The financing of student assistance in higher education in Brazil in the context of capital financialization (2015-2022)

Authors

  • Cristiane Praciano Lauriano de Lima Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Programa de Pós-Graduação em Educação e Secretaria de Educação, Itapipoca, CE, Brasil. cristianepracianolauriano@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-6206-8682
  • Maria Aparecida dos Santos Ferreira Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Programa de Pós-Graduação em Educação e Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), São Paulo do Potengi, RN, Brasil. maria.santos@ifrn.edu.br https://orcid.org/0000-0002-6213-8916

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol41n12025.138116

Keywords:

Financialization of capital, Fictitious capital, Student assistance

Abstract

The aim of this article is to analyze the process of capital financialization and the way in which the financing of Student Assistance at Brazilian federal public universities has been shaped in this context. The research is qualitative in nature and uses bibliographic review and documentary analysis as its technical-methodological procedures. The findings of the research allowed us to infer that the financing of Student Assistance suffers the deleterious effects generated by the expansion of rentier capital, which is fed and sustained, among other factors, by the strengthening of the public debt.

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Author Biographies

Cristiane Praciano Lauriano de Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Programa de Pós-Graduação em Educação e Secretaria de Educação, Itapipoca, CE, Brasil. cristianepracianolauriano@gmail.com

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal. Mestra em Gestão e Avaliação da Educação Pública pela Universidade Federal de Juiz de Fora (CAED/UFJF)), Minas Gerais. Participação no grupo de Estudos em Educação Política do Ensino Superior - CNPq. Atuação docente na Educação Infantil, Ensino Fundamental (anos iniciais e anos finais), no Ensino Médio na modalidade regular e na Educação profissional. Exercício na função de coordenadora e diretora escolar em um Centro de Educação de Jovens e Adultos no município de Itapipoca/Ce.

Maria Aparecida dos Santos Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Programa de Pós-Graduação em Educação e Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), São Paulo do Potengi, RN, Brasil. maria.santos@ifrn.edu.br

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2014). Professora da Rede Estadual de Ensino do RN (1986-2012). Professora da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2006-2007). Coordenadora da Especialização em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática (IFRN/Campus Macau (2015-2016). Atualmente é docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Campus São Paulo do Potengi, coordenadora da linha de Política e Práxis da Educação Profissional, do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional (PPGEP/IFRN- 2018-2021). A partir de 2021 passou a integrar o grupo de docentes permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED), da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, orientando mestrado e doutorado.

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Published

2025-03-25

How to Cite

Praciano Lauriano de Lima, C., & dos Santos Ferreira, M. A. (2025). The financing of student assistance in higher education in Brazil in the context of capital financialization (2015-2022). REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 41(1). https://doi.org/10.21573/vol41n12025.138116