Pierre Verger's photographic artistic works in processes of art teaching, learning and development at high school environments
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.109306Keywords:
Education. Pierre Verger, Photography. Cultural identity. Rereading.Abstract
This article approaches the photographic work of Pierre Verger, from the perspective of (re)reading his images as an interpretive support in the teaching of arts. The experience took place in a public high school class in the municipality of Lauro de Freitas, Bahia, Brazil. As a propelling thread, it brings the premise of Ana Mae Barbosa, in which it is necessary to develop in students the political conscience, the demystification of colonizing myths and the study of decolonizing movements. We analyzed 30 selected images from the collection of the Pierre Verger Foundation, whose selection criteria were human figures and elements of Bahian culture. The dialectic of (re)readings and autonomous production resulted in a powerful intervention in the students' own reality and worldview.Downloads
References
ARAÚJO, Gustavo Cunha; OLIVEIRA, Ana Arlinda. Sobre Métodos de Leitura de Imagem no Ensino da Arte Contemporânea. Imagens da Educação, n.3(2):70-76, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/270084926. Acesso em: 14.07.2020. doi: 10.4025/imagenseduc.v3i2.20238.
ARRIAGA, Imanol Aguirre. Ana Mae Barbosa ou como navegar entre a fidelidade a um ideário e a “incessante busca de mudança”. In: BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos. A imagem no ensino de arte: anos oitenta e novos tempos. 9a Edição. São Paulo: Editora Perspectiva Ltda, 2014 p. XI a XXIV.
ATHAYDE, Sylvia. Flashes da vida cultural e artística na Bahia, nas décadas de 50 e 60. 2009. Disponível em: <https://leiamaisba.com.br/2009/10/20/flahes-da-vida-cultural-e-artistica-na-bahia-nas-decadas-de-50-e-60>. Acesso em: 06.07.2020.
AZEVEDO, Fernando Antônio Gonçalves; ARAÚJO, Clarissa Martins. Abordagem Triangular: leitura de imagens de diferentes códigos estéticos e culturais. Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 2, n. 3, p. 345-358, dez. 2015. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/gearte. Acesso em: 28.10.2019.
BALISCEI, João Paulo; TERUYA, Teresa Kazuko. Leitura e releitura de imagens: possibilidades de desenvolvimento de alfabetização visual crítica. In: XI CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Curitiba, 23 a 26/09/2013. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2013/pdf/8478_5655.pdf. Acesso em: 06.07.2020
BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos. Arte-educação pós colonialista no Brasil: aprendizagem triangular. Comunicação & Educação (2):59-64.1995. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36136. Acesso em: 18.07.2019.
BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos. A imagem no ensino de arte: anos oitenta e novos tempos. 9a Edição. São Paulo: Editora Perspectiva Ltda., 2014.
BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos. Arte/Educação ou Educação Artística na América Latina. In: QUEIROZ, João Paulo e OLIVEIRA, Ronaldo. Arte e ensino: propostas de resistência. Lisboa, D.L. 2018, 11-2. Repositório da Universidade de Lisboa. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/37126/2/ULFBA_PE305_REDE_LIVRO_1_p12-21.pdf. Acesso em: 18.07.2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf>. Acesso: 28.10.2019.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: arte. Brasília: MEC/SEF, 1998. 116p. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/arte.pdf>. Acesso em: 28.10.2019
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio (PCNEM). Parte I: Bases Legais. 2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf>. Acesso em: 28.10.2019
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio (PCN). Parte II: Linguagens, códigos e suas tecnologias. 2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf>. Acesso em: 28.10.2019.
BRASIL. Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática ‘História e Cultura Afro-Brasileira’, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 10 jan. 2003. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm>. Acesso em dez. 2021.
EISNER, Elliot. O que pode a educação aprender das artes sobre a prática da educação? Currículo sem Fronteiras, v.8, n.2, pp.5-17, Jul/Dez 2008. ISSN 1645-1384 (online). Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol8iss2articles/eisner.pdf. Acesso em: 05.07.2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª edição (1970). 23ª impressão. Ed Paz e Terra S.A.. Rio de Janeiro. 1987.
FREIRE, Paulo. Criando métodos de pesquisa alternativa: aprendendo a fazê-lo melhor através da ação. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (org.) Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense. 1996. p. 34-41.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25a Edição. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura). ISBN 85-219-0243-3. Disponível em: https://docero.com.br/doc/5nv0. Acesso em: 11.07.2020.
GAGLIANONE, Isabela. Pierre Verger, “50 anos de fotografia 1932-1982”. Post publicado em Fotografia, Resenhas, marcado com a tag Pierre Verger em 03/09/2014. Disponível em: <https://obenedito.com.br/pierre-verger-50-anos-fotografia/>. Acesso em: 22.01.2020.
HALL, Stuart. Cultural identity and cinematic representation. Framework, London, n. 36, p. 68-82. 1989. Disponível em: http://academic.uprm.edu/mleonard/theorydocs/readings/SHall.pdf. Acesso em: 18.07.2019.
HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.); HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais.15a ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014 p.103-133.
HANSEN, Sheila de Oliveira. Reflexões sobre o ensino da arte no ensino médio: experiências de quem rema contra a maré. Rio de Janeiro: Fundação Oswaldo Cruz, 2017. 184 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional em Saúde) - Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional em Saúde. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. 2017.
LÜHNING, Angela. Pierre Fatumbi Verger e sua obra. Afro-Asia, Salvador, UFBA, 21-22 315-364, 1998. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/afroasia/article/view/20971/13574. Acesso em: 29.07.2019.
MARTINI, Gerlaine Torres. A fotografia como instrumento de pesquisa na obra de Pierre Fatumbi Verger. Brasilia: Universidade de Brasília, 1999. (Dissertação de Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Comunicação. Faculdade d Comunicação. Universidade de Brasília, Brasília, 1999. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/5104/1/1999_GerlaineTorresMartini.pdf. Acesso em: 01.07.2020.
MUNANGA, Kabengele. Entrevista de Kabengele Munanga - A difícil tarefa de definir quem é negro no Brasil. Estudos Avançados, São Paulo, Universidade de São Paulo, 18 (50): 51-56, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ea/v18n50/a05v1850.pdf. Acesso em: 18.07.2019.
MUNANGA, Kabengele. Origens africanas do Brasil contemporâneo: histórias, línguas, culturas e civilizações. São Paulo: Global, 2009. 112 p. 2007.
MUNANGA, Kabengele. Histórias afro-atlânticas: algumas questões. In: Histórias afro-atlânticas (vol 2) Antologia. PEDROSA, Adriano, CARNEIRO, Amanda, MESQUITA André (organização editorial). São Paulo: MASP, 2018. pg 604-605.
OSTROWER, Fayga. 2014. Criatividade e processos de criação. Petrópolis, Vozes, 2014.
PIERRE VERGER: chegar à Bahia, 5 de agosto 1946. Direção Carlos Pronzato. Brasil. Produtor: Bruno Delbechi. 2006. Diretor de fotografia: Stefano Barbi Cinti. Elenco: Alejandro Mariani, no papel de Verger. Video duração 9'44". Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=mi0G4JHjO7k. Acesso em: 29.07.2019.
QUINTERO Pablo, FIGUEIRA Patricia, ELIZALDE, Paz Concha. Uma breve história dos estudos decoloniais. In: MASP Afterall. Arte e descolonização. São Paulo, 2019, p.4 – 12. Disponível em: https://masp.org.br/uploads/temp/temp-6b4An9oil56DP0KVnRBC.pdf. Acesso em: 09.07.2019.
RISÉRIO, Antonio. Avant-garde na Bahia. São Paulo, Instituto Lina Bo e P.M.Bardi, 1995.
SONTAG, Susan. Sobre a fotografia. Tradução Rubens Figueiredo. 1a. Edição. São Paulo. 10a. Impressão. Companhia das Letras, 2004.
SOUTY, Jérôme. Em busca do olhar virgem: a propósito das fotografias de Pierre-Verger em torno do mundo, 1932-1946. Revista Poiésis, no 12: 209-221. 2008. Disponível em: https://periodicos.uff.br/poiesis/article/viewFile/26975/15679. Acesso em: 11.07.2020.
TAVARES, Luís Henrique Dias. História da Bahia. Editora UNESP. Salvador, Bahia. 10ª Edição (revista e ampliada). 542p. 2001.
VERGER, Pierre. Retratos da Bahia. 1946 a 1952. Editora Currupio. 2a Edição. Salvador, Bahia. 1990.
WOLFENSON, Bob. Bob Wolfenson: cartas a um jovem fotógrafo. O mundo através das lentes. Elsevier, 2009. ISBN 978-85-352-2794-9. 223 pp.
WOODWARD, Katheryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu. 2014. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Tomaz Tadeu da Silva (org.) Stuart Hall, Kathryn Woodward. 15a ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.