MUNICIPAL POLICY ON SPECIAL EDUCATION OF CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM-ES: CONTRIBUTIONS FROM SCHOOLS, STUDENTS AND FAMILIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol39n12023.114093

Keywords:

Special education, Educational politics, Guiding documents

Abstract

It seeks contributions from education professionals, students, and families in the elaboration of the Municipal Policy for Special Education in Cachoeiro de Itapemirim, ES. It is based on Boaventura de Sousa Santos and is carried out through qualitative research, case study, document analysis, focus groups, and questionnaires, with data in a field diary, questionnaires, and audios. The results were: grounding the document in national regulations, reorganizing the pedagogical work with support networks, collaboration, a critical look at diagnoses, curriculum accessibility, and teacher training, among others.

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Author Biographies

Alexandro Braga Vieira, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES, Vitória, ES, Brasil

Professor Adjunto da Universidade Federal do Espírito Santo e dos Programas de Pós-Graduação em Educação e Mestrado Profissional em Educação (Ufes). Possui graduação em Pedagogia e Letras, Mestrado, Doutorado e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Coordenou o Mestrado Profissional em Educação no período de 2017 a 2020. Realiza pesquisas na área de Educação Especial, com ênfase no currículo, formação docente, atendimento educacional especializado e políticas educacionais.

Conceição Aparecida Correa Martins, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES, Vitória, ES, Brasil

Membro do Grupo de Pesquisa Educação Especial: formação de profissionais, práticas pedagógicas e políticas de inclusão escolar da Universidade Federal do Espírito Santo. Gestora escolar na Rede Municipal de Educação de Cachoeiro de Itapemirim/ES. Mestra em Ensino, Educação Básica e Formação de Professores pela Universidade Federal do Espírito Santo. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Madre Gertrudes de São José – atualmente Universidade São Camilo. Pós-graduada em Inspeção Escolar; Educação Especial Inclusiva; Atendimento Educacional Especializado; Deficiência Visual e Auditiva e Tecnologias Assistivas. Desenvolve pesquisas no âmbito da Educação Especial com ênfase em políticas públicas e formação docente.

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Published

2023-03-16

How to Cite

Vieira, A. B., & Correa Martins, C. A. (2023). MUNICIPAL POLICY ON SPECIAL EDUCATION OF CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM-ES: CONTRIBUTIONS FROM SCHOOLS, STUDENTS AND FAMILIES. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 39(1). https://doi.org/10.21573/vol39n12023.114093