A escolarização do ensino de ciências na educação primária no Paraná: entre o desencantamento do mundo e o utilitarismo, matizes de educação moral
Keywords:
ensino de ciências, história do currículo, reformas educacionais, história das sensibilidades.Abstract
O texto analisa o processo de escolarização do que se denominou “ensino científico” na educação primária no Estado do Paraná (Brasil), ao longo das três primeiras décadas do século XX. A partir da ótica da história do currículo, analisa as interações entre enunciados a favor da sua introdução e o aparecimento da rubrica Sciencias Physicas e Naturaes no programa de estudos. Como fontes, mobiliza projetos de reforma do ensino, a imprensa pedagógica, além de documentos normativos, relatórios oficiais e programas de ensino. A análise permite identificar dois momentos na trajetória da respectiva matéria escolar. O primeiro, a partir da primeira década do século XX, quando o elenco dos conteúdos a serem ensinados ganham menos atenção do que a assimilação de uma disciplina mental e comportamental. O segundo, por volta da década de 1920, quando se destaca a utilidade dos conteúdos em relação com os costumes laborais e higiênicos.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História da Educação utilizes as a base to transfer right to the CreativeCOmmons BY license (creativecommons.org) for open access periodicals Open ArchivesIniciative (OAI), greenroad category.
Open access means making it freely available on the Internet, so that the users can read, download, copy, distribute, print, research or reference the full text of the documents, process them for indexation, utilize them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without a financial, legal or technical barrier.
a) Authors keep the copyrights and grant the right of first publication to the journal, with the work simuoltaneously licenced under the Creative Commons Attribution License, which enables sharing the text with acknowlegement of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors have permission to take up additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as a book chapter) with acknowledgment of authorship and initial publication in this jounral.
c) Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the publication process, since this may generate productive changes, and also increase the impact and citation of the work published.