Schooling the arts or aesthetize schooling? Some notes on the links between art and schooling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.147313

Keywords:

Art, Schooling, Art education, History of education, Philosophy of aesthetic education

Abstract

This article problematizes the dichotomy that opposes art and schooling taking a historical and philosophicall perspective. It discusses the limits and possibilities of the presence of art in schools, grounding on experiences such as the pedagogy of Harun Farocki, the Bauhaus and the aesthetic philosophy of Jacques Rancière. It also reflects on the “aesthetic temptation” that seeks to include art in all educational activities without problematizing its political and epistemological implications. The text argues that schools can function as a field of aesthetic experimentation and collective production, broadening students' artistic experience and training.

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Author Biography

Inés Dussel, Departamento de Investigação Educativa – DIE/Centro de Investigação e de Estudos Avançados – CINVESTAV, Cidade do México/México

Professora e pesquisadora do Departamento de Investigação Educativa do Centro de Investigação e de Estudos Avançados do Instituto Politécnico Nacional - DIE-CINVESTAV, México. Doutora em Educação pela Universidade de Wisconsin-Madison. Mestre em Ciências Sociais na Faculdade Latino-americana de Ciências Sociais (FLACSO/Argentina). Estudou Ciências da Educação na Faculdade de Filosofia e Letras da Universidade de Buenos Aires. Entre 2001 e 2008, dirigiu a área de Educação da FLACSO/Argentina, onde coordenou diversos projetos de pesquisa, formação de professores e produção de materiais didáticos. Foi bolsista da Fundação Spencer (EUA), do DAAD e do Instituto Georg-Eckert (Alemanha), do CNPq (Brasil)e da Universidade de Buenos Aires (Argentina). Recebeu a Bolsa Dyason da Universidade de Melbourne (Austrália) em 2014. E, 2017, ingressou como membro na Academia Internacional de Educação. Em 2018, recebeu o Prêmio Alexander von Humboldt em reconhecimento a sua carreira acadêmica, concedido pela Humboldt Stiftung na Alemanha. Foi membro do Grupo de Peritos da UNESCO sobre o Futuro da Educação (2019-2021). Suas áreas de interesse são teorias pedagógicas e a sociologia histórica do currículo e da escola. Atua em políticas e pedagogias de imagem e novas mídias digitais na educação, por meio de pesquisas, propostas de formação virtual, produção de materiais didáticos e revisão de políticas educacionais e curriculares. Tem livros e artigos publicados em periódicos reconhecidos internacionalmente.

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Published

2025-05-06

How to Cite

DUSSEL, I. Schooling the arts or aesthetize schooling? Some notes on the links between art and schooling. Revista GEARTE, [S. l.], v. 12, 2025. DOI: 10.22456/2357-9854.147313. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/147313. Acesso em: 9 may. 2025.

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Dossiê Acervos Audiovisuais para Pedagogias com Cinema em Tempos de Educação Midiática