The nature as creation: when the city navigated

Authors

  • Paulo Edison Belo Reyes UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Lucas Boeira Bittencourt UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.22456/2179-8001.141917

Keywords:

Climate Emergency, Ruin, Sublime, Photography, Image

Abstract

This article reflects on a set of photographs as historical testimony in relation to the climate emergency. It takes three conceptual axes: the image as testimony in Didi-Huberman articulated with the sense of the sublime in Kant; inhabiting the Earth in Latour and the intrusion of Gaia in Stengers; the notion of ruin in Simmel. This climate tragedy explains the unequal relationship of the territory, the negligence of local government and climate denialism, a direct reflection of neoliberal policies. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERLEANT, Arnold. A estética da arte e a natureza, in: SERRÃO, A. (Org.), Filosofia da paisagem: uma antologia. Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 2011. p. 282-298.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura – (Obras escolhidas v. 1). São Paulo: Editora Brasiliense, 2012.

CANTINHO, Maria João. O voo suspenso do tempo: estudo sobre o conceito de imagem dialéctica em Walter Benjamin. In: MARTINS, M. et al. (Org.) Imagem e pensamento. Lisboa: Grácio Editora, 2011.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. In: Pós: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG. Belo Horizonte, v.2, n. 4, p. 204-219, nov. 2012. Disponível em:

https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15454

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da imagem. São Paulo: Editora 34, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A semelhança informe: ou o gaio saber visual segundo Georges Bataille. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Imagens apesar de tudo. São Paulo: Editora 34, 2020.

FORTUNA, Carlos. Simmel, a ruína. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2019.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Editora 34, 2009.

KANT, Immanuel. Crítica da faculdade do juízo. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2017.

LATOUR, Bruno. Habitar la tierra. Conversaciones com Nicolas Truong. Barcelona: ATMARCADIA, 2023.

LÖWY, Michael. Walter Benjamin: aviso de incêndio: uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. [tradução das teses: Jeanne Marie Gagnebin e Marcos Lutz Müller]. São Paulo: Boitempo, 2005.

MÃE, Valter Hugo. Deus na escuridão. Rio de Janeiro: Biblioteca Azul, 2024.

SERRÃO, Adriana. Natura Formatrix: Ruína arquitectónica e paisagem em Georg Simmel. PIXO Revista de arquitetura, cidade e contemporaneidade; v. 8 n. 29 (2024): Paisagens Pós-Antropoceno (outono).

STENGERS, Isabelle. No tempo das catástrofes: resistir à barbárie que se aproxima. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

SOUZA, Jessé e OELZE, Berthold (Orgs.). Simmel e a modernidade. Brasília: Editora UnB, 2005.

Published

2024-12-26

How to Cite

Belo Reyes, P. E., & Boeira Bittencourt, L. (2024). The nature as creation: when the city navigated. PORTO ARTE: Revista De Artes Visuais, 28(50). https://doi.org/10.22456/2179-8001.141917

Issue

Section

Dossiê: Arte e emergência climática

Categories