Early Childhood Education at a Hospital School: the construction of school knowledge

Authors

  • Vanessa Alvim Kling Ferraz de Carvalho Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo/SP
  • Antonio Sergio Petrilli Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo/SP
  • Amalia Neide Covic Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo/SP

Keywords:

School Assistance at Hospital Environment. Childhood Education. Pediatric Oncology. Discourse Analysis. School knowledge.

Abstract

This article describes, within the range of school hospital assistance, from an action-research, the process of construction of the relationship with school knowledge by children aged four and five years old, patients in IOP/GRAACC/UNIFESP. This is a critical reflection about the school attendance offered by Escola Móvel/ Aluno Específico (Mobile School/ Specific Student) – EMAE – to kids in the age group corresponding to preschool by doing an analysis of the literacy. As theoretical references, there are contributions from Bakhtin’s theory of enunciation and Charlot’s assumptions about the relationship between knowledge and figures of learning. There were analyzed speeches from 14 teachers about 23 students, recorded between May and December of 2010.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Alvim Kling Ferraz de Carvalho, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo/SP

Vanessa Alvim Kling Ferraz de Carvalho é formada em Letras e Pedagogia pela Universidade de São Paulo, com mestrado concluído no programa de Pediatria e Ciências Aplicadas à Pediatria pela Universidade Federal de São Paulo. É professora no primeiro ano do Ensino Fundamental do Colégio Marista Arquidiocesano de São Paulo e doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência da UNIFESP/campus Guarulhos.

Antonio Sergio Petrilli, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo/SP

Antonio Sergio Petrilli é professor associado da Disciplina de Especialidades Pediátricas do Departamento de Pediatria da UNIFESP-EPM, chefe do Setor de Oncologia Pediátrica do Departamento de Pediatria da Escola Paulista de Medicina, diretor geral do Instituto de Oncologia Pediátrica GRAACC/UNIFESP e membro da SIOP - International Society of Paediatric Oncology, da American Society of Clinical Oncology ASCO e do Children´s Oncology Group (International Associate Member).

Amalia Neide Covic, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo/SP

Amalia Neide Covic é atualmente coordenadora e formadora de Professores para atuação em Atendimento Escolar Hospitalar no Instituto de Oncologia Pediátrica - Grupo de Apoio ao Adolescente e a Criança com Câncer - Universidade Federal de São Paulo. Também é docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência da UNIFESP/campus Guarulhos.

Published

2015-09-10

How to Cite

Carvalho, V. A. K. F. de, Petrilli, A. S., & Covic, A. N. (2015). Early Childhood Education at a Hospital School: the construction of school knowledge. Educação & Realidade [Education & Reality], 40(4). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46879

Issue

Section

Articles