Ways of Inhabiting the World: a science education with/in the midst of/through life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2175-6236124171vs01

Keywords:

Manifest, Science Education, Writing-Workshop, Inhabit, Life

Abstract

This text presents itself as a manifest, through a writing-workshop (Pontin; Godoy, 2017) to provoke a weave that establishes the urgency of thinking and acting in the construction of other relationships with education in natural sciences in educational spaces. Thereby mobilizing teachings and learnings that weave themselves in the gaps of sympathetic observations, attentive experimentation, and self-educational processes in the midst of life, which cultivate multiple ways of inhabiting and constituting the world. Through a writing-workshop, an invitation to educators emerges from this manifest, no less unsettling, but bathed in vitality, joy and good luck, for them to create circumstances and thoughts with-life in education and in natural sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tiago Amaral Sales, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia/MG – Brasil; Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas/SP – Brasil

Tiago Amaral Sales é licenciado e bacharel em Ciências Biológicas, mestre e doutor em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), e pós-doutorando na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Integrante do multiTÃO: prolifer-artes sub-vertendo ciências, educações e comunicações (UNICAMP); UIVO: matilha de estudos em criação, arte e vida (UFU); e AMPLIA: amálgama em educação, ciência e arte (UFU).

Fernanda Monteiro Rigue, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia/MG – Brasil

Fernanda Monteiro Rigue é professora dos cursos de Química do Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal da Universidade Federal de Uberlândia (ICENP/UFU). Doutora e mestra em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Fiandar (Ciências Humanas e Educação) e do Grupo UIVO – matilha de estudos em criação, arte e vida (Artes).

Alice Copetti Dalmaso, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria/RS – Brasil

Alice Copetti Dalmaso tem pós-doutorado pelo Laboratório de Estudos Avançados em Jornalismo do Núcleo de Desenvolvimento da Criatividade, da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Tem doutorado e mestrado em Educação, além de ser bacharel e licenciada em Ciências Biológicas e atua como professora adjunta no Departamento de Metodologia de Ensino, na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Published

2023-11-06

How to Cite

Sales, T. A., Rigue, F. M., & Dalmaso, A. C. (2023). Ways of Inhabiting the World: a science education with/in the midst of/through life. Educação & Realidade [Education & Reality], 48. https://doi.org/10.1590/2175-6236124171vs01

Issue

Section

Fauna, Flora, Other Living Beings and Environments in Science and Biology Education