Aritmética nas escolas primárias gaúchas na primeira metade do século 20: o ensino prescrito - Arithmetic in Rio Grande do Sul primary schools in the first half of the 20 century: prescribed teaching
Abstract
Da proclamação da República, no Brasil, em 1889, até a decretação da Lei Orgânica sobre o Ensino Primário, em 1946, as normatizações sobre o ensino primário foram incumbência dos Estados que compunham a federação. Neste texto examinam-se as normatizações estabelecidas, neste período, no Estado do Rio Grande do Sul, no período conhecido como Primeira República (1889-1930) e na chamada Era Vargas (1930-1945), enfocando as prescrições relativas ao ensino da Aritmética. São estabelecidas conexões entre as orientações programáticas e metodológicas para a Aritmética e as políticas governamentais de expansão, ordenamento, modernização e controle do ensino primário.
Palavras-chave: história da educação, história das disciplinas escolares, ensino primário, aritmética, educação matemática.
ARITHMETIC IN RIO GRANDE DO SUL PRIMARY SCHOOLS IN THE FIRST HALF OF THE 20TH CENTURY: PRESCRIBED TEACHING
Abstract
Since the proclamation of the Republic, in Brazil, in 1889, until the enactment of the Organic Law on Primary Education in 1946, the norms on primary schooling were on the responsibility of the States that make up the federation. The text examines the norms established in this period, in the state of Rio Grande do Sul, in the period known as the First Republic (1889-1930) and in the period named Era Vargas (1930-1945), focusing on the specifications concerning the teaching of Arithmetic. Connections are established between the programmatic and methodological guidelines for the Arithmetic and government policies of expansion, modernization, planning and control of primary education.
Key-words: history of education, history of school subjects, primary school, arithmetic, mathematics education.
ARITMÉTICA EN LAS ESCUELAS PRIMARIAS DE RIO GRANDE DO SUL EN LA PRIMERA MITAD DEL SIGLO 20: LA ENSEÑANZA PRESCRITA
Resumen
Desde la proclamación de la República, en Brasil, en 1889, hasta la promulgación de la Ley Orgánica de Educación Primaria en el año 1946, las normas acerca de la educación primaria estuvieron en la responsabilidad de los Estados que componen la federación. El texto examina las normas establecidas en este periodo, en el Estado de Rio Grande do Sul, en el período conocido como la Primera República (1889-1930) y en la Era Vargas (1930-1945), centrándose en las prescripciones para la enseñanza de la Aritmética. Se establecen conexiones entre las líneas programáticas y metodológicas para la Aritmética y las políticas gubernamentales de expansión, modernización, planificación y control de la educación primaria.
Palabras-clave: historia de la educación, historia de las materias escolares, escuela primaria, aritmética, educación matemática.
L’ARITHMÉTIQUE DANS LES ÉCOLES PRIMAIRES DE L’ÉTAT DU RIO GRANDE DO SUL DANS LA PREMIÈRE MOITIÉ DU VINGTIÈME SIÈCLE: L’ENSEIGNEMENT PRÉVU
Résumé
Depuis la proclamation de la République au Brésil, en 1889, jusqu'à la promulgation de la Loi organique sur l'enseignement primaire en 1946, les normes sur l’enseignement primaire furent la responsabilité des États qui composent la fédération. Le texte examine les normes établies dans cette période, dans l'état du Rio Grande do Sul, dans la période dite de la Première République (1889-1930) et la période nommée Era Vargas (1930-1945), en mettant l'accent sur les prescriptions pour l'enseignement de l'Arithmétique. Des connexions sont établies entre les lignes programmatiques et méthodologiques pour l'Arithmétique et les politiques gouvernementales pour le développement, la modernisation, la planification et le contrôle de l'enseignement primaire.
Mots-clé: histoire de l'éducation, histoire des disciplines scolaires, primaire, arithmétique, l'enseignement des mathématiques.
Downloads
References
ARAÚJO, José Carlos Souza. Republicanismo e escola primária nas mensagens dos presidentes de estado de Minas Gerais (1891-1930). In: ARAÚJO, José Carlos Souza; SOUZA, Rosa Fátima de; PINTO, Rubia-Mar Nunes (orgs.). Escola primária na primeira república (1889-1930): subsídios para uma história comparada. Araraquara: Junqueira & Marin, 2012, p. 100-150.
ARRIADA, Eduardo; TAMBARA, Elomar (orgs.). Leis, atos e regulamentos sobre educação no período imperial na Província de São Pedro do Rio Grande do Sul. Brasília: Inep/SBHE, 2004.
BASTOS, Maria Helena Câmara. A Revista do Ensino do Rio Grande do Sul (1939-1942): o novo e o nacional em revista. Pelotas: Seiva, 2005.
BICA, Alessandro Carvalho; CORSETTI, Berenice. A sistematização da educação rio-grandense durante o Estado Novo: o caso do decreto n. 7.640, de 28 de dezembro de 1938. Hist. Educ. (Online), Porto Alegre, v. 16, n. 38, 2012, p. 250-276.
CORSETTI, Berenice. Controle e ufanismo: a escola pública no Rio Grande do Sul (1899/1930). Hist. Educ. (Online), Porto Alegre, n. 4, 1998, p. 57-75.
ESPERANÇA, Antonio Cesar dos Santos. O ensino de matemática no Instituto Júlio de Castilhos: um estudo sobre as provas do curso complementar. Porto Alegre: Ufrgs, 2012. 154f. Dissertação (mestrado em Ensino de Matemática). Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
FONSECA, Pedro Cezar Dutra. Revolução federalista: uma interpretação. In: FRANCO, Sérgio da Costa et al. (orgs.). Pensar a revolução federalista. Rio Grande: Furg, 1993, p. 23-26.
GAYER, Olga Acauan. A instrução pública no Rio Grande do Sul. Jornal do Estado, Porto Alegre, n. 422, 1939, p. 26-27.
GIOLO, Jaime. Lança e grafite: a instrução no Rio Grande do Sul - da primeira escola ao final do império. Passo Fundo: UPF, 1994.
HERRLEIN, Ronaldo. A peculiaridade da transição capitalista no Rio Grande do Sul (1889-1930). ENCONTRO DE ECONOMIA GAÚCHA, 1, 2002, Porto Alegre. Anais ... Porto Alegre: PUCRS; FEE, 2002, p. 1-23.
LUCHESE, Terciane Ângela. Da prescrição à realização: os colégios elementares como um novo modelo de escola primária no Rio Grande do Sul (1909-1927). CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 7, 2013, Cuiabá. Anais ... Cuiabá: SBHE/UFMT, 2013, p. 1-14.
MOREIRA, J. Roberto. A escola elementar e a formação do professor primário no Rio Grande do Sul. Rio de Janeiro: MEC/Inep, 1955.
PERES, Eliane Teresinha. Aprendendo formas de pensar, de sentir e de agir: a escola como oficina da vida - discursos pedagógicos e práticas escolares da escola pública primária gaúcha (1909-1959). Belo Horizonte: UFMG, 2000. 493f. Tese (doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Minas Gerais.
QUADROS, Claudemir de. Reforma, ciência e profissionalização da educação: o Centro de Pesquisas e Orientação Educacionais do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Ufrgs, 2006. 429f. Tese (doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
RIO GRANDE DO SUL. Directoria Geral da Instrucção Publica. Almanack escolar do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Selbach, 1935.
SOUZA, Rosa Fátima de. As escolas públicas paulistas na primeira república: subsídios para a história comparada da escola primária no Brasil. In: ARAÚJO, José Carlos Souza; SOUZA, Rosa Fátima de; PINTO, Rubia-Mar Nunes (orgs.). Escola primária na primeira república (1889-1930): subsídios para uma história comparada. Araraquara: Junqueira & Marin, 2012, p. 23-77.
TARGA, Luiz Roberto Pecoits. Permanências na longa duração. In: TARGA, Luiz Roberto Pecoits (org.). Gaúchos e paulistas: dez escritos de história regional comparada. Porto Alegre: FEE, 1996, p. 271-280.
WERLE, Flávia Obino Corrêa. Escola normal no Rio Grande do Sul, século XIX. In: ARAÚJO, José Carlos Souza; FREITAS, Anamaria Gonçalves Bueno de; LOPES, Antônio de Pádua Carvalo (orgs.). As escolas normais no Brasil: do império à república. Campinas: Alínea, 2008, p. 123-144.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História da Educação utilizes as a base to transfer right to the CreativeCOmmons BY license (creativecommons.org) for open access periodicals Open ArchivesIniciative (OAI), greenroad category.
Open access means making it freely available on the Internet, so that the users can read, download, copy, distribute, print, research or reference the full text of the documents, process them for indexation, utilize them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without a financial, legal or technical barrier.
a) Authors keep the copyrights and grant the right of first publication to the journal, with the work simuoltaneously licenced under the Creative Commons Attribution License, which enables sharing the text with acknowlegement of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors have permission to take up additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as a book chapter) with acknowledgment of authorship and initial publication in this jounral.
c) Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the publication process, since this may generate productive changes, and also increase the impact and citation of the work published.