TEACHING-SERVICE INTEGRATION AND WORK PROCESSES IN HEALTHCARE

CARTOGRAPHY OF A RESIDENCE PROGRAM FROM THE PERSPECTIVE OF THE TRAINING INSTITUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54909/sp.v4i1.105608

Keywords:

Geographic Mapping, Primary Health Care, Internship, Nonmedical

Abstract

The objective of the study was to analyze the teaching-service integration and health work processes of a multidisciplinary residency program with an emphasis on Primary Care in the municipality of Sapucaia do Sul, Rio Grande do Sul. This study was part of the research project 'Evaluation of Integrated Health Care and Education Networks of the Unified Health System', financed by the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq) – Universal Call Notice MCTI/CNPq 01/2016 (grant term no. 42430/2016-3). Cartography was used as a method to analyze teaching-service-community integration and the health work processes of a residency program with an emphasis on Primary Care. The involvement and accountability of tutors allows, in addition to qualifying the teaching and learning processes, to influence deeper aspects of residents' daily lives. Affections are created and care networks are activated. However, sometimes action is restricted to immediate and bureaucratic demands, reducing the possibilities of action in the macropolitics of teaching-learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Rodrigues Piovesan, Prefeitura Municipal de Sapucaia do Sul

Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Maria (2009). Residência Integrada em Saúde com ênfase em Atenção Básica em Saúde Coletiva pela Escola de Saúde Pública do RS (2012). Pós-Graduação lato sensu em Saúde da Família e Comunidade: Gestão, Atenção e Processos Educacionais (2014). Mestre em Ensino na Saúde pela Faculdade de Medicina, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Enfermeiro da Família da Prefeitura Municipal de Sapucaia do Sul no período de fevereiro de 2012 à julho de 2016. Apoiador institucional da Secretaria Municipal de Saúde de Sapucaia do Sul

Cristine Maria Warmling, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutorado em Educação. Professora do Departamento de Odontologia Preventiva e Social da Faculdade de Odontologia e do Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde - Mestrado Profissional - Faculdade de Medicina, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brasil

Fabiana Schneider Pires, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutora em Ciências da Saúde. Professora do Departamento de Odontologia Preventiva e Social da Faculdade de Odontologia e do Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde – Mestrado Profissional, Faculdade de Medicina. Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Brasil

References

PIOVESAN, L. R. Integração ensino-serviço-comunidade e os processos de trabalho em saúde: cartografia de um programa de residência no município de Sapucaia do Sul. Dissertação (Mestrado Profissional) – UFRGS, Faculdade de Medicina, Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/204319/001109886.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2020-08-11

How to Cite

PIOVESAN, L. R.; WARMLING, C. M.; PIRES, F. S. TEACHING-SERVICE INTEGRATION AND WORK PROCESSES IN HEALTHCARE: CARTOGRAPHY OF A RESIDENCE PROGRAM FROM THE PERSPECTIVE OF THE TRAINING INSTITUTION. Saberes Plurais, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 123–127, 2020. DOI: 10.54909/sp.v4i1.105608. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/saberesplurais/article/view/105608. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Informative report

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.