América Latina e Abya Yala no ensino de história espanhol: o “descobrimento”, a conquista e as controvérsias da leyenda negra
Keywords:
Descobrimento, América Latina, Abya YalaAbstract
O trabalho explicita as representações contemporâneas da História da América no ensino de História na Espanha. Explicita e problematiza as configurações textuais e iconográficas que pretendem ensinar uma história do “descobrimento”, da conquista e da colonização da América. Usou-se a metodologia da pesquisa bibliográfica e de campo, com técnica de fichamento e observações analíticas de obras historiográficas contemporâneas, livros didáticos e lugares de memória (museus e monumentos históricos). Em relação aos manuais didáticos, foram selecionados e analisados 18 livros de ensino de História editados por seis editoras no período de 2000 a 2015. Analisou-se a história do “descobrimento” e da colonização na perspectiva teórica da decolonialidade (DUSSEL, 1994, LANDER, 2005; MIGNOLO, 2007).
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História da Educação utilizes as a base to transfer right to the CreativeCOmmons BY license (creativecommons.org) for open access periodicals Open ArchivesIniciative (OAI), greenroad category.
Open access means making it freely available on the Internet, so that the users can read, download, copy, distribute, print, research or reference the full text of the documents, process them for indexation, utilize them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without a financial, legal or technical barrier.
a) Authors keep the copyrights and grant the right of first publication to the journal, with the work simuoltaneously licenced under the Creative Commons Attribution License, which enables sharing the text with acknowlegement of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors have permission to take up additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as a book chapter) with acknowledgment of authorship and initial publication in this jounral.
c) Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the publication process, since this may generate productive changes, and also increase the impact and citation of the work published.