Anatomical Atlases as Cultural Pedagogy of Bodies and the Afterlife of Images

Authors

Keywords:

Anatomical Atlas, Medical Images, Cultural Pedagogies, Cultural Studies in Education

Abstract

Anatomical atlases, as they cast unique physical forms of the human body grounded on an objective coherence between organs and their functions, fulfil the task of maintaining, through anatomical images, a certain idea of body and of subject. Thinking corporeity as a composition of biological and cultural forces, the forms whereby it is presented do not coincide with the biological body or its structuring order, but rather they constitutes an open map, connecting lines that move in the immanence of vital processes. We aim to present, in this text, the atlases as cultural pedagogy, given that, nowadays, all artefacts simultaneously become pedagogical and cultural.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valéria Cazetta, Universidade de São Paulo (USP)

Valéria Cazzeta é pós-doutora em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Desde 2007, é professora da Escola de Artes, Ciências e Humanidades (EACH) da Universidade de São Paulo (USP).

 

 

Régia Cristina Oliveira, Universidade de São Paulo (USP)

Régia Cristina Oliveira é professora e pesquisadora da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (USP), doutora em Sociologia pela USP e pós-doutora em Ciências Sociais e Saúde Coletiva pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP).

 

Jonathan Mendes Tavares, Universidade de São Paulo (USP)

Jonathan Mendes Tavares é mestre em Estudos Culturais pela Universidade de São Paulo (USP). É oficineiro no Centro de Atenção Psicossocial e artista orientador no Programa Vocacional da Secretaria Municipal de Cultura de São Paulo.

 

Published

2019-10-04

How to Cite

Cazetta, V., Oliveira, R. C., & Tavares, J. M. (2019). Anatomical Atlases as Cultural Pedagogy of Bodies and the Afterlife of Images. Educação & Realidade [Education & Reality], 44(3). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/89165

Issue

Section

Articles