Hybrid images: intersections of photography with alternative litographic means
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.104175Keywords:
Image. Photography. Lithograph. Hybridity. Landscape.Abstract
This study deals with a production of landscapes called Inços made from digital photography and alternative analog media in order to replace materials traditionally used in lithograph. It presents some of the results obtained by the recording with soda glue of offset plates discarded by the printing industry and its possibilities of image reproduction. The methodology deals with art research, which involves creative processes and practical testing in a studio, aiming at the use of less toxic materials, greater care for health and the environment, as well as theoretical reflection on the research carried out.Downloads
References
BASBAUM, Ricardo. Além da pureza visual. 2. ed. Porto Alegre: Zouck, 2016.
BERGER, John. Modo de ver. Rio de Janeiro: Asa, 1972.
CATTANI, Icleia Borsa (Org.). Mestiçagens na arte contemporânea. Porto Alegre: UFRGS, 2007.
COTTON, Charlotte. A fotografia como arte contemporânea. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
DUCHAMP, Marcel. O ato criador. In: BATTOCK, Gregory. A nova arte. São Paulo: Perspectiva, 1986. p. 71-74.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Hucitec, 2002.
HAMERSKI, Claudia. Relações imprecisas: a fotografia e seu referente, desenho, fotografia. 2014. 130 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/
/106479/000943998.pdf?sequence=1. Acesso em: 25 maio 2020.
MADERUELO, Javier. El paisaje: génesis de un concepto. 3. ed. Madrid: Abada, 2013.
MAMMI, Lorenzo. Maneira branca. In: BRACHER, Elisa. Maneira branca: gravuras de Elisa Bracher. São Paulo: Cosac Naify, 2007. p. 9-24.
MOTTA, Pedro. Reação natural (#06). Catálogo das Artes, Brasília, DF, 2011. Disponível em: https://www.catalogodasartes.com.br/obra/AetAt/. Acesso em: 10 maio 2020.
PEIXOTO, Mariana. Vencedor de importante prêmio nacional, o mineiro Pedro Motta fala sobre sua trajetória na fotografia. Uai, [s. l.], 2017. Disponível em: https://www.uai.com.br/app/noticia/artes-e-livros/2017/08/25/noticias-artes-e-livros,212193/artista-mineiro-pedro-motta-fala-sobre-sua-trajetoria-na-fotografia.shtml. Acesso em: 10 maio 2020.
RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
REY, Sandra. Caminhar: experiência estética, desdobramento virtual. Porto Arte, Porto Alegre, v. 17, n. 29, p. 107-121, nov. 2010.
VINHOSA, Luciano. Experiência estética como método para pensar o mundo. In: VINHOSA, Luciano; D’ANGELO, Martha (Orgs.). Interlocuções: estética, produção e crítica de arte. Rio de Janeiro: Apicuri, 2012. p. 43-52.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.