Foucault e histórias de vida: aproximações e que tais
Abstract
Este ensaio nasce da dúvida instaurada diante de um projeto de pesquisa que, tendo Foucault como inspirador teórico, adota história de vida como parte da metodologia. Busca-se argumentar em favor de uma possível e adequada aproximação entre a proposta do referido filósofo e aquela abordagem historiográfica. Revisam-se, sucintamente, as principais questões em tomo da inscrição ou não de Foucault entre os pesquisadores da nova história. Discorre-se acerca das variantes metodológicas subentendidas como histórias de vida, enfatizando a alternativa da análise enunciativa, segundo a qual os sujeitos entrevistados não nos remetem a uma essência e sim a urna posição constituída historicamente.
Palavras-chave: Foucault, histórias de vida;
Abstract
This essay has its origin in a doubt established regarding a research project in which Foucault is the theoretical inspiration and, at the same time, uses life histories as part of its methodology. It is sought to argue favoring a possible and adequate approximation between the referred philosopher's proposal and that historiographical approach. The main questions around Foucault inclusion, or not among the new history researchers, are briefly reviewed. Methodological variants perceived as life histories are examined with emphasis on the enunciative analysis, according to which interviewers don't address us to an essence but to a historically constituted position.
Key-words: Foucault, life histories.
Downloads
References
ARIES,Philippe. História social da criança e da família. Rio: Ed.
Guanabara, 1986, 2a. edição.
BACHELARD, Gaston. O novo espírito científico. Rio: Tempo Brasileiro,
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: Lembrança de velhos. S. Paulo: T.A. Queiroz, Ia. ed., 1973.
BOURDIEU, P. L'iIIusion biographique. Actes de Ia recherche en science sociales. Paris: Éditions de MinuitIMSH-EHESS, n. 62-63, pp. 69-72 (Trad. Carvalho, Antonio Carlos).
BURKE, Peter (Org.) A escrita da história. Novas Perspectivas. S. Paulo: Unesp, 1992.
DELEUZE, Gilles. Foucault. S. Paulo: Brasiliense, 2a. ed. 1995.
DEMARTINI, Zeila B. F. História de vida na abordagem de problemas educacionais in : SIMSON, O. (Org.) Experimentos com história de vida. S. Paulo: Vértice, 1988.
DENZIN, N.K. Interpretative biography. Newbury Park, CA: Sage, 1989.
DENZIN, N.K.o Desconstructing the biographical method. In : Hatch & Wisniewski (Ed.),1995.
DO BEM, Arins S. As histórias de vida como metodologia alternativa para uma definição da prática científica. In : Comunicação e Artes,S.Paulo, 14:191-202.
FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do saber. RJ: Forense
Universitária, 1987.
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade.Vol. 2, O uso dos prazeres. Rio: Graal, 1994, 7a. edição.
GINZBURG, Carlo. O queijo e os vermes.O cotidiano e as idéias de um moleiro perseguido pela inquisição. S. Paulo: Cia. das Letras, 1987.
GOODSON, Ivor F. Studyng Teacher's lives. An emergent field of
Inquiry. N. York: Teachers College Press, 1992.
HATCH, J.A. & WISNIEWSKI, R. (Ed.) Life History and Narrative. UK: The Falmer Press,1995.
HUNT, Lynn. A nova história cultural. S. Paulo: Martins Fontes, 1992.
LE GOFF, J. & NORA, P. História:Novos problemas. Rio: Francisco
Alves Ed. ,1988.
___ et al. A nova história. Lisboa: Edições 70,1986.
RAGO, L. M. As marcas da pantera: Michel Foucault na historiografia brasileira contemporânea. In: Anos 90, Revista do Pós-Graduação em História, Ufrgs, Porto Alegre, na 1, maio/1993
SCRIAVONI, A. Desejo e necessidade: a relação de Foucault com os historiadores In: Educação, Subjetividade & Poder, Vol 3 jan-jun, 1996, Nespe / Ufrgs.
TERÁN, O. (Comp.) Michel Foucault. Discursos, Poder y Subjetividade, Buenos Aires: Ed EI ciclo por Asalto, 1995.
VIDAL, Diana. De Heródoto ao gravador: histórias da História Oral. In: Resgate, Revista Interdisciplinar de Cultura do Centro de Memória. Unicamp, Campinas: Papiros, voll, 1990.
WHlTE, Hayden. Trópicos do discurso: ensaios sobre a crítica da cultura. S. Paulo: Edusp,1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História da Educação utilizes as a base to transfer right to the CreativeCOmmons BY license (creativecommons.org) for open access periodicals Open ArchivesIniciative (OAI), greenroad category.
Open access means making it freely available on the Internet, so that the users can read, download, copy, distribute, print, research or reference the full text of the documents, process them for indexation, utilize them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without a financial, legal or technical barrier.
a) Authors keep the copyrights and grant the right of first publication to the journal, with the work simuoltaneously licenced under the Creative Commons Attribution License, which enables sharing the text with acknowlegement of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors have permission to take up additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as a book chapter) with acknowledgment of authorship and initial publication in this jounral.
c) Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the publication process, since this may generate productive changes, and also increase the impact and citation of the work published.