Dwelling dissent, germinating joy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.116799

Keywords:

Creation process. Fabulation. Dissent. Cooperation. Political Imagination.

Abstract

This article presents the artistic work “World Convention of Imaginary Countries” carried out during an artistic residency in the city of Nova Lima, Minas Gerais, at Escola Benvinda, which welcomed part of the students displaced due to the environmental crime that occurred in the city of Brumadinho from the ore dam of mining company Vale do Rio Doce. I worked in this school with the class of the third year of elementary school, in the class of teacher Marcia Costa for approximately one month. The project took place from a series of meetings, in which the fable of a world convention of imaginary countries was sought, a motto to debate already existing conflicts and to stimulate the imagination of other possible futures. Based on these premises, the participating students became responsible for elaborating and representing their respective imaginary countries, as well as their culture, writing, language, flag, costumes, codes, voices, values, desires, among others, placing themselves as protagonists in a process of designing alternative policies for the construction of a new world. Thus, in order to reinforce the social role of the class as an eventful encounter and the valorization of the child as a proposing and creative subject, the work used the fabulation as a mechanism to test negotiation procedures and to stimulate ways of living and interacting. contact from dissent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gustavo Torrezan, Centro de Pesquisa e Formação do Sesc São Paulo — SESCSP, São Paulo/SP

É artista, pesquisador, educador. Pós-dourando pela PUC- SP, Doutor em poéticas visuais, mestre em educação e bacharel em artes visuais pela Unicamp. É pesquisador no Centro de Pesquisa e Formação do Sesc. Em sua prática artística, volta-se a refletir sobre as estruturas de poder que configuram historicamente as organizações coletivas, bem como  suas  constituições  culturais  e identitárias. Realiza trabalhos híbridos para discutir as relações de domínio, a partir das quais se modulam os processos de subjetivação da sociedade. Nesse processo, evoca os campos da sociologia e da geopolítica. Seus trabalhos insurgem de circunstâncias comunitárias específicas. Nesse sentido, as noções de colaboração e de dialogia também vêm sendo exercitadas em sua produção.

References

AMORIM, Antonio Carlos. Conversas in-finitas: mudanças climáticas, divulgação científica, educação e.... Disponível em http://climacom.mudancasclimaticas.net.br/conversas-infinitas/?fbclid=IwAR0QY2GRMgXf07RtqgDBxiTd7JaExZl1A75eWZd-SLBStWdPk7f2O2sdw2A. Acesso em 24.02.2021.

DELEUZE, Gilles. Conversações. SP: Editora 34, 2013.

DESPRET, Vinciane; PORCHER, Jocelyne. Être Bête. Arles: Actes Sud, 2007.

FERNÁNDEZ-SAVATER, Amador. Pensar: uma necessidade contemporânea. Disponível em https://urucum.milharal.org/2018/09/23/pensar-uma-necessidade-contemporanea/. Acesso em 18 de fevereiro de 2021.

FERNÁNDEZ-SAVATER, Amador. Pós Capitalismo a dimensão sensível. Disponível em https://outraspalavras.net/pos-capitalismo/pos-capitalismo-a-dimensao-sensivel/ acesso em 18 de fevereiro de 2021.

FERREIRA DA DILVA, Denise. Catálogo da 32 Bienal de São Paulo. Disponível em http://www.bienal.org.br/publicacoes/8077 acesso em 20.02.2021.

GAJARDO, Marcela. Ivan Illich / Marcela Gajardo. Trad e org. José Eustáquio Romão. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

HARAWAY, Donna J. When species meet. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2008.

HARAWAY, Donna. Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham and London: Duke University Press. 2016.

HEUSER, Ester Maria Dreher. Fábula da existência seguida de notas sobre a fabulação. In.: CORAZZA, Sandra Mara. Fantasias de escritura – filosofia, educação, literatura. Porto Alegre: Sulina, 2010.

KRENAK. Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das letras, 2019.

LAFUENTE, Antonio. Educação: a aposta radical do oficinar. Disponível em https://outraspalavras.net/descolonizacoes/educacao-a-aposta-radical-do-oficinar/. Acesso em 03.03.2021.

LINS, Daniel. Alegria como força revolucionária, ética e estética dos afetos. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=lK0FzHqHpf8. Acesso em 23.02.2021.

MORAES, Alana. Não existe ‘outro mundo para se construir’. Existem outras relações e modos de vida a se construir nesse mesmo mundo: Entrevista especial com Alana. Disponível em http://www.ihu.unisinos.br/159-noticias/entrevistas/572943-nao-existe-outro-mundo-para-se-construir-existem-outras-relacoes-e-modos-de-vida-a-se-construir-nesse-mesmo-mundo-entrevista-especial-com-alana-moraes. Acesso em 18.02.2021.

SALOMÃO, Waly. Hélio Oiticica: Qual é o parangolé? E outros escritos. São Paulo: Companhia das letras, 1996.

SAMAIN, Etienne. As “Mnemosyne(s)” de Aby Warburg: Entre Antropologia, Imagens e Arte. Revista Poiésis, n 17, Jul. de 2011. Disponível em http://periodicos.uff.br/poiesis/article/download/27032/15733 Acesso em 16.02.2021.

TIQQUN. “Como fazer”…. Disponível em https://issuu.com/n-1publications/docs/cordel_tiqqun. Acesso em 02.03.2021.

Published

2021-12-31

How to Cite

TORREZAN, Gustavo. Dwelling dissent, germinating joy. Revista GEARTE, [S. l.], v. 8, n. 3, 2021. DOI: 10.22456/2357-9854.116799. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/116799. Acesso em: 11 aug. 2025.

Issue

Section

Proposições educativas e formativas em arte: do (im)previsível dessas composições aos arranjos e invenções de uma aula