Women’s Prisons as Learning Spaces

Authors

  • Timothy D. Ireland Universidade Federal da Paraíba
  • Helen Halinne Rodrigues de Lucena Universidade Federal da Paraíba

Keywords:

Education in Prisons. Biographicity. Lifelong Learning and Education. Imprisoned Women.

Abstract

Based on a study carried out in 2008 in the women’s prison in João Pessoa (State of Paraiba, Brazil) whose objective was to comprehend the relation between the lifelong learning processes of imprisoned women and the motivations/ life circumstances which led them to commit crimes, the text seeks to analyse the content of the narratives of these women adopting as specific focus of its analysis the categories family, work, school and prison. By emphasizing thelast, prison, it is intended to give visibility to the prison context as the locus of multiple contradictions and as a space in which learning biographies –whether directed at emancipation or not – are constructed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Timothy D. Ireland, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Educação pela Universidade de Manchester, Inglaterra, é professor associado do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), desde 1979. Atualmente coordena a Cátedra da UNESCO de Educação de Jovens e Adultos. País: Brasil – Paraíba/ João Pessoa.

Helen Halinne Rodrigues de Lucena, Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Foi coordenadora pedagógica nos presídios da capital paraibana. Atualmente é doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPB e realiza estágio de investigação no Centro de Investigação em Ciências Sociais da Universidade do Minho (Portugal), com bolsa da CAPES. País: Brasil – Paraíba/ João Pessoa.

Published

2013-03-18

How to Cite

D. Ireland, T., & Rodrigues de Lucena, H. H. (2013). Women’s Prisons as Learning Spaces. Educação & Realidade [Education & Reality], 38(1). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/30706

Issue

Section

Educação em Prisões