Gauchism and the schools: cultural diversity in question

Authors

  • Ceres Karam Brum UFSM - Universidade Federal de Santa Maria

Keywords:

Tradicionalism. Gauchism. Education. Identity. Territory. Region.

Abstract

In this text we wish to perform a reflection about Gauchism and Traditionalism in Rio Grande do Sul. We start from the mythical construction of the gaucho figure and its uses by Gauchism, which identifies this figure as the ideal pattern to be internalized by multiple learning processes. As a conclusion, we want to highlight some dimensions of the discourse of cultural diversity in contexts such as the cult of Gauchism and of the Traditionalism nowadays. We are based on a bibliographic analysis and fieldwork which demonstrate the educational scenery as a field of disputed permeated by different forms of symbolic violence, which involves ideas, values and imaginaries in the processes of construction of regional identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ceres Karam Brum, UFSM - Universidade Federal de Santa Maria

Possuo graduação em Ciências Jurídicas e Sociais (1991), graduação em História (1996), mestrado em Educação (1998) e mestrado em Integração Latino - Americana (1999) todos pela Universidade Federal de Santa Maria. Cursei doutorado em Antropologia Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005), com estágio acadêmico na École des Hautes Études en Sciences Sociales (2003-2004) e pós-doutorado júnior em História Ibero-Americana pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2005). Atualmente sou professor adjunto 2 da Universidade Federal de Santa Maria, onde atuo no Departamento de Ciências Sociais e no Mestrado em Ciências Sociais. Tenho experiência de pesquisa em Antropologia e História, nas áreas de Antropologia da Educação, Antropologia Urbana e História da Educação. Atuo principalmente nos seguintes temas: mito, imaginário, representações, memória, educação, Missões Jesuítico-Guaranis, Rio Grande do Sul e tradicionalismo gaúcho, com ênfase na construção de identidades regionais e nacionais. Sou autora dos livros Sepé Tiaraju missioneiro: um mito gaúcho. Santa Maria: Pallotti, 2006 e Esta terra tem dono: representações do passado missioneiro no Rio Grande do Sul. Santa Maria: Editora da UFSM, 2006.

Published

2013-06-18

How to Cite

Brum, C. K. (2013). Gauchism and the schools: cultural diversity in question. Educação & Realidade [Education & Reality], 38(2). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/22242

Issue

Section

Articles