Hybrid images: intersections of photography with alternative litographic means

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.104175

Keywords:

Image. Photography. Lithograph. Hybridity. Landscape.

Abstract

This study deals with a production of landscapes called Inços made from digital photography and alternative analog media in order to replace materials traditionally used in lithograph. It presents some of the results obtained by the recording with soda glue of offset plates discarded by the printing industry and its possibilities of image reproduction. The methodology deals with art research, which involves creative processes and practical testing in a studio, aiming at the use of less toxic materials, greater care for health and the environment, as well as theoretical reflection on the research carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lurdi Blauth, Universidade Feevale — FEEVALE, Novo Hamburgo/RS

Artista visual, pesquisadora, professora da Universidade Feevale, Novo Hamburgo, RS. Doutora em Artes Visuais, PPGAV, UFRGS, Porto Alegre, RS (2005); doutorado/sanduíche, na Université Pantheon-Sorbonne – Paris I, França (2003); associada à Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas (ANPAP); membro do Conseil National Français des Arts Plastiques (CNFAP). Realiza curadoria de exposições; atua na pesquisa artística na área da gravura, fotografia, livros de artista, instalação. Participa de exposições individuais e em coletivas nacionais e internacionais.

Amanda Becker, Universidade Feevale — FEEVALE, Novo Hamburgo/RS

Artista visual, mestranda em Processos e Manifestações Culturais (2020) e graduada bacharel em Artes Visuais pela Universidade Feevale (2017). Com experiência na área da educação e das artes visuais. Trabalha em projeto de pesquisa com ênfase em fotografia, gravura e litografia alternativa, bolsista no Laboratório de Pesquisa da Industria Criativa na Universidade Feevale. Participa de exposições coletivas no Brasil e exterior e em seminários de arte-educação e processos criativos.

References

BASBAUM, Ricardo. Além da pureza visual. 2. ed. Porto Alegre: Zouck, 2016.

BERGER, John. Modo de ver. Rio de Janeiro: Asa, 1972.

CATTANI, Icleia Borsa (Org.). Mestiçagens na arte contemporânea. Porto Alegre: UFRGS, 2007.

COTTON, Charlotte. A fotografia como arte contemporânea. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DUCHAMP, Marcel. O ato criador. In: BATTOCK, Gregory. A nova arte. São Paulo: Perspectiva, 1986. p. 71-74.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Hucitec, 2002.

HAMERSKI, Claudia. Relações imprecisas: a fotografia e seu referente, desenho, fotografia. 2014. 130 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/

/106479/000943998.pdf?sequence=1. Acesso em: 25 maio 2020.

MADERUELO, Javier. El paisaje: génesis de un concepto. 3. ed. Madrid: Abada, 2013.

MAMMI, Lorenzo. Maneira branca. In: BRACHER, Elisa. Maneira branca: gravuras de Elisa Bracher. São Paulo: Cosac Naify, 2007. p. 9-24.

MOTTA, Pedro. Reação natural (#06). Catálogo das Artes, Brasília, DF, 2011. Disponível em: https://www.catalogodasartes.com.br/obra/AetAt/. Acesso em: 10 maio 2020.

PEIXOTO, Mariana. Vencedor de importante prêmio nacional, o mineiro Pedro Motta fala sobre sua trajetória na fotografia. Uai, [s. l.], 2017. Disponível em: https://www.uai.com.br/app/noticia/artes-e-livros/2017/08/25/noticias-artes-e-livros,212193/artista-mineiro-pedro-motta-fala-sobre-sua-trajetoria-na-fotografia.shtml. Acesso em: 10 maio 2020.

RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

REY, Sandra. Caminhar: experiência estética, desdobramento virtual. Porto Arte, Porto Alegre, v. 17, n. 29, p. 107-121, nov. 2010.

VINHOSA, Luciano. Experiência estética como método para pensar o mundo. In: VINHOSA, Luciano; D’ANGELO, Martha (Orgs.). Interlocuções: estética, produção e crítica de arte. Rio de Janeiro: Apicuri, 2012. p. 43-52.

Published

2020-11-23

How to Cite

BLAUTH, L.; BECKER, A. Hybrid images: intersections of photography with alternative litographic means. Revista GEARTE, [S. l.], v. 7, n. 3, 2020. DOI: 10.22456/2357-9854.104175. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/104175. Acesso em: 9 may. 2025.

Issue

Section

Ensino de Artes Visuais e Artesania: experiências e confluências metodológicas