Reading Competencies in Saeb: reading quality in basic education.

Authors

  • Janete Bridon Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), Itajaí/SC – Brasil
  • Adair de Aguiar Neitzel Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), Itajaí/SC – Brasil

Keywords:

Public Policies. Evaluation. Reading. Aneb.

Abstract

This article discusses how assessment policies, particularly Saeb,
can contribute to the quality of basic education. It identifies the reading
skills indicated by Saeb and analyzes how the students are with regard to
reading. This is a qualitative and exploratory research, being the instruments
for data collection: the Development Plan for Education: Prova Brasil;
documents which deal with the scale and performance levels in Portuguese
of Inep (2011), and the results of Saeb/Prova Brasil 2011 (Brasil, 2012).
As a result, it is presented that in order to students achieve higher levels
of reading comprehension, they need to detach themselves of the easy text
and enter sistematically in the world of reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janete Bridon, Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), Itajaí/SC – Brasil

é mestre em Educação na linha de pesquisa Cultura, Tecnologia
e Processos de Aprendizagem com os estudos promovidos pelo Grupo
de Pesquisa Cultura, Escola e Educação Criadora da UNIVALI. Bolsista integral
da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).
Graduada em Letras Português com mérito estudantil pela UNIVALI.
Graduada em Letras Inglês com mérito estudantil pela UFSC.

Adair de Aguiar Neitzel, Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), Itajaí/SC – Brasil

é doutora em Literatura pela UFSC. Professora do
Programa de Mestrado em Educação da UNIVALI. Líder do Grupo de Pesquisa
Cultura, Escola e Educação Criadora. Desenvolve pesquisas sobre
Leitura, Formação estética e Formação de professores. Desenvolve pesquisa
de Pós-doutorado sobre A leitura como prática social em Paris VII – Diderot.

Published

2014-04-11

How to Cite

Bridon, J., & Neitzel, A. de A. (2014). Reading Competencies in Saeb: reading quality in basic education. Educação & Realidade [Education & Reality], 39(2). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41347

Issue

Section

Qualidade na Educação Básica