Renovação dos programas de ensino de aritmética da escola primária em São Paulo e no Paraná, nos anos de 1930: um estudo histórico comparativo - Renewal of teaching programs of arithmetic elementary school in São Paulo and Paraná, in the year of 1930
Abstract
Com o objetivo de compreender idéias da Escola Nova nos discursos oficiais do Estado de São Paulo e Paraná, o estudo compara dois programas de Aritmética da escola primária, prescritos respectivamente em 1932 e 1934. O programa do Paraná guarda semelhança ao de São Paulo que, em 1934, adotara uma forma reduzida do programa de 1925. As análises mostram similaridades dos programas quanto a não incorporação do ensino globalizado. O diferencial no programa do Paraná são as recorrentes recomendações ao ensino intuitivo, prático e o uso das Cartas de Parker para a organização da tabuada. O horário anexo ao programa há espaço diário reservado para o cálculo oral, um indicativo da permanência da tradicional prática de memorização da tabuada.
Palavras-chave: ensino primário, aritmética, programas de ensino, escola nova.
RENEWAL OF TEACHING PROGRAMS OF ARITHMETIC ELEMENTARY SCHOOL IN SÃO PAULO AND PARANÁ, IN THE YEAR OF 1930: COMPARATIVE HISTORICAL STUDY
Abstract
In order to understand ideas of the New School in official discourse of the state of Paraná and São Paulo, this study compares two programs for elementary school arithmetic, prescribed respectively in 1932 and 1934. The program saves the Paraná resemblance to São Paulo, which in 1934 has adopted a reduced form of the program in 1925. This analysis shows similarities with the programs in the non-incorporation of globalized education. The differential in the program of Paraná are the recurring recommendations for teaching intuitive, practical and possible and realized use of Letters of Parker to organize the multiplication tables. The schedule attached program has space reserved for the oral daily calculation, indicative of permanence of the traditional practice of memorizing the multiplication tables.
Key-words: elementary education, arithmetic, curriculum, new school.
RENOVACIÓN DE LOS PROGRAMAS DE ENSEÑANZA DE ARITIMÉTICA DE LA ESCUELA PRIMARIA EN SÃO PAULO Y PARANÁ, EN LOS AÑOS DE 1930: UN ESTUDIO HISTÓRICO COMPARATIVO
Resumen
Con el objetivo de comprender ideas de la escuela nueva en los discursos oficiales del Estado de São Paulo y de Paraná, el estudio compara dos programas de Aritmética de la primaria, prescritos respectivamente en 1932 y 1934. El programa de Paraná es semejante al programa de São Paulo que en 1934 adoptó una forma reducida del programa de 1925. Los análisis muestran la similitud de los programas respecto a la no incorporación de la enseñanza globalizada. Lo diferencial en el programa de Paraná son las recurrentes recomendaciones a la enseñanza intuitiva, práctica y lo más concretizada posible y el uso de las Cartas de Parker para la organización de la tabla de multiplicar. El horario anexo al programa tiene espacio diario reservado para el cálculo oral, un indicativo de la permanencia de la tradicional práctica de memorización de la tabla de multiplicar.
Palabras-clave: enseñanza primaria, aritmética, programas de enseñanza, escuela nueva.
RENOUVELLEMENT DES PROGRAMMES DE L’ENSEIGNEMENT EN ARITHMÉTIQUE DE L’ÉCOLE PRIMAIRE EN SÃO PAULO ET PARANÁ DANS LES ANNÉES 1930: UNE ÉTUDE HISTORIQUE COMPARATIVE
Résumé
Ayant comme objectif comprendre des idées dela NouvelleÉcole dans les discours officiels de l ‘État de São Paulo et du Paraná. L ‘étude fait la comparaison entre deux programmes de Arithmétique de l’enseignement primaire prescrits respectivement en 1932 et 1934. Le programme du Paraná garde la similarité de celui de São Paulo qui en 1934 adopta une forme réduite du programme de 1925. Les analises montrem similitude entre eux quant à non incorporation de l’enseignement globalisé. Les différentiels du programme du Paraná sont les récurrentes recommendations au énseignement intuitif, pratique et plus concret possible et l’utilisation des Cartes de Parker pour l’organisation de la table de multiplication. L’horaire anexé au programme a un espace quotidien réservé au calcul oral, un indicatif de la permanence de la traditionnelle pratique de la mémorisation de la table de multiplication.
Mots-clé: énseignement primaire, arithmétique, programmes d’enseignement, nouvelle ecole.
Downloads
References
BENCOSTTA, Marcus Levy Albino. Arquitetura e espaço escolar: reflexões acerca do processo de implantação dos primeiros grupos escolares de Curitiba (1903-1928). Educar em Revista. Curitiba: UFPR, n. 18, 2001, p. 103-142.
CALDEIRA, Benedito. Didática do cálculo. 1940. São Paulo: Secretaria da Educação e da Saúde Pública, Departamento de Educação. Revista de Educação, n. 29-32, 1940, p. 40-50.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 2, 1990, p. 177-229.
COSTA, David. A aritmética escolar no ensino primário brasileiro: 1890-1946. São Paulo: PUC-SP, 2010, 282f. Tese (doutorado em Educação Matemática). Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, Universidade Católica de São Paulo.
DETIENNE, Michel. Comparer l’incomparable. Paris: Éditions du Seuil, 2000.
ESTADO DO PARANÁ. Inspetoria Geral da Instrução Pública. Regimento interno e programa para grupos escolares. Decreto n. 1.874, de 29 de julho de 1932. Curitiba: Irmãos Guimarães & Cia. 1932.
FOUCAMBERT, Jean. A escola de Jules Ferry: um mito que perdura. Curitiba: UFPR, 2010.
HÉBRARD, Jean. A escolarização dos saberes elementares na época moderna. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 2, 1990, p. 65-110.
HOBSBAWAM, Eric; RANGER, Terence. A invenção das tradições. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
JULIA, Dominique. Disciplinas escolares: objetivos, ensino e apropriação. LOPES, Alice Casemiro; MACEDO, Elizabeth (orgs.). Disciplinas e integração curricular: história e políticas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 37-72.
MARTINEZ, Cezar Prieto. Relatório apresentado ao Exmo. Sr. Dr. Secretário Geral do Estado. Curitiba: Typographia da Penitenciária do Estado, 1920.
MIGUEL, Maria Elisabeth Blank. A formação do professor e a organização social do trabalho. Curitiba: UFPR, 1997.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E SAÚDE. Organização do ensino primário e normal: Estado do Paraná. Boletim n. 20. Rio de Janeiro: Inep, 1942.
MONTEIRO LOBATO, José Bento. Emília no país da gramática e aritmética da Emília. 12 ed. São Paulo: Brasiliense, 1965.
MOREIRA, Roberto. Introdução ao estudo do currículo da escola primária. Rio de Janeiro: MEC, 1955.
PARANÁ. Regimento interno e programas para grupos escolares. Curitiba. Diretoria Geral da Instrução Pública. 1932.
PARANÁ. Mensagem do Sr. Manoel Ribas à Câmara dos Deputados. Curitiba, 1937.
RATACHESKI, Alir. Cem anos de ensino no Estado do Paraná. Curitiba: Biblioteca Pública do Paraná, 1953.
SANTOS, Theobaldo Miranda. Manual do professor primário. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1958.
SÃO PAULO. Secretaria dos Negócios da Educação e Saúde Pública. Programa mínimo para o ensino primário. São Paulo: Serviço Técnico de Publicidade, 1934.
SÃO PAULO. Programa de ensino para as escolas primárias - 1925. Anexo - Programa Mínimo para o Curso Primário, 1941.
SCHENA, Denílson Roberto. O lugar da escola primária como portadora de um projeto de nação: o caso do Paraná (1890-1922). Curitiba: UFPR, 2002. 117f. Dissertação (mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná.
SOUZA, Rosa Fátima de. Lições da Escola Primária. SAVIANI, Dermeval et al. O legado educacional do século 20. Campinas: Autores Associados, 2004, p. 109-151.
SOUZA, Rosa Fátima de. História da organização do trabalho escolar e do currículo no Século 20: ensino primário e secundário no Brasil. São Paulo: Cortez, 2008.
VALENTE, Wagner Rodrigues. A matemática na formação do professor do ensino primário. São Paulo: Annablume/Fapesp, 2011.
VALENTE, Wagner Rodrigues. Lourenço Filho, as Cartas de Parker e as transformações da Aritmética Escolar. CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 7, 2013, Cuiabá. Anais ... Cuiabá: UFMT, 2013, p. 1-10.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História da Educação utilizes as a base to transfer right to the CreativeCOmmons BY license (creativecommons.org) for open access periodicals Open ArchivesIniciative (OAI), greenroad category.
Open access means making it freely available on the Internet, so that the users can read, download, copy, distribute, print, research or reference the full text of the documents, process them for indexation, utilize them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without a financial, legal or technical barrier.
a) Authors keep the copyrights and grant the right of first publication to the journal, with the work simuoltaneously licenced under the Creative Commons Attribution License, which enables sharing the text with acknowlegement of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors have permission to take up additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as a book chapter) with acknowledgment of authorship and initial publication in this jounral.
c) Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the publication process, since this may generate productive changes, and also increase the impact and citation of the work published.