Raça, memória e educação na formação nacional dos Estados Unidos
Keywords:
História, Estados Unidos, Racismo, Escravidão, Educação, Justiça, Memória, Black Lives Matter.Abstract
Situado no contexto do movimento Black Lives Matter, o texto analisa momentos na história dos direitos civis durante o período da escravidão e no tempo pós-abolição, visando o papel do judiciário e seus vínculos com questões de acesso e igualdade na educação. Colocando de lado a meta-narrativa positivista sobre a expansão progressiva dos direitos na história norteamericana, vemos momentos em que a ação do judiciário reforçou a escravidão e a segregação racial não apenas como marcos dessa história de políticas raciais, mas também como tentativas frustradas por parte de indivíduos e de movimentos sociais para expandir o acesso aos direitos humanos. E vemos as maneiras em que a noção positivista de um avanço contínuo dos direitos tem coincidido com projetos de comemoração, memorialização, e romantização do passado escravagista, e de figuras ligadas à defesa da escravidão e da segregação racial.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História da Educação utilizes as a base to transfer right to the CreativeCOmmons BY license (creativecommons.org) for open access periodicals Open ArchivesIniciative (OAI), greenroad category.
Open access means making it freely available on the Internet, so that the users can read, download, copy, distribute, print, research or reference the full text of the documents, process them for indexation, utilize them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without a financial, legal or technical barrier.
a) Authors keep the copyrights and grant the right of first publication to the journal, with the work simuoltaneously licenced under the Creative Commons Attribution License, which enables sharing the text with acknowlegement of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors have permission to take up additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as a book chapter) with acknowledgment of authorship and initial publication in this jounral.
c) Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the publication process, since this may generate productive changes, and also increase the impact and citation of the work published.