POLÍTICAS LINGUÍSTICAS

ENTRE A COOFICIALIZAÇÃO DAS LÍNGUAS INDÍGENAS E A ASSIMILAÇÃO CULTURAL

Authors

  • Ivonete Nink Soares UFMS
  • Patrícia Graciela da Rocha UFMS

DOI:

https://doi.org/10.22456/2238-8915.130762

Abstract

The present study intends to reflect on the governmental linguistic policies aimed at Brazilian indigenous peoples, pondering the relationship between the absence/presence of co-officialization of their mother tongues and the cultural assimilation of these peoples. Our objective is to problematize the treatment given to indigenous languages ​​from 1500 to the present day, from a historical perspective, considering the colonization process and the numerous attempts to silence the languages ​​of the original peoples. Among our reflections, we highlight the function of the linguistic policy of co-officializing the minority languages ​​conquered in the last two decades in the recognition of the right to difference, diversity and culture. We conclude that the language policies of co-officialization of indigenous languages, when they are no longer just declared by law and are, in fact, carried out, provide opportunities and expand the possibility of indigenous participation in the various spheres of society, especially in those that contemplate the use of their mother tongue. They also demonstrate a State that acts in favor of human rights, collaborate to deconstruct the image of indigenous people as a single and homogeneous people, linked to the past, with the same customs, the same cultures and, mainly, the same language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivonete Nink Soares, UFMS

Doutoranda em Estudos de Linguagens na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Mestra em
Letras pela Universidade Federal do Acre (UFAC). Especialista em Metodologia e Didática do Ensino Superior por Faculdades Integradas de Ariquemes (FIAR), graduada em Letras - Português e Inglês por Faculdades Integradas de Ariquemes (FIAR). Professora efetiva do estado de Rondônia para a área de Língua Portuguesa, educação básica. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguagens e Educação - (Geple-CNPq/UFMS) e Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Sociolinguísticas, Decolonialidade e Ensino de Línguas - Coletivo POSLIDEN - na UFMS.

Patrícia Graciela da Rocha, UFMS

Doutora em Linguística. Professora Adjunta da Faculdade de Artes, Letras e Comunicação da UFMS/Campo Grande-MS atuando no Programa de Pós Graduação (mestrado e doutorado) em Estudos de Linguagens - PPGEL - como professora de Língua Portuguesa, Linguística e Práticas de Ensino nos cursos de Letras Português/Espanhol (EaD e presencial) da FAALC e na Especialização em Linguística Aplicada e Ensino de Línguas. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Sociolinguísticas, Decolonialidade e Ensino de Línguas - Coletivo POSLIDEN - na UFMS.

Published

2023-07-27

How to Cite

NINK SOARES, I.; DA ROCHA, P. G. POLÍTICAS LINGUÍSTICAS: ENTRE A COOFICIALIZAÇÃO DAS LÍNGUAS INDÍGENAS E A ASSIMILAÇÃO CULTURAL. Organon, Porto Alegre, v. 38, n. 75, 2023. DOI: 10.22456/2238-8915.130762. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/130762. Acesso em: 10 may. 2025.