Transbordar o passado: fotografia como documento e arte contemporânea

Authors

  • Camila Schenkel

DOI:

https://doi.org/10.22456/2179-8001.141696

Keywords:

Fotografia Documental, Arte Contemporânea, Documento, Ficção

Abstract

This article investigates the current importance of documentary photography in contemporary art, taking as its starting points the ideas of Olivier Lugon, Michel Poivert and Maria Lind and the artworks Ontem sonhei com dias melhores (2013), by Fernanda Gassen, Dissonante, Vago (2013), by Garapa collective, and Cabanagem, by André Penteado. It initially discusses the historical opposition between art and document and, after, the reasons which sustain the prominent position of documentary
practices in the artistic field. The works studied revise and broaden the tradition of documentary photography, offering a way to investigate reality in which the image is presented as a partial and subjective vision, often combined with other images and
texts to disturb established narratives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAQUÉ, Dominique. Pour un nouvel art politique: de l’art contemporain au documentaire. Paris: Flammarion, 2004.

BERREBI, Sophie. The shape of evidence: contemporary art and the document. Amsterdam: Valiz, 2014.

CAMPANY, David. Seguridad en la parálisis: algunas observaciones sobre los problemas de la “fotografía tardía”. In: GREEN, David. (Ed). Qué há sido de la fotografía? Barcelona: Gustavo Gili, 2007.

CRAMEROTTI, Alfredo. Aesthetic journalism: how to inform without informing. Bristol: Intellect, 2009.

FABRIS, Annateresa. Fotografia: usos e funções no século XIX. São Paulo: EDUSP, 1998.

KESTER, Grant. Toward a New Social Documentary. Afterimage, Rochester, vol. 14, n. 8, mar. 1987, s.p.

LIND, Maria (Ed). The Greenroom: reconsidering the documentary and contemporary art. New York: Bard College and Hessel Museum of Art, 2008.

LUGON, Oliver. La estética del documento: la realidad em todas sus formas. In: GÜNTHERT, André; POIVERT, Michel (Ed.). El arte de la fotografía de los orígenes a la actualidad. Barcelona: Lundwerg, 2009.

_____. El estilo documental: de August Sander a Walker Evans 1920-1945. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2010.

LUND, Cornelia. Realidades elásticas: práticas documentais entre cinema e arte. Ars, São Paulo, v. 17 n. 35, jan.-abr. 2019.

NUNES, Rodrigo. Do transe à vertigem: ensaios sobre bolsonarismo em um mundo em transição. São Paulo: Ubu, 2022.

PENTEADO, André. Cabanagem. São Paulo: Editora Madalena/Editora Terceiro Nome, 2015. _____. OLD Entrevista: André Penteado. Old, São Paulo, n. 53, 2016.

POIVERT, Michel. La Photographie Contemporaine. Paris: Flammarion, 2002.

_____. Le document, au coeur du dogme moderniste. In: MURACCIOLE, Marie (Ed.). Le Statut de l’Auteur dans l’Image Documentaire: signature du neutre. Paris: Jeau de Paume, 2006, p. 30-33.

ROUILLÉ, André. A Fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2009.

SCHAEFFER, Jean-Marie. A imagem precária: sobre o dispositivo fotográfico. Campinas: Papirus, 1996

SAFATLE, Vladimir. O dia no qual o Brasil parou por dez anos. In: ALTMAN, Breno; CARLOTTO, Maria. Junho de 2013: a rebelião fantasma. São Paulo: Boitempo, 2023.

SANTOS, Alexandre. Oscilações entre micro e macro-história na fotografia de André Penteado. Porto Arte, Porto Alegre, v. 25, n. 42 p. 1-12, dez. 2019.

STALLABRASS, Julian (Ed.). Documentary: documents of contemporary art. London: Whitechapel, 2013.

Published

2024-08-01

How to Cite

Schenkel, C. (2024). Transbordar o passado: fotografia como documento e arte contemporânea. PORTO ARTE: Revista De Artes Visuais, 28(49). https://doi.org/10.22456/2179-8001.141696

Issue

Section

DOSSIÊ: Exercícios do Político na Imagem Contemporânea

Categories