Information Practices of Literary Bloggers
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245261.132-160Keywords:
Information Practices, Literary Blogs, Bloggers, Webrings, Sharing readings.Abstract
In this article we present the results of an investigation that sought to ascertain the information practices of bloggers regarding their roles as readers, content producers, and reading mediators in the webrings - the social circles of bloggers - belonging the literary blogosphere. Since the research was qualitative and in depth, the methodology involved the use of netnography, which allowed an immersion in the literary blogosphere, using the documentary analysis and the semi-structured interview as data collection techniques. The results pointed out the information practices performed by the eight bloggers identified in the sample, which were listed in four categories: reading, identity, information actions, and interaction. Regarding the roles played by the bloggers in the literary blogosphere, it was identified that they act as readers and as content producers but are not considered mediators of reading, although they encourage reading on their blogs. The motivation of each blogger both to enter the literary blogosphere and to keep their blog active runs through personal matters that extend beyond the simple desire to share readings: the need to overcome shyness, to have an active voice, and to be heard by other people, as well as being able to express their own opinion about the readings, set an example for their children and keep them close, escape from loneliness, and the responsibility for editorial partnerships and blog readers. Regarding the formation of webrings, it was verified that they are formed both in virtual and in person, through literary events. However, the interaction between literary bloggers occurs predominantly in the virtual environment.Downloads
References
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Estudos de usuários: pluralidade teórica, diversidade de objetos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 9., 2008, Cidade São Paulo. Anais [...]. São Paulo: USP, 2008. Disponivel em: http://enancib.ibict.br/index.php/enancib/ixenancib/index. Acesso em: 7 jul. 2019.
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Paradigma social nos estudos de usuários da informação: abordagem interacionista. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 22, n. 1, p. 145-159, 2012.
ARAÚJO, Rafaela Lima de; ARAÚJO, Ronaldo Ferreira de. Ler, compartilhar e interagir: blogs como ferramenta de mediação de leitura. Revista ACB, Florianópolis, v. 20, n. 2, p. 240-260, maio/ago. 2015.
ARNAUT, Rodrigo Dias et al. A Era Transmídia. Revista Geminis, São Carlos, v. 2, n. 2, p. 259-275, 2011.
BERTI, Ilemar Christina Lansoni Wey; ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Estudos de usuários e práticas informacionais: do que estamos falando? Informação & Informação, Londrina, v. 22, n. 2, p. 389- 401, maio/ago. 2017.
BÉRTOLO, Constantino. O banquete dos notáveis: sobre leitura e crítica. São Paulo: Livros da Matriz, 2014.
CAPURRO, Rafael. Epistemologia y Ciencia de la Informacion. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., 2003, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: ECI, 2003.
CARNEIRO, Jéssica de Souza. Ler e escrever blogs literários: a narrativa hipertextual na configuração da webliteratura. 2011. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) – Instituto de Letras e Comunicação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2011.
CARRENHO, Carlo. O que os livros digitais representam para o aumento da leitura? O que diz a retratos da leitura sobre quem lê nesse suporte? In: FAILLA, Zoara (org.). Retratos da leitura no Brasil 4. Rio de Janeiro: Sextante, p. 99-112, 2016.
DI LUCCIO, Flávia; NICOLACI-DA-COSTA, Ana Maria. Blogs: de diários pessoais a comunidades virtuais de escritores/leitores. Psicologia Ciência e Profissão, Rio de Janeiro, v. 30, n. 1, p. 132-145, 2010.
DUMONT, Lígia Maria Moreira. A opção pela literatura de massa: simples lazer, ou alienação? Investigación Bibliotecológica, México, v. 14, n. 28, p. 166-177, jun. 2000.
FAILLA, Zoara (org.). Retratos da Leitura no Brasil 4. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 2. ed. Brasília: Liber Livro, 2005.
GNISCI, Vanessa Monteiro Ramos. Booktubers: narrativas e experiências literárias da juventude contemporânea. Textura, Canoas, v. 20, n. 42, p. 106-124, jan./abr. 2018.
GUERRA, Isabel Carvalho. Pesquisa qualitativa e análise de conteúdo: sentidos e formas de uso. Cascais: Principia, 2006.
HARLAN, Mary Ann. Information practices of teen content creators: the intersection of action and experiences. A grounded theory study. 2012. Thesis (Doctor of Philosophy) - School of Information Systems, Science and Engineering Faculty, Queensland University of Technology, Queensland, 2012.
KOZINETS, Robert. The field behind the screen: using netnography for marketing research in online communities. Journal of Marketing Research, [s.l] n. 39, p. 61-72, feb. 2002.
MARQUES, Márcia Siqueira Costa. O blog como meio de comunicação: origem, apropriações e horizontes da blogosfera na sociedade contemporânea. 2012. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
MCKENZIE, Pamela. A model of information practices in accounts of everyday: life information seeking. Jornal of Documentation, Bingley, v. 59, n. 1, p. 19-40, 2003.
PEREIRA, Maria Leopoldina. Blogs literários como gênero do discurso: contribuição para a formação do leitor/autor. In: SIMPÓSIO HIPERTEXTO E TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, 2., 2008, Recife. Anais [...] Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2008. Disponível em: http://www.nehte.com.br/simposio/anais/simposio2008.html. Acesso em: 7 jul. 2019.
PETIT, Michèle. A arte de ler ou como resistir à adversidade. São Paulo: Editora 34, 2009.
PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura. São Paulo: Editora 34, 2008.
RECUERO, Raquel da Cunha. Weblogs, webrings e comunidades virtuais. Revista 404notFound, v. 1, n. 31, 2003. Disponível em: http://www.raquelrecuero.com/webrings.pdf. Acesso em 7 jul. 2019.
RECUERO, Raquel da Cunha. O interdiscurso positivo como característica fundamental dos webrings. Intexto, Porto Alegre, v. 1, n. 10, p. 1-16, 2004a.
RECUERO, Raquel da Cunha. Webrings: as redes de sociabilidade e os weblogs. Sessões do Imaginário, Porto Alegre, v. 9, n. 11, p. 19-27, 2004b.
SANTOS, Francielle Couto; RODRIGUES, Érika Letícia de Oliveira; FERREIRA, Raquel Marques Carrico. Blogs literários: investigações sobre audiência a partir da perspectiva de usos e gratificações. Leituras do Jornalismo, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 101-114, 2014.
SAVOLAINEN, Reijo. Everyday life information seeking: approaching information seeking in the context of “way of life”. Library & Information Science Research, Amsterdam, v. 17, n. 3, p. 259-294, 1995.
SAVOLAINEN, Reijo. Information behavior and information practice: reviewing the “umbrella concepts” of information-seeking studies. Library Quarterly, Chicago, v. 77, n. 2, p. 109-132, 2007.
SILVA, Olga Ozaí; MARTHA, Alice Áurea Penteado. A interação na leitura em blogs e sua mediação na formação de jovens leitores. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE LEITURA E LITERATURA INFANTIL E JUVENIL, 2., 2010, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: PUCRS, 2010. Disponível em: http://ebooks.pucrs.br/edipucrs/anais/IICILLIJ/. Acesso em: 7 jul. 2019.
SIRIHAL DUARTE, Adriana Bogliolo; ARAUJO, Carlos Alberto Ávila; PAULA, Cláudio Paixão Anastácio de. Práticas informacionais: desafios teóricos e empíricos de pesquisa. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE USOS E USUÁRIOS DA INFORMAÇÃO, 1., 2017, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2017. Disponível em: http://www.eneu2017.ufc.br/index.php/eneu/1/schedConf/presentations. Acesso em 7 jul. 2019.
SPOILER. In: Dicionário Priberam da Língua Portuguesa. [S. l.]: Priberam Informática, 2018. Disponível em: https://dicionario.priberam.org/spoiler. Acesso em: 19 set. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Jéssica Patrícia Silva de Sá

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.