Beyond a Just Measure: Arendt, the ethics, the desire, and the education

Authors

  • Marcia Regina Fogaça FIT- Faculdade de Itapecerica da Serra LEPSI IP/FE-USP

Keywords:

Moral. Ethics. Desire. Example. Education.

Abstract

This paper intends to extract, from a psychoanalytical reading, some implications for the education of Hannah Arendt´s ideas through the Lacanian proposition of the ethic of the desire and Arendtian reflections about moral of the truth and that of the thought. For this reason, contactpoints, disjunction and resonances between Arendtian articulations and the psychoanalytical proposal, as well as some considerations are commented on the example placed by Arendt, as an alternative to the moral commandment while directed to well.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcia Regina Fogaça, FIT- Faculdade de Itapecerica da Serra LEPSI IP/FE-USP

Psicóloga, Mestre e Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP) na linha de pesquisa Psicologia e Educação. Membro/pesquisadora associada do LEPSI IP/FE-USP (Laboratório de Estudos e Pesquisas Psicanalíticas e Educacionais sobre a Infância). Membro da equipe da " Estilos da Clínica - Revista sobre a infância com problemas - IP-FE/USP. Membro da Comissão Editorial da "Revista Ciências na Serra" FIT-Faculdade de Itapecerica da Serra. Membro do corpo docente FIT-Faculdade de Itapecerica da Serra Coordenadora do Curso de Pós-graduação (especialização) em Gestão Educacional da FIT-Faculdade de Itapecerica da Serra.

Published

2013-06-18

How to Cite

Fogaça, M. R. (2013). Beyond a Just Measure: Arendt, the ethics, the desire, and the education. Educação & Realidade [Education & Reality], 38(2). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/34845

Issue

Section

Educação, Psicanálise e Alteridade