Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers

Authors

  • Reginaldo Fernando Carneiro Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora/MG – Brasil
  • Cármen Lúcia Brancaglion Passos Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), São Carlos/SP – Brasil

Keywords:

Conceptions. Mathematics. Teaching and Learning.

Abstract

This paper aims to discuss the conceptions about mathematics
of the Elementary School student-teachers of a Pedagogy distance
learning course, in which we performed a qualitative research while working
in the disciplines related to mathematics. The virtual activities generated
data which analysis revealed some aspects of mathematics conception
as problem solving. It also emphasized the need to guide the teaching in
the understanding and rationale of formulae, procedures, and algorithms.
In addition, it pointed out that the student-teachers had reflected on and
problematized their conceptions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Reginaldo Fernando Carneiro, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora/MG – Brasil

é doutor em Educação (UFSCar), docente
da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação
Matemática da UFJF atuando no mestrado profissional. Coordena o Grupo
de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (GREPEM) da UFJF.

Cármen Lúcia Brancaglion Passos, Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), São Carlos/SP – Brasil

é doutora em Educação: Educação Matemática
(Unicamp), docente Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas
e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar. Coordena o
Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (GEM) da UFSCar.

Published

2014-09-22

How to Cite

Carneiro, R. F., & Passos, C. L. B. (2014). Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers. Educação & Realidade [Education & Reality], 39(4). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45876

Issue

Section

Matemática nos Anos Iniciais

Most read articles by the same author(s)