Inspeção da educação em Portugal: da monarquia até à atualidade
Keywords:
inspeção da educação, organização escolar, políticas educativasAbstract
Este artigo teve como objetivo dar a conhecer as funções de coordenação, comunicação e controlo/fiscalização desempenhadas pela Inspeção da Educação, no período que medeia entre a monarquia e a atualidade, percebidas pela tutela como modos de atuação promotores da revitalização e qualificação do sistema de ensino português. Para o efeito, realizamos uma abordagem às diferentes propostas teóricas sobre a Inspeção da Educação e efetuamos uma retrospetiva histórica desse organismo em Portugal ao longo de mais de dois séculos. Os avanços e os recuos político-legais da sua criação não deixaram de evidenciar a luta pela entrada de elementos do sexo feminino no sistema inspetivo português. A reflexão sobre a evolução das suas funções e atribuições à luz das políticas educativas permitu concluir pela dimensão instrumental que lhe é conferida pela avaliação e monitorização que faz nas organizações escolares.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História da Educação utilizes as a base to transfer right to the CreativeCOmmons BY license (creativecommons.org) for open access periodicals Open ArchivesIniciative (OAI), greenroad category.
Open access means making it freely available on the Internet, so that the users can read, download, copy, distribute, print, research or reference the full text of the documents, process them for indexation, utilize them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without a financial, legal or technical barrier.
a) Authors keep the copyrights and grant the right of first publication to the journal, with the work simuoltaneously licenced under the Creative Commons Attribution License, which enables sharing the text with acknowlegement of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors have permission to take up additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as a book chapter) with acknowledgment of authorship and initial publication in this jounral.
c) Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the publication process, since this may generate productive changes, and also increase the impact and citation of the work published.