Rorty’s Redescription and the Pedagogical Context: enunciation possibilities

Authors

Keywords:

Redescription, Epistemology, Didactics, Artistic Intervention.

Abstract

The text analyzes relations of Rorty’s redescription - neo-pragmatic, analytical philosophical perspective - and approaches on education, with specific objectives: to reflect on epistemology, particularly the abandonment of the notion of knowledge as representation; to meditate on redescription as a metapractice inherent to the contexts of basic and college education, inspiring more libertarian, ethical, creative and political pedagogical routines; to present the redescription named Negociações Cronocapilares, of 2019, produced in the Mid-West, an artistic installation that should circulate among state schools. The redescription, methodology of the essay, proposes a teaching challenge, by questioning, from the foundations of knowing, even educational practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marlon Dantas Trevisan, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Rondonópolis/MT

Marlon Dantas Trevisan possui Mestrado em Educação para A Ciência, Doutorado e Pós-doutorado em Educação, titulações obtidas na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP - Bauru e Marília, SP. Professor Adjunto do Deptº de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT - Câmpus de Rondonópolis, MT.

Marcelo Carbone Carneiro, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Bauru/SP

Marcelo Carbone Carneiro possui Mestrado, Doutorado em Educação e Livre-docência em Filosofia, titulações obtidas na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP - Bauru e Marília, SP. Realizou Pós-doutorado em Educação na Université de Genéve, Genebra, Suíça. Professor do Programa de Pós-graduação em Educação para A Ciência da Faculdade de Ciências - UNESP e Diretor da Faculdade de Arquitetura e Artes - FAAC - UNESP - Câmpus de Bauru, SP.

Published

2020-07-02

How to Cite

Trevisan, M. D., & Carneiro, M. C. (2020). Rorty’s Redescription and the Pedagogical Context: enunciation possibilities. Educação & Realidade [Education & Reality], 45(2). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/95324

Issue

Section

Articles