The Training in and for Research in PIBID: possibilities and weaknesses

Authors

  • Rosenilde Nogueira Paniago Instituto Federal Goiano (IF Goiano), Rio Verde/GO
  • Teresa Sarmento Universidade do Minho, Braga

Keywords:

Teachers’ Formation. Research in Training. PIBID.

Abstract

This research aims to investigate contributions of the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência [Institutional Scholarship for Teaching Initiation Program] - (PIBID) to the learning of teachers. It is focused on the construction of the professional identity as researchers and reflective teachers, in the context of a Federal Institute of Sciences, Education and Technology, by means of narratives and documents analysis. It was evident that the PIBID may constitute a space for reflection, where the student is encouraged to develop an investigative approach and to prepare and implement educational and research projects; however, studies and reflections concerning research should also be taken by other trainer teachers so that such activity will be strengthened in the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosenilde Nogueira Paniago, Instituto Federal Goiano (IF Goiano), Rio Verde/GO

Rosenilde Nogueira Paniago é doutora em Ciências da Educação, pela Universidade do Minho, Portugal.  Professora do Instituto Federal Goiano. Faz parte do grupo de pesquisa Educação do Instituto Federal Goiano e do grupo InvestigaAção da Universidade Federal de Mato Grosso, com pesquisas nas áreas de formação de professores, saberes docentes, ensino de ciências e educação do campo.

Teresa Sarmento, Universidade do Minho, Braga

Teresa Sarmento é doutora em Estudos da Criança, pela Universidade do Minho, Portugal. Professora Auxiliar da Universidade do Minho, do Departamento de Ciências Sociais da Educação.  Pesquisadora do Centro de Investigação em Estudos da Criança, Universidade do Minho.  Pesquisa e escreve sobre formação de professores, identidade docente e educação da infância.

Published

2017-04-05

How to Cite

Paniago, R. N., & Sarmento, T. (2017). The Training in and for Research in PIBID: possibilities and weaknesses. Educação & Realidade [Education & Reality], 42(2). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/58411

Issue

Section

Articles