aug. 2025.

Issue

Section

Design e Cultura Visual no Ensino de Artes Visuais