Pedagogy of Inclusiveness and the Restorative Justice: escapes with Kafka

Authors

  • Betina Schuler Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul/RS – Brasil
  • Sônia Regina da Luz Matos Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul/RS – Brasil

Keywords:

Pedagogy of Inclusiveness. Restorative Justice. Kafka.

Abstract

This paper problematizes the pedagogical proposal of
inclusiveness as a majority discourse, which is here analyzed specifically in
its filiation with the juridical branch in scholarly practices. We genealogically
excavate the Restorative Justice discourse to understand how it has
been operated at school to govern risks. Hence, we search for the effects of
subjectivation in these scholarly practices of security. We try to locate the
scholarly ripple, which produces a specific mode of existence, the offender,
who now is captured in disciplinary and control practices. In this way, we
present this analysis inspired by the thought of difference and by the galleries
of Kafka’s burrow, trying other modes of existence to the scholarly space
from an art of silence as Kafkian ethics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Betina Schuler, Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul/RS – Brasil

é doutora em Educação (PUCRS). Pós-Doutorada em Educação
pela Universidade de Lisboa. Pós-Doutorada em Ciências Humanas
pela Griffith University, Austrália. Professora no Centro de Filosofia e Educação
e no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de
Caxias do Sul, na linha de História e Filosofia da Educação. Pesquisadora no
Observatório de Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul e
na Universidade de Caxias do Sul.

Sônia Regina da Luz Matos, Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul/RS – Brasil

é professora no Centro de Filosofia e Educação
da Universidade de Caxias do Sul. Doutoranda em Educação pelo PPGEdu/
UFRGS e Laboratoire Santé, Individu, Société EAM-SIS-HCL 4.128, Université
de Lyon2/França. Pesquisadora no Observatório de Educação da UFRGS
e UCS.

Published

2014-09-23

How to Cite

Schuler, B., & Matos, S. R. da L. (2014). Pedagogy of Inclusiveness and the Restorative Justice: escapes with Kafka. Educação & Realidade [Education & Reality], 39(4). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41877

Issue

Section

Articles