TEACHING-SERVICE INTEGRATION AND WORK PROCESSES IN HEALTHCARE
CARTOGRAPHY OF A RESIDENCE PROGRAM FROM THE PERSPECTIVE OF THE TRAINING INSTITUTION
DOI:
https://doi.org/10.54909/sp.v4i1.105608Keywords:
Geographic Mapping, Primary Health Care, Internship, NonmedicalAbstract
The objective of the study was to analyze the teaching-service integration and health work processes of a multidisciplinary residency program with an emphasis on Primary Care in the municipality of Sapucaia do Sul, Rio Grande do Sul. This study was part of the research project 'Evaluation of Integrated Health Care and Education Networks of the Unified Health System', financed by the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq) – Universal Call Notice MCTI/CNPq 01/2016 (grant term no. 42430/2016-3). Cartography was used as a method to analyze teaching-service-community integration and the health work processes of a residency program with an emphasis on Primary Care. The involvement and accountability of tutors allows, in addition to qualifying the teaching and learning processes, to influence deeper aspects of residents' daily lives. Affections are created and care networks are activated. However, sometimes action is restricted to immediate and bureaucratic demands, reducing the possibilities of action in the macropolitics of teaching-learning processes.
Downloads
References
PIOVESAN, L. R. Integração ensino-serviço-comunidade e os processos de trabalho em saúde: cartografia de um programa de residência no município de Sapucaia do Sul. Dissertação (Mestrado Profissional) – UFRGS, Faculdade de Medicina, Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/204319/001109886.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Saberes Plurais: Educação na Saúde

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).