Propostas pedagógicas de Oscar Lorenzo Fernandez para o ensino da música nas escolas públicas brasileiras (1930-1931) - educational proposals by Oscar Lorenzo Fernandez for music education in brazilian public schools (1930-1931)
Keywords:
História da Educação, Educação Musical, Oscar Lorenzo Fernandez, Revista Illustração MusicalAbstract
Este estudo tem como objetivo analisar a proposta pedagógica de Lorenzo Fernandez, músico nacionalista que atuou no Instituto Nacional de Música e na Universidade do Distrito Federal - UDF -, instituições sediadas na cidade do Rio de Janeiro, então capital da República. A principal fonte documental mobilizada nesta investigação é o periódico Illustração Musical (1930-1931). Como resultado percebe-se que, para Lorenzo Fernandez, a base do ensino da música nas escolas públicas era a formação de professores por meio de cursos especializados com ênfases musicais e pedagógicas consistentes, uma proposta que dependia dos investimentos do governo brasileiro vigente no período em questão.
Palavras-chave: história da educação, educação musical, Oscar Lorenzo Fernandez, revista Illustração Musical.
EDUCATIONAL PROPOSALS BY OSCAR LORENZO FERNANDEZ FOR MUSIC EDUCATION IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOLS (1930-1931)
Abstract
This study aims to analyze the pedagogical proposal by Oscar Lorenzo Fernandez, a nationalistic musician who was based at the Instituto Nacional de Música and the Universidade do Distrito Federal - UDF - in Rio de Janeiro, capital city of the Republic of that time. Research for this project is fundamentally based on the magazine Illustração Musical (1930-1931). As a result of this project, it would seem that Lorenzo Fernandez proposed that music education in public schools be supported by specialized teacher training courses that boasted a consistent musical and pedagogical emphasis, a proposal that depended on the then Brazilian government's investments.
Key-words: history of education, musical education, Oscar Lorenzo Fernandez, magazine Illustração Musical.
PROPUESTAS PEDAGÓGICAS DE OSCAR LORENZO FERNANDEZ DE LA EDUCACIÓN MUSICAL EN LAS ESCUELAS PÚBLICAS DE BRASIL (1930-1931)
Resumen
Este artículo tiene como objetivo analizar la propuesta pedagógica de Lorenzo Fernandez, músico nacionalista que actuó en el Instituto Nacional de Música y en la Universidad do Distrito Federal - UDF -, instituciones situadas en la ciudad de Rio de Janeiro, Capital de la Republica en ese tiempo. La principal fuente documental usada en esta investigación es el periódico Ilustração Musical (1930-1931). Como resultado se nota que para Lorenzo Fernandez la base de la enseñanza de la música en las escuelas públicas era la formación de los profesores por medio de cursos especializados con énfasis musicales y pedagógicas consistentes, una propuesta que dependía de los inversiones del gobierno brasileño vigente en ese período.
Palabras-clave: historia de la educación, educación musical, Oscar Lorenzo Fernandez, revista Ilustração Musical.
PROJET PEDAGOGIQUE DE OSCAR LORENZO FERNANDEZ SUR L'EDUCATION MUSICALE DANS LES ECOLES PUBLIQUES DU BRESIL (1930-1931)
Résumé
Cet article a pour objectif d'analyser le projet pédagogique de Lorenzo Fernández, musicien nationaliste qui a joué à l’Institut National de Musique et à l’Université du District Fédéral - UDF -, institutions situées dans la ville de Rio de janeiro, Capitale de la république à cette époque. La principale source documentaire utilisée dans cette recherche est le journal Illustration Musicale (1930-1931). Par conséquent, on remarque que selon Lorenzo Fernández l'enseignement de la musique dans les écoles publiques repose sur la formation des professeurs par le biais de cours spécialisés mettant l'accent sur l'enseignement musical et une pédagogie cohérente. Ce projet dépendait des investissements du gouvernement brésilien en vigueur à cette période.
Mots-clé: histoire de l'éducation, éducation musicale, Oscar Lorenzo Fernández, magazine Illustration Musicale.
Downloads
References
ANDRADE, Mário Raul de Moraes. Lourenço Fernandez. Diário de São Paulo, 26 de janeiro de 1934. (Acervo Histórico da Biblioteca do Conservatório Brasileiro de Música - Centro Universitário.)
BASTOS, Maria Helena Camara. Impressos e cultura escolar: percursos da pesquisa sobre a imprensa estudantil no brasil. In: HERNANDEZ DIAS, J. M. (org.). La prensa pedagógica de los escolares y estudiantes: su contribuición al patrimonio histórico educativo. Salamanca: Universidad Salamanca, 2015, v. 1, p. 21-43.
BRASIL. Decreto-lei n. 4.993, de 26 de novembro de 1942. Estabelece o Conservatório Nacional de Canto Orfeônico. Disponível em <http://www.senado.gov.br>. Acesso em 8 mar. 2015.
CATANI, Denice Barbara. A imprensa periódica educacional e o estudo do campo educacional. In: Educação e Filosofia, Minas Gerais, v. 10, n. 20, 1996, p. 115-130.
FERNANDEZ, Oscar Lorenzo. Bases para a organização da música no Brazil. llustração Musical, Rio de Janeiro, ano 1, n. 3, 1930.
FERNANDEZ, Oscar Lorenzo. O canto coral nas escolas. Illustração Musical, Rio de Janeiro, ano 2, n. 3, 1931.
FERNANDEZ, Oscar Lorenzo. O nosso programa. llustração Musical, Rio de Janeiro, ano 1, n. 1, 1930, p. 1.
CORRÊA, Sérgio Nepomuceno Alvim. Lorenzo Fernandez: catálogo geral de obras. Rio de Janeiro: Rio Arte, 1992.
FERNANDINO, Jussara Rodrigues. Música e cena: uma proposta de delineamento da musicalidade no teatro. Belo Horizonte: UFMG, 2008. 149f. Dissertação (mestrado em Artes). Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais.
MARIZ, Vasco. Heitor Villa-Lobos: compositor brasileiro. Rio de Janeiro: Serviço de Publicações/Ministério das Relações Exteriores/Divisão Cultural, 1949.
MENDONÇA, Ana Waleska Pollo Campos. Anísio Teixeira e a universidade de educação. Rio de Janeiro: Uerj, 2002.
MONTI, Ednardo Monteiro Gonzaga. Canto orfeônico: a linguagem musical em vozes políticas e educativas. Revista Teias (Online), v. 12, 2001, p. 179-195.
MONTI, Ednardo Monteiro Gonzaga. Polifonias políticas, identitárias e pedagógicas: Villa-Lobos no Instituto de Educação do Rio de Janeiro na Era Vargas. Rio de Janeiro: Uerj, 2015. 297f. Tese (doutorado em Educação). Universidade do Estado do Rio de Janeiro.
PÁDUA, Mônica Pedrosa de. Imagens de brasilidade nas canções de câmara de Lorenzo Fernandez: uma abordagem semiológica das articulações entre música e imagem. Belo Horizonte: UFMG, 2009. 275f. Tese (doutorado em Estudos Literários). Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais.
SIQUEIRA, Baptista. Do conservatório à escola de música. Ensaio Histórico, Rio de Janeiro: UFRJ, 1972.
VIDAL, Diana Gonçalves. O exercício disciplinado do olhar: livros, leituras e práticas de formação docente no Instituto de Educação do Distrito Federal (1932-1937). Bragança Paulista: USF, 2001.
VIEIRA, Carlos Eduardo; RABALLO, Roberlayne de Oliveira Borges. A escrita da história da educação no Brasil: formando professores através de noções de história. CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 8, 2010. Anais ... São Luís: UFMA, 2010.
VILLA-LOBOS, Heitor. Educação musical. Boletim Latino Americano de Música. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, ano 4, v. 6, 1946.
VILLA-LOBOS, Heitor. Sema: relatório geral dos serviços realizados de 1932 a 1936. Tomo III. Montevidéo, 1937.
WISNIK, José Miguel. Nacionalismo musical. In: SQUEFF, Enio; WISNIK, José Miguel. O nacional e o popular na cultura brasileira - música. São Paulo: Brasiliense, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História da Educação utilizes as a base to transfer right to the CreativeCOmmons BY license (creativecommons.org) for open access periodicals Open ArchivesIniciative (OAI), greenroad category.
Open access means making it freely available on the Internet, so that the users can read, download, copy, distribute, print, research or reference the full text of the documents, process them for indexation, utilize them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without a financial, legal or technical barrier.
a) Authors keep the copyrights and grant the right of first publication to the journal, with the work simuoltaneously licenced under the Creative Commons Attribution License, which enables sharing the text with acknowlegement of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors have permission to take up additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as a book chapter) with acknowledgment of authorship and initial publication in this jounral.
c) Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the publication process, since this may generate productive changes, and also increase the impact and citation of the work published.