Bricolage between Visual Culture and Cultural Pedagogies - possibilities for the teaching of Visual Arts
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.86322Keywords:
Visual Art Education. Visual Culture. Cultural Pedagogies. DIY.Abstract
This text shows possibilities for the teaching of Visual Arts, from DIY with Visual Culture and Cultural Pedagogies, fields of study that has been growing in Brazil in the last decades. They present themselves as possibilities of student protagonism and concern with images and cultural artifacts, so present in contemporary times. It is set as a cut of the master's research. Thesis of signaling as possibilities of problematization of both fields, understood as potential allies to the teaching of Visual Arts. From the writings of Hernández (2000, 2007); Cunha (2010, 2012); Martins (2006); Steinberg and Kincheloe (2001, 2004); Tavin and Anderson (2010); The magazine is available and presents itself for the teaching of Visual Arts to the demands of the present time.
Downloads
References
ANDRADE, Paula Deporte. Pedagogias Culturais: uma cartografia das (re)invenções do conceito. Porto Alegre: UFRGS, 2016. (Tese de Doutorado) Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Cultura Visual e Infância. In: REUNIÃO DA ANPED, 31, 2008, Caxambu: 31ª Reunião Anual da ANPED – Caxambu, 2008.p. 102-132.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Questionamentos de uma professora de arte sobre o ensino de arte na contemporaneidade. In: MARTINS, Raimundo. TOURINHO, Irene (Orgs.) Cultura das imagens: desafios para a arte e para a educação. Santa Maria: Editora da UFSM, 2012, p. 99-124.
DALLA VALLE, Lutiere. (2016) Provocações, (des)continuidades, desfechos: potência edu(vo)cativa das imagens fílmicas na formação docente. Revista da Fundarte, Montenegro, n. 32, p.52-94, 2016.
DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.
GIROUX, Henry. A disneyzação da cultura infantil. In: Silva, Tomaz T.; MOREIRA, Antônio F. (Orgs). Território contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis: Vozes, 1995.
HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura Visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Trad. Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual: uma proposta para uma nova narrativa educacional. Trad. de Ana Duarte. Porto Alegre: Editora Mediação, 2007.
HERNÁNDEZ, Fernando. La cultura visual como estrategia que posibilita aprender a partir de estabelecer relaciones. Instrumento: R. Est. Pesq. Educ. Juiz de Fora, v. 14, n. 2, jul./dez. 2012.
KELLNER, Douglas. Lendo imagens criticamente: em direção a uma pedagogia pós-moderna. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos Estudos Culturais em Educação. Petrópolis: Vozes, 1995. p.104-131.
MARTINS, Raimundo. Por que e como falamos da cultura visual? Goiás, VISUALIDADES- FAVIUFG, 2006. p. 63-79.
MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Circunstâncias e ingerências da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Editora da UFSM, 2011. p. 51-68.
NUNES, Aline B.; MARTINS, Raimundo. (2014) Um convite para “educar”/pensar infâncias líquidas. In: MARTINS, Raimundo; MARTINS, Alice Fátima. (Orgs). Cultura Visual e Ensino de Arte: concepções e práticas em diálogo. Pelotas: Editora UFPel, 2014.
SALBEGO, Juliana. Atravessamentos e visualidades em ambientes educativos: aproximações com o PIBID Artes Visuais/UFSM. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Santa Maria, 2017.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
STEINBERG, Shirley; KINCHELOE, Joe. Cultura Infantil: a construção corporativa da infância. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.
TAVIN, Kevin; ANDERSON, David. A cultura visual nas aulas de arte no ensino fundamental: uma desconstrução da Disney. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Cultura Visual e Infância: quando as imagens invadem a escola... Santa Maria: Editora da UFSM, 2010, p. 57-69.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.