Symbolic value of reading at National Plan of Book and Reading: an analysis

Authors

  • Fabíola Ribeiro Farias Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245232.78-97

Keywords:

Reading. Symbolic value. Public policies. PNLL.

Abstract

This paper presents and discusses the proposals of the National Plan of Book and Reading - PNLL to value reading as a cultural asset in its action axis number three, entitled "Institutional Enhancement of reading and increase of its symbolic value," in the light of Pierre Bourdieu’s concept of "symbolic violence". It concludes that the concepts of reading and, of course, of its symbolic value in the context of PNLL must be constantly discussed and reevaluated, since this understanding will guide many of the actions of the Plan.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabíola Ribeiro Farias, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutoranda e Mestre em Ciência da Informação (UFMG).

References

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

BOURDIEU, Pierre; CHARTIER, Roger. A leitura: uma prática cultural. Debate entre Pierre Bourdieu e Roger Chartier. In: CHARTIER, Roger (Org.). Práticas de Leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Ministério da Cultura. Plano Nacional do Livro e Leitura – PNLL. Brasília, DF, 2010.

BRITTO, Luiz Percival Leme. Contra o consenso: cultura escrita, educação e participação. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003.

CASTRILLÓN, Silvia. O direito de ler e de escrever. São Paulo: Pulo do Gato, 2011.

COUTINHO, Carlos Nelson (Org.). O leitor de Gramsci: escritos escolhidos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Das tábuas da lei à tela do computador: a leitura em seus discursos. São Paulo: Ática, 2009.

RAMOS, Graciliano. Infância. Rio de Janeiro: Record, 1986.

Published

2017-04-26

How to Cite

FARIAS, F. R. Symbolic value of reading at National Plan of Book and Reading: an analysis. Em Questão, Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. 78–97, 2017. DOI: 10.19132/1808-5245232.78-97. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/69164. Acesso em: 9 may. 2025.

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)