Ephemeral Archaeologies
Keywords:
photography, architecture, ruins, urban memories, monumentsAbstract
In the critical essay “Ephemeral Archaeologies”, produced in the context of the Trauma exhibition in 2018, Nathalia Lavigne analyzes images of stalled infrastructure works carried out by Ivan Padovani in São Paulo — an almost standard landscape in the city, especially in the last few years leading up to the urban transformations promised for the 2014 World Cup. However, by isolating these concrete blocks and metal beams from any other reference, the structures take on the appearance of monuments, evoking an ideal of transformation that seems to have been put on hold. The text highlights issues such as a state of permanent suspension in these images, evoking a present that repeats itself in the form of monotonous concrete beams and the prelude to an imposing, ambitious, promising future, but which has not arrived and no one knows when it will.
Downloads
References
Filho, M. K., & Eiró, J. L. (2020). Terrane de Ana Lira | Trauma de Ivan Padovani: o discurso do artista, o discurso da obra. Revista Concinnitas, 21(38), 470–486. https://doi.org/10.12957/concinnitas.2020.50325
JACOBS, Jane. The Death and Life of Great American Cities. New York: Random House, 1961.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ivan Padovani, Nathalia Lavigne

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Todo o conteúdo do periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição BY-NC.
- O envio dos trabalhos implica a cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação para a revista, a qual é filiada ao sistema Creative Commons, atribuição CC BY-NC (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). O autor é integralmente responsável pelo conteúdo do artigo e continua a deter todos os direitos autorais para publicações posteriores do mesmo, devendo, se possível, fazer constar a referência à primeira publicação na revista. Esta não se compromete a devolver as contribuições recebidas.
- O(s) autor(es) que submete (m) artigos para publicação na Revista Fotocronografias são legalmente responsáveis pela garantia de que o trabalho não constitui infração de direitos autorais, isentando a Revista Fotocronografias quanto a qualquer falha quanto a essa garantia.