Fanzines and visuality, exercises of autonomy and creation
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.75016Keywords:
Fanzine. Graphic design. Education. Visual literacy. Autonomy.Abstract
Fanzines, authored publications produced in a low-cost way, have traditionally been celebrated for their independence, both commercially and visually, because it allows their publisher to mix their personal preferences with some design rules. The present paper aims to describe the process of producing a fanzine within a school space in the city of São Paulo, after reflections on some concepts of graphic design, literacy and visual culture, autonomy – and presents some images produced by students.Downloads
References
ALVES, Januária Cristina; RAMO, Regina Mara. O jornal infantil: criticar e produzir. Comunicação e educação. São Paulo, n. 2, p. 106-115, jan./abr. 1995. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/
comueduc/article/viewFile/36143/38863>. Acesso em: 10 jul. 2017.
AZEVEDO, Ricardo. Dezenove poemas desengonçados. São Paulo: Ática, 1999. 56p. Disponível em: <http://www.ricardoazevedo.com.br/livro/poema-do-livro-dezenove-poemas-desengoncados/>. Acesso em: 10 jul. 2017.
BARBOSA, Ana Mae (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2008.
BARBOSA, Ana Mae. A cultura visual antes da cultura visual. Educação, Porto Alegre, v.34, n. 3, p. 293-301, set./dez. 2011.
CARDOSO, Rafael. Uma introdução à história do design. São Paulo: Blucher, 2010.
DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 2014.
GALVÃO, Demetrios Gomes. Ressonâncias no meio do caminho e/ou no caminho do meio: a poética infame dos fanzines. In: MUNIZ, Cellina Rodrigues (Org.). Fanzines: autoria, subjetividade e invenção de si. Fortaleza: Edições UFC, 2010.
HELLER, Steven. Irreverence you can almost touch. The New York Times, Nova York, 18 fev. 2011. Sunday Book Review: Visuals. Disponível em: <http://www.nytimes.com/2011/02/20/
books/review/Heller-t.html>. Acesso em: 10 jul. 2017.
LUPTON, Ellen; PHILLIPS, Jennifer Cole Phillips. Novos fundamentos do design. São Paulo: Cosac Naify, 2008.
MAGALHÃES, Henrique. O que é fanzine. São Paulo: Editora Brasiliense, 1993.
NÓBREGA, Maria José; PRADO, Ricardo. Como eu ensino: leitura de imagens. In: SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012.
TRIGGS, Teal. Fanzines. United Kingdom: Thames & Hudson, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.