Fostering leadership skills of technology professionals in startups
DOI:
https://doi.org/10.22456/1679-1916.121364Keywords:
Leadership, Technology Professionals, Startup Environment, EnterpreneurshipAbstract
This paper presents an investigation on how the startup environment fosters the development and improvement of the leadership skills of technology professionals. From the beginning of the 90s, new products and new technologies began to appear at a much faster pace and, since then, significant changes have occurred in corporate, academic environ-ments and in everyday interpersonal relationships. In this scenario, new types of business have also emerged, such as startups, considered an innovative enterprise, with the poten-tial to grow and scale. Minds ahead of all this innovation were necessary and, therefore, a new type of leader emerged. A leader who not only guides the followers but encourages leadership by them. Particularly in the startup environment, leadership becomes even more fundamental. As these entrepreneurs must keep these organizations in constant and strong growth, the ability to manage and motivate people to follow the same path becomes an essential part of the process. In this context, we aimed to answer the following research question: “How do the startup environments foster the development and improvement of the leadership skills of technology professionals?”. Aiming to answer the posed research question, we conducted a case study with four subjects. In this paper, we discuss each step of the case study and present the gathered results. As a result, we have identified three main categories of factors that promote the development and improvement of such professionals: open culture, leadership skills, and accelerated growth.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2021-12-28
How to Cite
LYDIA FIORAVANTI, M.; H. S. DE MORAIS, P.; FRANCINE BARBOSA, E. Fostering leadership skills of technology professionals in startups. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 406–415, 2021. DOI: 10.22456/1679-1916.121364. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/121364. Acesso em: 10 may. 2025.
Issue
Section
Teorias educacionais aplicadas à TIC
License
Os autores dos artigos publicados na RENOTE retém os direitos autorais de suas obras e autorizam o CINTED/UFRGS a publicá-las de acordo com os termos da licença Creative Commons Attribution-NonComercial 4.0 International Public License (CC BY-NC-SA 4.0). Dessa forma, fica permitido aos autores ou a terceiros a reprodução ou distribuição, em parte ou no todo, de material extraído dessas obras, de forma verbatim, adaptada ou remixada, bem como a criação ou produção a partir do conteúdo dessas obras, para fins não comerciais, desde que sejam atribuídos os devidos créditos às criações originais. Cópias das obras não devem ser utilizadas de nenhum modo que implique o endosso da UFRGS. Sendo assim, os autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).