Formative trajectories of former PIBID scholarship holders at Feevale University
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol41n12025.138564Keywords:
Teacher education, Teaching initiation, Public policies in educationAbstract
The study investigates the formative trajectories of former PIBID scholarship holders from Feevale University. The theoretical framework is based on authors who discuss the trajectory of graduates. Quantitative and qualitative data were used, including a questionnaire with 34 former scholarship holders and interviews with six of them. For the majority of former scholarship holders, PIBID contributed to their insertion, professional performance and permanence in basic education. However, the program could expand its space and duration, allow greater freedom for interdisciplinary approaches, and avoid occurring in the reverse school shift.
Downloads
References
ARAUJO, Adriana Castro; ANDRIOLA, Wagner Bandeira; COELHO, Afrânio de Araújo. Programa institucional de bolsa de iniciação à docência (PIBID): desempenho de bolsistas versus não bolsistas. Educação em revista (online), Belo Horizonte, n. 34, p. 1-22, 2018. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100021&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 21 fev. 2024.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016. Disponível em: https://madmunifacs.files.wordpress.com/2016/08/anc3a1lise-de-contec3bado-laurence-bardin.pdf. Acesso em: 22 fev. 2024.
BARTOCHAK, Ântony Vinícius; SANTOS, Everton Rodrigo; SANFELICE, Gustavo Roese. PIBID na trajetória de política pública de iniciação à docência. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 15, n. 20, maio 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-19692021000100133. Acesso em: 27 fev. 2025.
BARTOCHAK, Ântony Vinícius; SANFELICE, Gustavo Roese; HEIDRICH, Regina de Oliveira Heidrich. Trajetórias formativas dos ex-bolsistas do PIBID-Educação Física da Universidade Feevale sobre as práticas inclusivas e a percepção do ex-professor supervisor. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, [S. l.], v. 27, n. 60, p. 125-145, 2022. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000200125. Acesso em: 27 fev. 2025.
BARTOCHAK, Ântony Vinícius; SANFELICE, Gustavo Roese. Impactos da política pública do Pibid nas trajetórias formativas de ex-bolsistas: uma revisão de literatura. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 104, p. e5597, 27 out. 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/LrjTGXSZLd4SCTn7VFVJ5BH/. Acesso em: 27 fev. 2025.
BITTENCOURT, Ricardo Luiz de; MEDEIROS, Giana. Contribuições do PIBID para a prática pedagógica de professores em início de carreira. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 9, n. 2, p. 418-435, jan.-dez. 2019. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/30647. Acesso em: 21 fev. 2024.
DARROZ, Luiz Marcelo; ROSA, Cleci Teresinha Werner da. Contribuições de um programa de iniciação à docência para o desenvolvimento profissional do professor de Física. Caderno brasileiro de ensino de Física, Florianópolis, v. 35, n. 1, p. 138-158, abr. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2018v35n1p138. Acesso em: 21 fev. 2024.
FARIAS, Isabel Maria Sabino de; SILVA, Silvina Pimentel; CARDOSO, Nilson de Souza. Inserção profissional na docência: experiência de egressos do PIBID. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 47, p. 1-18, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/186947. Acesso em: 21 fev. 2024.
GATTI, Bernadete. et al. Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid). São Paulo: FCC/SEP, 2014. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/textosfcc/issue/view/298. Acesso em: 22 fev. 2024.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. São Paulo: Atlas, 2008. Disponível em: https://ayanrafael.files.wordpress.com/2011/08/gil-a-c-mc3a9todos-e-tc3a9cnicas-de-pesquisa-social.pdf. Acesso em: 22 fev. 2024.
GOES, Graciete Tozetto; BRANDALISE, Mary Ângela Teixeira. Avaliação do PIBID por licenciados egressos: um estudo de caso. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 30, n. 73, p. 104-137, jan.-abr. 2019. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5813. Acesso em: 21 fev. 2024.
GUBER, Rosana. El salvaje metropolitano: reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Buenos Aires: Paidós, 2004. Disponível em: http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/el-salvaje-metropolitano.pdf. Acesso em: 22 fev. 2024.
NÓVOA, António. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade (online), Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/#. Acesso em: 21 fev. 2024.
PANIAGO, Rosenilde Nogueira; SARMENTO, Teresa; ROCHA, Simone Albuquerque da. O PIBID e a inserção à docência: experiências, possibilidades e dilemas. Educação em revista (online), Belo Horizonte, v. 34, p. 1-31, 2018. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0102-46982018000100097&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 21 fev. 2024.
RIBEIRO, Laíse Ataides; NOGUEIRA, Eliane Greice Davanço. O desenvolvimento profissional docente e o PIBID: influências do programa desvelada por seus egressos. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 12, n. 21, p. 45-74, jan.-abr. 2016. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/861. Acesso em: 21 fev. 2024.
VERASZTO, Estéfano Vizconde. et al. Impactos do PIBID na formação de licenciandos: avaliação de bolsistas egressos dos cursos de Licenciatura em Física, Química e Ciências Biológicas. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 3, n. 2, p. 544-560, jan.-jun. 2017. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/135. Acesso em: 21 fev. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.