Bricolage between Visual Culture and Cultural Pedagogies - possibilities for the teaching of Visual Arts

Authors

  • Jéssica Maria Freisleben Universidade Federal de Santa Maria — UFSM, Santa Maria/RS
  • Ana Lúcia Louro Hettwer Universidade Federal de Santa Maria — UFSM, Santa Maria/RS

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.86322

Keywords:

Visual Art Education. Visual Culture. Cultural Pedagogies. DIY.

Abstract

This text shows possibilities for the teaching of Visual Arts, from DIY with Visual Culture and Cultural Pedagogies, fields of study that has been growing in Brazil in the last decades. They present themselves as possibilities of student protagonism and concern with images and cultural artifacts, so present in contemporary times. It is set as a cut of the master's research. Thesis of signaling as possibilities of problematization of both fields, understood as potential allies to the teaching of Visual Arts. From the writings of Hernández (2000, 2007); Cunha (2010, 2012); Martins (2006); Steinberg and Kincheloe (2001, 2004); Tavin and Anderson (2010); The magazine is available and presents itself for the teaching of Visual Arts to the demands of the present time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jéssica Maria Freisleben, Universidade Federal de Santa Maria — UFSM, Santa Maria/RS

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) na Linha de Pesquisa LP4 - Educação e Artes (2016-2018). Licenciada em Artes Visuais-Licenciatura Plena em Desenho e Plástica/UFSM(2012-2016). Atuou como bolsista PIBID- Programa Institucional Bolsas de Iniciação à Docência em Artes Visuais. Foi integrante do Grupo de Pesquisa Artes Visuais e suas I/Mediações e do Ateliê de Pintura 1336 (2012-2016). Integrante do projeto de Extensão: e " Arte Contemporânea e Educação da Cultura Visual: Pedagogias na Alfabetização Infantil". Membro do Coletivo de artistas "Capella". Integrante do Lavi/m - Laboratório Artes Visuais e I/mediações (2017-).

Ana Lúcia Louro Hettwer, Universidade Federal de Santa Maria — UFSM, Santa Maria/RS

Possui graduação em Bacharelado em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1991), mestrado em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995) e doutorado em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2004). Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Educação Musical, atuando principalmente nos seguintes temas: narrativas de si, educação musical, formação de professores, identidades profissionais e cursos superiores de música. É membro das associações ISME, ABEM, ANPPOM, ANPED, BIOGraph.

References

ANDRADE, Paula Deporte. Pedagogias Culturais: uma cartografia das (re)invenções do conceito. Porto Alegre: UFRGS, 2016. (Tese de Doutorado) Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Cultura Visual e Infância. In: REUNIÃO DA ANPED, 31, 2008, Caxambu: 31ª Reunião Anual da ANPED – Caxambu, 2008.p. 102-132.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Questionamentos de uma professora de arte sobre o ensino de arte na contemporaneidade. In: MARTINS, Raimundo. TOURINHO, Irene (Orgs.) Cultura das imagens: desafios para a arte e para a educação. Santa Maria: Editora da UFSM, 2012, p. 99-124.

DALLA VALLE, Lutiere. (2016) Provocações, (des)continuidades, desfechos: potência edu(vo)cativa das imagens fílmicas na formação docente. Revista da Fundarte, Montenegro, n. 32, p.52-94, 2016.

DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.

GIROUX, Henry. A disneyzação da cultura infantil. In: Silva, Tomaz T.; MOREIRA, Antônio F. (Orgs). Território contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis: Vozes, 1995.

HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura Visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Trad. Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual: uma proposta para uma nova narrativa educacional. Trad. de Ana Duarte. Porto Alegre: Editora Mediação, 2007.

HERNÁNDEZ, Fernando. La cultura visual como estrategia que posibilita aprender a partir de estabelecer relaciones. Instrumento: R. Est. Pesq. Educ. Juiz de Fora, v. 14, n. 2, jul./dez. 2012.

KELLNER, Douglas. Lendo imagens criticamente: em direção a uma pedagogia pós-moderna. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos Estudos Culturais em Educação. Petrópolis: Vozes, 1995. p.104-131.

MARTINS, Raimundo. Por que e como falamos da cultura visual? Goiás, VISUALIDADES- FAVIUFG, 2006. p. 63-79.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Circunstâncias e ingerências da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Editora da UFSM, 2011. p. 51-68.

NUNES, Aline B.; MARTINS, Raimundo. (2014) Um convite para “educar”/pensar infâncias líquidas. In: MARTINS, Raimundo; MARTINS, Alice Fátima. (Orgs). Cultura Visual e Ensino de Arte: concepções e práticas em diálogo. Pelotas: Editora UFPel, 2014.

SALBEGO, Juliana. Atravessamentos e visualidades em ambientes educativos: aproximações com o PIBID Artes Visuais/UFSM. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Santa Maria, 2017.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

STEINBERG, Shirley; KINCHELOE, Joe. Cultura Infantil: a construção corporativa da infância. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

TAVIN, Kevin; ANDERSON, David. A cultura visual nas aulas de arte no ensino fundamental: uma desconstrução da Disney. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Cultura Visual e Infância: quando as imagens invadem a escola... Santa Maria: Editora da UFSM, 2010, p. 57-69.

Published

2018-12-30

How to Cite

FREISLEBEN, J. M.; HETTWER, A. L. L. Bricolage between Visual Culture and Cultural Pedagogies - possibilities for the teaching of Visual Arts. Revista GEARTE, [S. l.], v. 5, n. 3, 2018. DOI: 10.22456/2357-9854.86322. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/86322. Acesso em: 29 apr. 2025.