Experience-Feel-Narrate the EJA: a anthropo-artistic proposal

uma proposta antropo-artística

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1984-1191.147285

Keywords:

Visual anthropology. Experience report. Exhibition. Performance. Young and Adult Education

Abstract

Ethnographic experience review provoked by the production of a Anthropology with different languages, involving  the making of a multimodal exhibition (photographic exhibition - artistic installation - performance) entitled O que me arrancou da escola, which was part of the program of special activities at the VII Congresso ALA: Las antropologías hechas en América Latina y el Caribe en contextos urgentes: violencias, privilegios y desigualdades, in Rosario, Argentina (2024). Here, we bring ourselves to revisit, through the exercise of memory, the experiences and prospered feelings in order to think about the possibilities of carrying out an anthropo_artística creation that sought to reflect on school evasion through the potential of images. Through a project with triangular connections, we established ourselves at the intersections between pedagogical activities in basic education (carried out together with students from the Young and Adult Education/EJA teaching modality), ethnographic research (on student images and trajectories) and extension actions (which go beyond school and academic walls).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akrich, Madeleine. Como descrever os objetos técnicos? Boletim Campineiro de Geografia

(1): 161-183, 2014. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/boletim-campineiro/article/view/2516/pdf_v4n1_MadeleineAkrich. Acesso em: 04 maio. 2025.

BARTHES, Roland. A câmara clara. 2a. Ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012 (1984).

BENJAMIN, Walter. O Narrador. In: BENJAMIN, W. Magia e Técnica, Arte e Política -ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas, volume I, 2ª edição, São Paulo: Editora Brasiliense, 1994.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade. In:BENJAMIN, W. Magia e Técnica, arte e política - ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas, volume I, 2ª edição, São Paulo: Editora Brasiliense, 1994.

BENJAMIN, Walter. Experiência In: BENJAMIN, W. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades, Editora 34, 2002.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 1, de 5 de julho de 2000. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação e Jovens e Adultos. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB012000.pdf. Acesso em: 01 ago. 2018.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, 1988.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Censo Demográfico 2022, DF: IBGE, 2023.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica 2023. Brasília, DF: Inep, 2023.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica 2022. Brasília, DF: Inep, 2022.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, v. 10, n. 1, p. 171–188, jan. 2002.

C. DAWSEY, John. Turner, Benjamin e Antropologia da Performance: O lugar olhado (e ouvido) das coisas. Campos - Revista de Antropologia, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 17–25, 2006. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/campos/article/view/7322. Acesso em: 04 maio. 2025.

ECKERT, Cornélia; ROCHA, Ana Luiza Carvalho da. A Memória como Espaço Fantástico. ILUMINURAS, Porto Alegre, v. 1, n. 1, 2000. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/8926. Acesso em: 5 maio. 2025.

ECKERT, Cornélia.; ROCHA, Ana Luiza Carvalho da. Memória, narrativa e as histórias do mundo. ILUMINURAS, Porto Alegre, v. 2, n. 3, 2001. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/9115. Acesso em: 5 maio. 2025.

ECKERT, Cornelia. "Questões em torno do uso de relatos e narrativas biográficas na experiência etnográfica.” In Etnografia da Duração: antropologia das memórias coletivas em coleções etnográficas. Ana Luiza Carvalho da Rocha /Cornelia Eckert. Porto Alegre: Marcovisual. 2013, cap. 3.

GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José E. (Orgs). Educação de Jovens e Adultos: teoria, prática e proposta. 12ªed. São Paulo: Cortez, 2011.

GAMA, Fabiene. Sobre emoções, imagens e os sentidos: estratégias para experimentar, documentar e expressar dados etnográficos. RBSE - Revista Brasileira de Sociologia da Emoção, v. 15, n. 45, p. 141-157, dezembro de 2016. Disponível em: http://www.cchla.ufpb.br/rbse. Acesso em: 03 jun. 2024.

HADDAD, Sérgio. Relatório preliminar de pesquisa: a situação da educação de jovens e adultos no Brasil. São Paulo: Mimeo, 2006

INGOLD, Tim. Antropologia. Para que serve? Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2019.

INGOLD, Tim. Pare, Olhe, Escute! Visão, Audição e Movimento Humano, Ponto Urbe, 3. 2008. Disponível em: https://journals.openedition.org/pontourbe/1925. Acesso em: 02 abr. 2024.

MEC. Ministério da Educação. MEC lança pacto nacional para valorização da EJA. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/2024/junho/mec-lanca-pacto-nacional-para-valorizacao-da-eja. Publicado em: 06/06/2024. Acesso em: 07 jun. 2024.

PAVEI, Katiuci. Entre trajetos e trajetórias estudantis da educação de jovens e adultos. Fotocronografias. Banco de Imagens e Efeitos Visuais. UFRGS., Porto Alegre,v.10 n. 24. 2024. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/fotocronografias/article/view/142249. Acesso em: 04 maio. 2025.

PAVEI, Katiuci. EJA do Cap/UFRGS: lugar de retorno, resgate, recomeço e reconhecimento. Cadernos do Aplicação, UFRGS. Porto Alegre, v. 37, 2024. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/CadernosdoAplicacao/article/view/139741. Acesso em: 22 set. 2024.

PAVEI, Katiuci. Na EJA, professora realiza trabalho com fotos para demonstrar o papel da escola. Instituto Porvir. São Paulo · Disponível em: https://porvir.org/na-eja-professora-realiza-trabalho-com-fotos-para-demonstrar-o-papel-da-escola/ Acesso em: 22 set. 2024.

PAVEI, Katiuci. Visualidade e visibilidade da EJA do CAp/UFRGS. Cadernos do Aplicação. UFRGS. Porto Alegre, v. 32 n. 2, 2019(a). p. 101-110. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoaplicacao/article/view/95459. Acesso em: 22 set. 2024.

PAVEI, Katiuci. Visualidades da EJA do CAp/UFRGS: registros de um processo criativo. Revista Perspectivas em educação básica, RJ. v. 3, 2019(b) p. 220-227. Disponível em: perspectivasemeducacao.blogspot.com. Acesso em: 22 set. 2024.

PAVEI, Katiuci. Múltiplos lugares da Sociologia na Educação de Jovens e Adultos: relato de experiência do Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. In: Cristiano das Neves Bodart; Roniel Sampaio-Silva. (Org.). O Ensino de Sociologia no Brasil. 1ed.Maceió: Café com Sociologia, 2019 (c) , v. 2, p. 155-178.

PAVEI, Katiuci; MELLO, Pedro Dionizio de. Discutindo desigualdades de gênero no mercado de trabalho em uma turma de EJA. Revista Café com Sociologia. v.7. n. 3, ago./dez. 2018, p.10-16.

PINK, Sarah. Doing Visual Ethnography. London: Sage, 2007.

NOLETO, Rafael da Silva. Antropologia e Performance: Ensaios Napedra. Ponto Urbe [Online], 16 | 2015. Disponível em: http://journals.openedition.org/pontourbe/2714. Acesso em: 04 maio. 2025.

ROCHA, Ana Luiza Carvalho da. Um olhar antropológico sobre a aprendizagem. In: GROSSI, Ester Pillar (org.) Ensinando que todos aprendem: fórum social pela aprendizagem. Porto Alegre: GEEMPA, 2005.

SENADO FEDERAL. Siga Brasil: Orçamento. Disponível em: https: www12.senado.leg.br orçamentosigabrasil. Acesso em: 01 maio. 2024

SPINK, Mary Jane; MENEGON, Vera; MEDRADO, Benedito. Oficinas como estratégia de pesquisa: articulações teórico-metodológicas e aplicações ético-políticas. Psicologia & Sociedade, v. 1, n. 26, 2014.

TURNER, Victor. Introduction. In: TURNER, Victor. From Ritual to Theatre: the human seriousness of play. New York: PAJ Publications. 1982.

TURNER, Victor. The Anthropology of Performance. New York: PAJ Publications. 1987

Published

2025-07-08

How to Cite

PAVEI, Katiuci; AGGENS SCHMIDT , Laura. Experience-Feel-Narrate the EJA: a anthropo-artistic proposal : uma proposta antropo-artística . ILUMINURAS, Porto Alegre, v. 26, n. 71, p. 337–360, 2025. DOI: 10.22456/1984-1191.147285. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/147285. Acesso em: 28 aug. 2025.