The Presence of the Eleva Educação Group in the Provision of Basic Education in Three Brazilian States: Pará, Paraná, and Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol40n12024.140193Keywords:
Private Education, Financialization of Basic Education, Eleva Educação GroupAbstract
This paper analyzes the integration of Eleva Educação in primary education in Pará, Paraná, and Rio de Janeiro. It is documentary research focusing on enrollment performance. Eleva's expansion through the acquisition of socially recognized educational units is confirmed, especially in Rio de Janeiro, where it originated. The offer is focused on secondary education in Rio de Janeiro and primary education in Paraná and Pará. The expansion strategies of the Group show that it understands education as a business based on meritocracy and competitiveness.
Downloads
References
ADRIÃO, Theresa., ARAÚJO, Felipe. Privatização da educação no contexto de financeirização da economia: a indução da oferta educacional privada por fundos de investimentos. Jornal de Políticas Educacionais, v. 17, e86124. Janeiro de 2023.
ADRIÃO, Theresa. A privatização da educação básica no Brasil: considerações sobre a incidência de corporações na gestão da educação pública. In: ARAÚJO, Luís e PINTO, José Marcelino. (orgs). Público X privado em tempos e crise. São Paulo: Fundação Lauro campos e Fineduca. 2017. p.16-37.
ADRIÃO, Theresa.; DOMICIANO, Cassia. Educação Pública e as Corporações: avanços e contradições em uma década de ampliação de investimento no Brasil. FINEDUCA – Revista de Financiamento da Educação, Porto Alegre, v. 8, nº. 3, 2018.
ADRIÃO, Theresa et al. Uma modalidade peculiar de privatização da educação pública: a aquisição de “sistemas de ensino” por municípios paulistas. Educ. Soc., Campinas, v.30, n. 108, p. 799-818, out., 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/TqddFL8VP9yMhBghcLpkXGg/abstract/?lang=pt – Acesso em 14 de mai. 2024
ALFA. Quem somos/Nossa história. Alfa, Paraná, 2024. Disponível em: https://www.ensinoalfa.com.br/quem-somos/nossa-historia/ - Acesso em 10 de mai. 2024
ARAÚJO, Felipe. Desvendando os labirintos da financeirização na educação básica: perspectiva sobre a holding Eleva Educação. Revista Cocar. Edição Especial, n. 20, 2023, p. 1-20. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/7500 - Acesso em 10 de mai. 2024.
BASTOS, Pedro Paulo Zahluth. Financeirização, crise, educação: considerações preliminares. Texto para discussão. IE/Unicamp. Campinas, n.217, mar. 2013.
BRETTAS, Tatiana. Capitalismo dependente, neoliberalismo e financeirização das políticas sociais no Brasil. Temporalis, Brasília, ano 17, n. 34, jul./dez. 2017.
CAMARGO, Maria Dayse H. de. A Inserção de Grupos Empresariais Financeirizados na Educação Básica do Pará: o caso da Rede Pitágoras. 2024. Qualificação de Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2024.
CHAVES, Vera Lúcia. J.; CAMARGO, Maria Dayse H.; SOUSA, Leila Maria C. A Privatização da Educação Básica Superior em Tempos de Financeirização: o caso da Cogna Educação. FINEDUCA – Revista de Financiamento da Educação, v. 13, n. 14, 2023.
COELHO, Tádzo Peters. Projeto Grande Carajás: trinta anos de desenvolvimento. In.: ZONTA, Marcio; TROCATE, Charles. Marabá-PA: Editorial iGuana, v. 1, 2015. Disponível em: https://mamnacional.org.br/files/2017/05/QM1-Projeto-Grandes-Caraj%C3%A1s.pdf – Acesso em 10 de mai. 2024.
COLEGUIUM REDE DE ENSINO. Nossa Trajetória. Coleguium Rede de Ensino, Minas Gerais, 2024. Disponível em: https://coleguium.com.br/quem-somos/nossa-trajetoria/ - Acesso em 10 de mai. 2024.
ELITE REDE DE ENSINO. Conheça nossa história. Elite, Rio de Janeiro, 2024. Disponível em: https://ensinoelite.com.br/conheca-a-historia-do-elite/#:~:text=O%20Elite%20foi%2C%20desde%20ent%C3%A3o,de%20levar%20nossos%20alunos%20longe. Acesso em: 21 jan. 2024.
EXAME. Eleva compra 45 novas unidades e se consolida como maior no segmento. Exame, 7.11, 2021. Disponível em: https://exame.com/bussola/eleva-educacao-compra-45-novas-unidades-e-se-consolida-como-maior-no-segmento/ - Acesso em 10 de maio de 2024.
HARVEY, David. Neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Edições Loyola, 2008.
LAZZARINI, S. G.; PONGELUPPE, L. S.; ITO, N. C. GERA Venture Capital: Escalando Oportunidades Educacionais para Jovens de Baixa Renda (Parte A). Insper Metricis, 2014. Disponível em: https://www.insper.edu.br/wp-content/uploads/2018/09/GERA-Venture-Capital-Escalando-Oportunidades-Educacionais-Jovens-Baixa-Renda-parte-A-versao10-06-15.pdf. Acesso em: 02 jan. 2024.
MORGAN, K. V.; SARTORI GONÇALVES, L.; DA SILVA NASCIMENTO, L. Salta Educação no Rio de Janeiro: o caso do Elite Rede de Ensino: Salta Educação in Rio de Janeiro: the case of the Elite Rede de Ensino. Revista Cocar, [S. l.], n. 20, 2023. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/7506. Acesso em: 10 maio. 2024.
PITÁGORAS (2022). Portal Eletrônico. Disponível em: https://www.redepitagoras.com.br/
Podcast/Videocast “do Zero ao Topo” episódio #166 publicado em 13 de setembro de 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=3U5abSyurr4&ab_channel=DoZeroaoTopo. Acesso em: 08 de maio de 2024.
SETTI, Renan. Grupos empresariais vão às compras de escolas de educação básica. O Globo – Economia, Rio de Janeiro, 04.04, 2021. Disponível em: https://oglobo.globo.com/economia/grupos-empresariais-vao-as-compras-de-escolas-de-educacao-basica-1-24986648 - Acesso em 11 de mai. 2024
VALENTI, Gaziella. Eleva: a tacada do grupo de educação eleito por Lemann para ser “o maior e melhor de educação”. Exame Insight, 5.03. 2021. Disponível em: https://exame.com/insight/eleva-a-tacada-do-grupo-de-educacao-eleito-por-lemann-para-ser-o-maior-e-melhor-de-educacao/p - Acesso em 10 de mai. 2024
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.