Formative trajectories of former PIBID scholarship holders at Feevale University

Authors

  • Ântony Vinícius Bartochak Rede Municipal de São José do Hortêncio; Rede Municipal de Estância Velha; Universidade Feevale, Programa de Pós-Graduação em Diversidade Cultural e Inclusão Social, Novo Hamburgo, RS, Brasil. antony_bartochak@hotmail.com https://orcid.org/0000-0001-7396-8029
  • Gustavo Roese Sanfelice Universidade Feevale, Programa de Pós-Graduação em Diversidade Cultural e Inclusão Social, Novo Hamburgo, RS, Brasil. sanfeliceg@feevale.br https://orcid.org/0000-0003-0159-3584

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol41n12025.138564

Keywords:

Teacher education, Teaching initiation, Public policies in education

Abstract

The study investigates the formative trajectories of former PIBID scholarship holders from Feevale University. The theoretical framework is based on authors who discuss the trajectory of graduates. Quantitative and qualitative data were used, including a questionnaire with 34 former scholarship holders and interviews with six of them. For the majority of former scholarship holders, PIBID contributed to their insertion, professional performance and permanence in basic education. However, the program could expand its space and duration, allow greater freedom for interdisciplinary approaches, and avoid occurring in the reverse school shift.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ântony Vinícius Bartochak, Rede Municipal de São José do Hortêncio; Rede Municipal de Estância Velha; Universidade Feevale, Programa de Pós-Graduação em Diversidade Cultural e Inclusão Social, Novo Hamburgo, RS, Brasil. antony_bartochak@hotmail.com

Mestre e Doutorando em Diversidade Cultural e Inclusão Social pela Universidade Feevale. Pós-graduado em Dança Educacional pela Faculdade Censupeg. Graduado em Educação Física pela Universidade Feevale. É professor de Educação Física na rede municipal de São José do Hortêncio e na rede municipal de Estância Velha.

Gustavo Roese Sanfelice, Universidade Feevale, Programa de Pós-Graduação em Diversidade Cultural e Inclusão Social, Novo Hamburgo, RS, Brasil. sanfeliceg@feevale.br

Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Mestre em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria. Graduado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria. É professor titular da Universidade Feevale, como professor do quadro permanente e do Programa de Pós-Graduação em Diversidade Cultural e Inclusão Social.

References

ARAUJO, Adriana Castro; ANDRIOLA, Wagner Bandeira; COELHO, Afrânio de Araújo. Programa institucional de bolsa de iniciação à docência (PIBID): desempenho de bolsistas versus não bolsistas. Educação em revista (online), Belo Horizonte, n. 34, p. 1-22, 2018. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100021&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 21 fev. 2024.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016. Disponível em: https://madmunifacs.files.wordpress.com/2016/08/anc3a1lise-de-contec3bado-laurence-bardin.pdf. Acesso em: 22 fev. 2024.

BARTOCHAK, Ântony Vinícius; SANTOS, Everton Rodrigo; SANFELICE, Gustavo Roese. PIBID na trajetória de política pública de iniciação à docência. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 15, n. 20, maio 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-19692021000100133. Acesso em: 27 fev. 2025.

BARTOCHAK, Ântony Vinícius; SANFELICE, Gustavo Roese; HEIDRICH, Regina de Oliveira Heidrich. Trajetórias formativas dos ex-bolsistas do PIBID-Educação Física da Universidade Feevale sobre as práticas inclusivas e a percepção do ex-professor supervisor. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, [S. l.], v. 27, n. 60, p. 125-145, 2022. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000200125. Acesso em: 27 fev. 2025.

BARTOCHAK, Ântony Vinícius; SANFELICE, Gustavo Roese. Impactos da política pública do Pibid nas trajetórias formativas de ex-bolsistas: uma revisão de literatura. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 104, p. e5597, 27 out. 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/LrjTGXSZLd4SCTn7VFVJ5BH/. Acesso em: 27 fev. 2025.

BITTENCOURT, Ricardo Luiz de; MEDEIROS, Giana. Contribuições do PIBID para a prática pedagógica de professores em início de carreira. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 9, n. 2, p. 418-435, jan.-dez. 2019. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/30647. Acesso em: 21 fev. 2024.

DARROZ, Luiz Marcelo; ROSA, Cleci Teresinha Werner da. Contribuições de um programa de iniciação à docência para o desenvolvimento profissional do professor de Física. Caderno brasileiro de ensino de Física, Florianópolis, v. 35, n. 1, p. 138-158, abr. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2018v35n1p138. Acesso em: 21 fev. 2024.

FARIAS, Isabel Maria Sabino de; SILVA, Silvina Pimentel; CARDOSO, Nilson de Souza. Inserção profissional na docência: experiência de egressos do PIBID. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 47, p. 1-18, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/186947. Acesso em: 21 fev. 2024.

GATTI, Bernadete. et al. Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid). São Paulo: FCC/SEP, 2014. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/textosfcc/issue/view/298. Acesso em: 22 fev. 2024.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. São Paulo: Atlas, 2008. Disponível em: https://ayanrafael.files.wordpress.com/2011/08/gil-a-c-mc3a9todos-e-tc3a9cnicas-de-pesquisa-social.pdf. Acesso em: 22 fev. 2024.

GOES, Graciete Tozetto; BRANDALISE, Mary Ângela Teixeira. Avaliação do PIBID por licenciados egressos: um estudo de caso. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 30, n. 73, p. 104-137, jan.-abr. 2019. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5813. Acesso em: 21 fev. 2024.

GUBER, Rosana. El salvaje metropolitano: reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Buenos Aires: Paidós, 2004. Disponível em: http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/el-salvaje-metropolitano.pdf. Acesso em: 22 fev. 2024.

NÓVOA, António. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade (online), Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/#. Acesso em: 21 fev. 2024.

PANIAGO, Rosenilde Nogueira; SARMENTO, Teresa; ROCHA, Simone Albuquerque da. O PIBID e a inserção à docência: experiências, possibilidades e dilemas. Educação em revista (online), Belo Horizonte, v. 34, p. 1-31, 2018. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0102-46982018000100097&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 21 fev. 2024.

RIBEIRO, Laíse Ataides; NOGUEIRA, Eliane Greice Davanço. O desenvolvimento profissional docente e o PIBID: influências do programa desvelada por seus egressos. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 12, n. 21, p. 45-74, jan.-abr. 2016. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/861. Acesso em: 21 fev. 2024.

VERASZTO, Estéfano Vizconde. et al. Impactos do PIBID na formação de licenciandos: avaliação de bolsistas egressos dos cursos de Licenciatura em Física, Química e Ciências Biológicas. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 3, n. 2, p. 544-560, jan.-jun. 2017. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/135. Acesso em: 21 fev. 2024.

Published

2025-04-15

How to Cite

Bartochak, Ântony V., & Sanfelice, G. R. (2025). Formative trajectories of former PIBID scholarship holders at Feevale University. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 41(1). https://doi.org/10.21573/vol41n12025.138564