MUNICIPAL POLICY ON SPECIAL EDUCATION OF CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM-ES: CONTRIBUTIONS FROM SCHOOLS, STUDENTS AND FAMILIES
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol39n12023.114093Keywords:
Special education, Educational politics, Guiding documentsAbstract
It seeks contributions from education professionals, students, and families in the elaboration of the Municipal Policy for Special Education in Cachoeiro de Itapemirim, ES. It is based on Boaventura de Sousa Santos and is carried out through qualitative research, case study, document analysis, focus groups, and questionnaires, with data in a field diary, questionnaires, and audios. The results were: grounding the document in national regulations, reorganizing the pedagogical work with support networks, collaboration, a critical look at diagnoses, curriculum accessibility, and teacher training, among others.
Downloads
References
ANACHE, A. A; MARTINEZ, A. M. O sujeito com deficiência mental: processos de aprendizagem na perspectiva histórico-cultural. In: JESUS, Denise Meyrelles de et al. (Org.). Inclusão, práticas pedagógicas e trajetórias de pesquisa. Porto Alegre: Mediação/Prefeitura Municipal de Vitória/CDV/FACITEC, 2007. p. 43-53.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição [da] República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 23 de dez. 1996. Seção 1.
BRASIL, Ministério da Educação. Política pública de educação especial na perspectiva da educação inclusiva, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.
BRASIL. Lei n.º 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o plano nacional de Educação – PNE. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2014/lei-13005-25-junho-2014-778970-publicacaooriginal-144468-pl.html>. Acesso em: 19 abr. 2018.
BUENO, J. G. S. As políticas de inclusão escolar: uma perspectiva de educação especial? In: BUENO, J. G. S.; MENDES, G. M. L.; SANTOS, A. (Org.). Deficiência e escolarização: novas perspectivas de análise. Araraquara: Junqueira & Marin, 2008. p. 43-63.
CACHOEIRO de Itapemirim. Lei Municipal n.º 7.217, de 26 de junho de 2015. Plano Municipal de Educação – PME e dá outras providências 2015/2025. Diário oficial de Cachoeiro de Itapemirim-ES, 2015.
CURY, C. R. J. Educação inclusiva como direito. In: III SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO ESPECIAL/XIV SEMINÁRIO CAPÍXABA DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA, 6., 2014, Vitória. 2014. Anais... Vitória: Snee, 2014. v. 1, p. 18-36, 1 CD-ROM.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA, 2020. Resultado dos Dados de Cachoeiro de Itapemirim – 2020. Disponível: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/es/cachoeiro-de-itapemirim/panorama. Acesso em: 10 dez. 2020.
JESUS, D. M. et al. As políticas públicas em ação no Estado do Espírito Santo: o que dizem as superintendências e as secretarias municipais de educação. In: MENDES, E. G; ALMEIDA, M. A. (Org.). A pesquisa sobre inclusão escolar em suas múltiplas dimensões: teoria, política e formação. Marília/SP: ABPEE, 2012, p. 159 – 174.
LÜDKE, M; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Nova Enciclopédia, 1992.
SÁ-CHAVES, I.; AMARAL, M. J. Supervisão reflexiva: a passagem do eu solitário ao eu solidário. In: ALARCÃO, I. Escola reflexica e supervisão: uma escola em desenvolvimento e aprendizagem. Porto, Portugal: Porto Editora Ltda., 2000. p. 78 – 95.
SACRISTÁN, J. G. O aluno como invenção. Tradução de Daisy Vaz de Moraes. Porto Alegre: Artmed. 2005.
SANTOS, B. S. A filosofia à venda, a douta ignorância e a aposta de Pascal. Revista crítica de ciências sociais, n. 80, Coimbra, mar. 2008. p. 11-43.
SANTOS, B. S. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Editora Cortez, 2006.
SANTOS, B. S. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.